Skogsekonomi

Mellanskogs kassabok.

15 inlägg 2027 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Mellanskogs kassabok.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901821En gratis molntjänst. Vad säger forumets bokföringsnördar? Är det tillämpbart för oss med ganska medioker verksamhet? Istället för dyra program.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Mellanskogs kassabok.

Gustav51  
#901839En riktigt intressant fråga,har själv funderat på "kassaboken" men jag känner mig inte bekväm med upplägget. Det vore verkligt intressant att höra andras synpunkter, för snart är det dags att få alla siffror på plats igen.
Har själv i många år använt ett bokförings program som fungerar utmärkt, försökte av bekvämlighets skäl nyttja byrå, men då deras debiteringar skenade iväg och kändes rätt oskäliga så återupptog jag pysslet med att själv bokföra/deklarera.

Hur gör ni andra i samma situation?

#901845Har tjurskalligt gnetat med det där själv. Använder Edison men det känns övervåld för den kommande pensionärsverksamheten. Saknar ingående balans i "Kassaboken" men det skulle man kunna ordna med en första verifikation på aktuellt konto.

TS

alias  
Skogsola skrev:Har tjurskalligt gnetat med det där själv. Använder Edison men det känns övervåld för den kommande pensionärsverksamheten. Saknar ingående balans i "Kassaboken" men det skulle man kunna ordna med en första verifikation på aktuellt konto.

Jag förutsätter att du gör som i en vanlig kassabok och fyller i kassa/bank, inventarier, skulder m.m. på första raden på ett nytt blad - som speglar saldot för utgående balans från föregående sida eller bokföringsår.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#901877Jag använder Handelsbankens kassabok på papper som @alias beskriver ovan. Det fungerar ypperligt för mig. Dessutom är den kassaboken korrelerad med SKV 2150 och SKV NE.

Annars har även Norra skog en digital kassabok för sina medlemmar sedan länge.

Men alla använder givetvis det man tycker passar en bäst.
- Det ena är inte mer rätt än det andra är fel.

https://www.norraskog.se/aktuellt/skogsbruk/5-tips-infor-deklarationen/

#905387Började lite smått med mellanskogs kassabok för 2026 års verksamhet. Det gick åt helvete direkt . När man skulle lägga in verifikationen så skulle man bifoga en fil. Vad då för en jävla fil? Duger det inte med ett papper i en pärm? Blir man trött eller blir man trött? Mellanskog har några IT nördar på sitt huvudkontor som lever i sin värld.

TS
Användarvisningsbild

T18  
Skogsola skrev:Började lite smått med mellanskogs kassabok för 2026 års verksamhet. Det gick åt helvete direkt . När man skulle lägga in verifikationen så skulle man bifoga en fil. Vad då för en jävla fil? Duger det inte med ett papper i en pärm? Blir man trött eller blir man trött? Mellanskog har några IT nördar på sitt huvudkontor som lever i sin värld.

Det är du som är dum.

Man behöver inte bifoga en fil om man inte vill, det sker på frivillig basis. Har man fakturor i en pärm så duger det att visa upp om Skatteverket begär in underlag.

#905397Ok det är jag som är dum. 🤣 Ska göra ett försök till då.😀

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#905400Här finns Norra skogs instruktionsfilmer hur man använder deras kassabok.
Mellanskog borde ha motsvarande anvisningar.

https://www.norraskog.se/aktuellt/inspiration/nya-instruktionsfilmer-for-kassaboken/

MNskog  
#905419Oavsett vem som tillhandahåller tjänsten kassabok är ni verkligen bekväma med att lämna ut hela företagets bokföring till en organisation ni ska göra affärer med?

#905428Relevant synpunkt. De kan ju faktiskt se vilka relationer man har med andra aktörerer och vad man fått betalt.

TS

#905788kämpar vidare med kassaboken. Nästa stötesten var att bokföra återbetald dieselskatt. Det går inte att kreditera kontot. Fick bokföra en kostnad med ett minustecken före. Få se om det håller ända in i mål.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#905795Blir det inte samma sak att kreditera ett kostnadskonto?

#905799Blir ju samma sak om programmet orksr hantera det i slutänden

TS

#907061Gnor vidare med Mellanskogs kassabok. De envisas med att alla poster ska redovisas inklusive moms och programmet ska dela själv. Det är bara det att totalsumman inklusive moms inte är tydligt på deras avräknngar för där kommer insatsavdraget in. Insatsavdraget borde rimligtvis sättas på eget konto typ 1360 men programmet hävdar envist att man har fått ut pengarna.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).