Skogsekonomi

Virkespriser efter stormen Johannes?

102 inlägg 11179 visningar 17 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Virkespriser efter stormen Johannes?

kajsa123  
#902816Hej!

Vad tror ni virkespriserna kommer att hamna på de närmaste månaderna i norr? Mitt i stormkaoset behöver jag avverka frötallar på 10 hektar 🌲 och gallra, gallringen han vänta men frötallarna måste avverkas då de redan stått för länge , de finns i Norrbotten och inte nära kusten.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser efter stormen Johannes?

Elis76  
#902819Var i Norrbotten har Du dina frötallar och hur länge har de stått?

Virkespriset skiljer sig mellan olika delar av Norrbotten.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#902820Hej!

Jag har redan angett att det inte är vid kusten och att de stått för länge ( mer än det brukliga kring 5 år) och kan säga att det inte är direkt fjällnära eller nära Treriksröset heller.Det får du nöja dig med.

TS
Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#902832De kan stå 10 år till, marginell påverkan på plantorna och avverkningsskador. Däremot stör du marknaden i stormområdet Johannes om du avverkar nu.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#902836Tack for svaret, jag hade redan skickat lite info till typ 5 virkesköpare precis innan stormen Johannes och det finns fler att kontakta i området. 4 av 5 har hört av sig och det skulle kolla på beståndet. Har typ kring 50 hektar S2 skog som de säkert vill ha men det ska såklart inte avverkas något av dessa detta år utan det får vänta. Jag kan så klart vänta lite men vill helst att frötallarna avverkas i år.

TS
Användarvisningsbild

T18  
kajsa123 skrev:Tack for svaret, jag hade redan skickat lite info till typ 5 virkesköpare precis innan stormen Johannes och det finns fler att kontakta i området. 4 av 5 har hört av sig och det skulle kolla på beståndet. Har typ kring 50 hektar S2 skog som de säkert vill ha men det ska såklart inte avverkas något av dessa detta år utan det får vänta. Jag kan så klart vänta lite men vill helst att frötallarna avverkas i år.

Äh låt det stå. Kan lätt stå 10 år till.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#902856Mitt råd är att ändå genomföra en affär. Ta fram ett underlag på de olika delarna och sätt ett sista datum att inkommande anbud. Var tydlig med krav t ex tidshorisont, kvalitetskrav mm. Sedan behöver man inte sälja om de skulle vara usla bud!
Är man utstuderad kan man ta med ett slutavverkningsobjektsom man egentligen inte tänkt att sälja, bara för att fresta och visa att virkesköparen har en stor fisk på gång! Och får man då ett bud som sticker ut, så visst kan man sälja.
Jag tror inte att stormvirket påverkar marknaden i Norrbotten. Det är för liten mängd och ändå ganska begränsad areal. Virkesköparna behöver objekt i närområdet.
Jag är starkt skeptisk till tanken att göra affärer endast när priset är på topp. Anledningen är ju dels att det är ju endast i efterhand man vet om det var en topp. Klokast är ju att sälja kontinuerligt. Och viktigast är ju att avverka när det är rätt ur ettskogligt perspektiv. Möjligen kan man göra nån spekulationsaffär om efterfrågan och priser ärpå rekordnivå, men huvuddelen av avverkningen ska vara enligt en långsiktig plan.
Risken med att försöka hitta topparna är att man aldrig kommer till skott. Beslutsångesten tar överhanden.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902873Jag är inne på din linje att avverka nu. Allt för många fröträdställningar står för länge och ger ojämna bestånd till nästa generation.

Du ger ett påläst intryck så fortsätt på den inslagna vägen med flera jämförbara anbud.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#902875Stormen i Norsjö och Malå sopade rent i ett område på 50 gånger 80 km för tre år sedan. Som skogsägare i grannkommunen så funderade jag på hur det skulle gå med priserna. Kan inte se att det påverkade alls, däremot så blev alla maskiner låsta i mer än ett år.
Jag tror därför inte att stormen i södra Norrland påverkar marknaden i Norrbotten.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#902940Virkespriserna i Norrbotten varierar mer mellan olika skogsbolag än olika områden i Norrbotten.Vad de betalar för timmer och massaved i olika områden kan man läsa på deras hemsidor som uppdateras vid ändringar av virkespriset. Skogsbolag verksamma i Norrbotten äger också själva mycket skog där som tex Sveaskog och SCA. Sågverksindustrier äger skog. De svenska skogsbolagen konkurrerar också med finländska bolag om virket, finländska skogsbolag har köpt virke typ närmare 2 timmars resa från gränsen i Bodentrakten. Finns 2 st massavedsfabriker i Norrbotten, Munksund utanför Piteå och Karlsborg utanför Kalix och så en jättestor i Kemi, Finland som ligger nära till Sverige. Att skogsmaskiner skickas söderöver tilfälligt att tex hjälpa till i Västerbotten men under längre tid nej. Jag skriver det här då vissa verkar tro att andra inte kan eller vet något. Södra Norrland ligger närmare södra Sverige än till Norrbotten. Hur mycket skog som åkt i backen i Norrbotten vet vi inte än då det är stora områden att inventera och just nu riktigt kallt däruppe. Då kommer virkesaffärer också ta mer tid då ingen med vett åker ut i den kylan ( hörde om -34 C) för att kolla bestånd. Kanske blir frötallar out of fashion pga dessa stormar och man ska satsa på sådd framöver.

TS
Användarvisningsbild

kajsa123  
#903222Verkar som att det finska virkes och massavedspriserna gått ned rätt mycket, de ligger definitivt inte över de svenska numera!

TS
Användarvisningsbild

Nabben  
#903233Normalt har man väl en förväntansbild när man går in i en virkesaffär. Stämmer de priser du får hyfsat överens med den är det väl bara att skriva kontrakt tänker jag. Väntade själv med en gallring (Norrbotten) efter stormen i Malå men det är tveksamt om det egentligen hade någon större betydelse, fick iofs bättre betalt senare med det berodde på den generellt starka virkesmarknad som uppstod senare.

Om priserna inte motsvarar förväntan så säger jag som flera andra, att avvakta några år har begränsad betydelse (såvida du inte är i behov av likviden).

Riga  
#903262Webinarium med Mellanskog nyss slut. Man räknar med ett överskott av virke mars-september. Priserna kan komma att justeras.

Så tyvärr inget nytt.

LesterCGarreth  
#903265Säger som Danske bank "ut och hugg".

När du ställde fröträden så var väl inte tanken att de skulle avverkas när priserna var på topp utan när du har en lyckad eller okej föryngring?

Användarvisningsbild

kajsa123  
#903269Inte jag som ställt dessa ens och ägde inte skogen på den tiden. 😎

TS
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).