Skogsekonomi

Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

28 inlägg 4952 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

Elis76  
#898500Hur många kommer göra sin röst hörd vid Södras extra föreningsstämma den 25 november?

https://www.di.se/live/sodra-klar-med-nytt-vinstdelningsforslag/

TS
Landshypotek Bank

Re: Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

alias  
Elis76 skrev:Hur många kommer göra sin röst hörd vid Södras extra föreningsstämma den 25 november?

https://www.di.se/live/sodra-klar-med-nytt-vinstdelningsforslag/

Personligen så tycker jag att det känns som lite kort om tid för att kunna analysera och vid behov ställa frågor till medlemsavdelningen om oklarheter. Såg att kallelsen till extrastämman mejlades ut den 7/11.

Jag kan nog tycka att om man ska justera någon del av vinstdelningen så bör man nog även se över hur man beskriver hur stor del av vinsten som bör delas ut över tid, om tolkningen kring externt kapital vid handel med insatser verkligen håller rättsligt, samt om nuvarande förslag med emitterat insatskapital även baserat på virkesleveranserna verkligen är vettigare än när man tillät högre insatsavdragsprocent när man expanderade det geografiska verksamhetsområdet uppåt Dalsland? till.

Det är ju samma jäkla kaka som ev. ska delas på ett annat sätt.

Om man inte tänker sig att dela ut en större del av industrivinsten så finns det ju bara några få andra alternativ att laborera med;

1.Lägre efterlikvid på virkesleveranserna

2.Lägre procentuell utdelning på inbetalt och/eller emitterat insatskapital

3.Lägre procentuell insatsemission baserat på inbetalt insatskapital

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898529Bekymret är som alias skriver storleken på kakan.

För min del anser jag att fokus bör vara soliditetsmål tillsammans med mål om icke utdelad vinst kvar i bolaget då uttryckt som procent i förhållande till omsättning och inte som andel av vinsten.

Det innebär att goda år och om soliditeten ligger över målet så kan absoluta merparten av vinsten delas ut och andra år så blir det betydligt lägre belopp.
Man ska ha i åtanke att när målet om att 50% av vinsten skulle delas ut så var vinsten några hundra miljoner, nu är den några miljarder. Det innebär att vi har återinvesterat i en ständigt accelererande takt och det är inte självklart något som ligger i ägarnas intresse. Accelererande investeringstakt och överdrivet mycket kapital i ett bolag göder riskvillighet och viss bekvämlighet. Södra har ett soliditetsmål om 55% och låg vid förra bokslutet på 62%.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#898530vad är förslaget?

för de som inte betalar för att läsa di

aho  
#898531Är medlem i Södra men inte har inte sett inbjudan vare sig i e-mail eller vanlig post ännu.
Verkar inte heller finnas något som man kan läsa ens i inloggat läge på Min Skogsgård.

#898533Denna länken kom i e-post den 7/11 tillsammans med information om att medlemsel avvecklas.

https://www.sodra.com/sv/se/skogsagare/nyhetsbrev/2025/extra-foreningsstamma-2025/#msdynmkt_trackingcontext=ba204109-9413-4d0e-ad21-4cb0f71a0000

alias  
aho skrev:Är medlem i Södra men inte har inte sett inbjudan vare sig i e-mail eller vanlig post ännu.
Verkar inte heller finnas något som man kan läsa ens i inloggat läge på Min Skogsgård.

Fel av mig, ingen kallelse utan nyheten som busholle länkade till.

Vet inte exakt hur föreningsdemokratin fungerar i detta fall, om det är att medlemmar utsedda på resp. SBO:s årsmöte att delta på föreningsstämman som blir kallade till denna extra stämma.

MVH
Alias

aho  
busholle skrev:Denna länken kom i e-post den 7/11 tillsammans med information om att medlemsel avvecklas.

https://www.sodra.com/sv/se/skogsagare/nyhetsbrev/2025/extra-foreningsstamma-2025/#msdynmkt_trackingcontext=ba204109-9413-4d0e-ad21-4cb0f71a0000

Tack!

Att informationen ligger längre ner i ett mail med rubriken "Södra avvecklar medlemsel – vidareutvecklar partnerskapet med Jämtkraft" var vilseledande. Jag tittade inte ens i det mailet när jag letade.

