ons 17 dec 2025, 15:13#901530Vid uttag från södra tillkommer MOMS som till sommaren skall in till Skatteverket, men jag tänkte nyttja faktumet att fram tills dess har jag tillgång till pengarna. Tänkte då sätta dem på ett räntekonto nånstans.
Någon som har bra tips kring detta, eller om det finns andra upplägg för att förränta pengarna utan någon större risk att man står utan dem när de väl ska in till skatteverket?
Skogsekonomi
Tips på konton med hög ränta att sätta MOMS-pengar i
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Tips på konton med hög ränta att sätta MOMS-pengar i
ons 17 dec 2025, 15:51#901536
Skall man placera momspengar skall man göra det hos ett säkert och känt finansinstitut (bank), inte hos någon nischaktör.
Mikael skrev:Nordiska.se har jag börjat med, finns lite olika konton.
Skall man placera momspengar skall man göra det hos ett säkert och känt finansinstitut (bank), inte hos någon nischaktör.
Usus magister est optimus
ons 17 dec 2025, 16:46#901546
Säkert är det för de har alla sina konton godkända hos riksgälden.
Elis76 skrev:Mikael skrev:Nordiska.se har jag börjat med, finns lite olika konton.
Säkert är det för de har alla sina konton godkända hos riksgälden.
ons 17 dec 2025, 16:49#901547på skattekontot EFTER årsskiftet
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
ons 17 dec 2025, 19:36#901589- Inte direkt!
Om momsen ligger på ett skogslikvidkonto eller liknande över årsskiftet, kan man nämligen använda beloppet i beräkningen av kapitalunderlaget för räntefördelningen.
Om momsen ligger på ett skogslikvidkonto eller liknande över årsskiftet, kan man nämligen använda beloppet i beräkningen av kapitalunderlaget för räntefördelningen.
Usus magister est optimus
ons 17 dec 2025, 20:02#901593Såhär har jag gjort sen 2013: Jag tar mina utbetalningar från kontot i Norraskog i januari och sätter in på två ISK-konton som heter skog o moms. För pengarna på moms-ISKn köper jag etfer som heter XACT Bull•2. Jag har en Stoploss på 20% nedgång som jag använt en gång, 2022.
I feb året därpå säljer jag så jag kan betala in momsen. Jag har förlorat pengar 3år och tjänat 7år. Tre år, bl.a i år har jag inte haft några avverkningspengar.
Att hantera momsen enligt ovan är riskabelt och har störst chans att lyckas om man ser framför sig en längre period av utbetalningar och om man har reservpengar att pynta in om man får utlösa stoplossen de första åren.
Min moms-ISK har idag ett ganska stort saldo som är ”money for nothing”. En annan viktig förutsättning för strategin äratt jag bara behöver betala moms en gång om året och pengarna kan ligga i marknaden ca 13 månader.
I feb året därpå säljer jag så jag kan betala in momsen. Jag har förlorat pengar 3år och tjänat 7år. Tre år, bl.a i år har jag inte haft några avverkningspengar.
Att hantera momsen enligt ovan är riskabelt och har störst chans att lyckas om man ser framför sig en längre period av utbetalningar och om man har reservpengar att pynta in om man får utlösa stoplossen de första åren.
Min moms-ISK har idag ett ganska stort saldo som är ”money for nothing”. En annan viktig förutsättning för strategin äratt jag bara behöver betala moms en gång om året och pengarna kan ligga i marknaden ca 13 månader.
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
ons 17 dec 2025, 20:13#901596Brukar också sätta överlikviditet på börsen. Det går inte bra jämt men ofta och det är kul att gambla lite.
ons 17 dec 2025, 20:54#901601
Bra ränta å säkert..
Men som sagt efter årsskiftet för att få med sig kapitalunderlaget
Elis76 skrev:Camaro1969 skrev:på skattekontot EFTER årsskiftet
Varför inte.
Bra ränta å säkert..
Men som sagt efter årsskiftet för att få med sig kapitalunderlaget
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
fre 19 dec 2025, 14:29#901737
Whats stopping u from taking up the Skattekonto as a konto in the näring?
Elis76 skrev:- Inte direkt!
Whats stopping u from taking up the Skattekonto as a konto in the näring?
T18 en som tror på framtiden.
fre 19 dec 2025, 14:59#901741Tror att jag läst nångång att latenta skatteskulder ska tas upp på ”minussidan” vid beräkning av räntefördelningsutrymmet. Är väl kanske sällan det görs, men det blir väl uppenbart om det är inbetalt till skattekontot.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).