I en situation med virkesbrist så behöver Södra svänga om från att premiera de som har stora ägarandelar till att premiera de som levererar in virke, egentligen inget konstigt med det. Frågan är om det räcker?
För att kunna vara prisledande mot virkesleverantörerna måste man vara ledande i effektivitet och förädlingsvärde, där tror jag Södra har en del att jobba med. Världsmarknadspriserna på produkterna tror jag inte Södra rår på.

aho skrev:
busholle skrev:Denna länken kom i e-post den 7/11 tillsammans med information om att medlemsel avvecklas.

Tack!

Att informationen ligger längre ner i ett mail med rubriken "Södra avvecklar medlemsel – vidareutvecklar partnerskapet med Jämtkraft" var vilseledande. Jag tittade inte ens i det mailet när jag letade.

I en situation med virkesbrist så behöver Södra svänga om från att premiera de som har stora ägarandelar till att premiera de som levererar in virke, egentligen inget konstigt med det. Frågan är om det räcker?
För att kunna vara prisledande mot virkesleverantörerna måste man vara ledande i effektivitet och förädlingsvärde, där tror jag Södra har en del att jobba med. Världsmarknadspriserna på produkterna tror jag inte Södra rår på.

Instämmer till fullo. Nu är det ombud som kallas till stämman och de får jag hoppas får en vettigare kallelse än som avslutning på ett mejl som troligen berör ett mindre antal av medlemmarna.

alias  
busholle skrev:
aho skrev:

Tack!

Instämmer till fullo. Nu är det ombud som kallas till stämman och de får jag hoppas får en vettigare kallelse än som avslutning på ett mejl som troligen berör ett mindre antal av medlemmarna.

Jo, man kan ju fundera på om inte info om en extrastämma borde ha varit huvudnyheten och således presenterats högst upp.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#898541Finns det reglerat i stadgar hur stor andel av vinstdelningen som ska ges som utdelning (efterlikvid på virke & ränta på kapital) och hur stor andel som ges som insatser? Eller är det upp till styrelsen att föreslå inför varje årsbokslut?

Kan det finnas någon koppling mellan den här frågan och extrastämman och försäljningen av baltisk skog? Hur de pengarna ska användas?

#898549Helheten är reglerad, att hälften av vinsten ska delas ut. Däremot har jag förstått det som en fråga för styrelsen att lägga till årsmötet om fördelning mellan efterlikvid, utdelning på kapital och insatsemission.

Det nya blir som jag förstått det att värdet på sålt virke utgör grund för extra insatsemission utöver insatsemission på insatskapital.

aho  
busholle skrev:Helheten är reglerad, att hälften av vinsten ska delas ut. Däremot har jag förstått det som en fråga för styrelsen att lägga till årsmötet om fördelning mellan efterlikvid, utdelning på kapital och insatsemission.

Det nya blir som jag förstått det att värdet på sålt virke utgör grund för extra insatsemission utöver insatsemission på insatskapital.

Då skulle Södra alltså framöver kunna välja att premiera de medlemmar som sålt virke helt genom insatsemission istället för genom efterlikvid?
Man överför kapitalet till medlemmen men det kvarstår i Södra (bokföringsmässigt en flytt från fritt eget kapital till bundet eget kapital).

aho skrev:
busholle skrev:Helheten är reglerad, att hälften av vinsten ska delas ut. Däremot har jag förstått det som en fråga för styrelsen att lägga till årsmötet om fördelning mellan efterlikvid, utdelning på kapital och insatsemission.

Då skulle Södra alltså framöver kunna välja att premiera de medlemmar som sålt virke helt genom insatsemission istället för genom efterlikvid?
Man överför kapitalet till medlemmen men det kvarstår i Södra (bokföringsmässigt en flytt från fritt eget kapital till bundet eget kapital).

Möjligen teoretiskt men först ska det igenom styrelsen och sedan stämman.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#898585Ju högre virkespris Södra betalar, desto mindre behov att betala efterlikvid. Och ju högre virkespris Södra betalar, desto mindre vinst att vinstdela. Jag kan tycka att det är sunt för medlemmarna om det blir så att mer av föreningsekonomin handlar om medlemmens virkesaffär och det direkta kassaflödet än om insatskapital som inte kan jobba i skogsägarens egna verksamhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).