lör 18 okt 2025, 06:11#896392Såg ett företag häromdan som erbjuder drönartjänster för att hålla skogsbruksplanen uppdaterad.
Som jag förstod det så gör dom ingen ny plan, utan dom hjälper till att hålla den gamla aktuell – visar på kartor var det finns skador efter vind, snö eller barkborre, och var det kanske börjar bli dags för gallring eller röjning.
Dom sa också att bilderna och kartorna kan användas till certifiering.
Tycker det låter lite intressant ändå. Min egen plan börjar bli gammal nu… ja, jag med för den delen.
– Tror ni att såna här drönaruppdateringar kan vara till nytta i praktiken, eller är det mest krångel?
– Vad vore ett rimligt pris för att uppdatera en plan per hektar?
– Och hur ofta tycker ni det vore vettigt att göra det?
Någon som har testat något liknande?
Skogsekonomi
Någon som har testat drönar för skogsbruksplanen?
TS

lör 18 okt 2025, 07:26#896395Hur stort är innehavet och hur mycket koll har du själv? Tänker att drönarinventering är värdefullt efter stormar. Men knappast lönt för löpande uppdatering. Så är drönarna kolossalt effektiva. Den som har en egen kan flyga över sin skog varenda dag.
lör 18 okt 2025, 08:31#896399Har runt 500 hektar och tycker jag har ganska bra koll, men ibland är det svårt att se helheten. Planen kan säga röjning om några år, men det går ofta snabbare än man tror.
Har också svårt att följa upp planteringarna ordentligt. Sonen har drönare, men vi ser mest bara uppifrån – vore fint om man kunde få lite mer nytta av det.
Har du testat nån sån tjänst själv? Tänker att det vore intressant att höra hur det funkar i praktiken.
Har också svårt att följa upp planteringarna ordentligt. Sonen har drönare, men vi ser mest bara uppifrån – vore fint om man kunde få lite mer nytta av det.
Har du testat nån sån tjänst själv? Tänker att det vore intressant att höra hur det funkar i praktiken.
TS
Re: Någon som har testat drönar för skogsbruksplanen?
lör 18 okt 2025, 11:48#896417Här ett tips:
Enkel drönarteknik – hittar vindfällen och döda träd
Man man bygger ingen skogsbruksplan med den men fungrar väldigt bra för övervakning. Inte minst för uppföljning av förryngringar.
Enkel drönarteknik – hittar vindfällen och döda träd
Man man bygger ingen skogsbruksplan med den men fungrar väldigt bra för övervakning. Inte minst för uppföljning av förryngringar.
lör 18 okt 2025, 17:07#896458Ja blev lite intresserad av den som Torbjörn länkar till.
Enkel å smidig att använda om man får tro reklamen.
Man.kan tydligen få ortofoto utan problem vilket ja skulle uppskatta för den kan man lägga i planen( pc skog som ja har).
Röjning å föryngring borde gå att inventera kan ja tycka. Även gränser för avverkning , vägar å annat som man vill korrigera i planen.
De här me baggar å vindfällen blir ju lite bonus men inget ja själv värderar.
Att göra en plan eller uppdatera kräver en hel del ytterligare som Torbjörn nämner.
Ja har för många projekt som alldrig blir av så ja hoppar denna lösning för 58tusen. Annars tycker ja nog de kunde va värt å satsa på om man har energin å tiden.
10år å den pengen blir ju hanterbar kan ja tycka.
Ja har 365ha å de är inte lätt å hålla reda på allt utan plan trotts att ja besökt min fastighet på varenda punkt i många år även när ja inte ägde hela innehavet.
Enkel å smidig att använda om man får tro reklamen.
Man.kan tydligen få ortofoto utan problem vilket ja skulle uppskatta för den kan man lägga i planen( pc skog som ja har).
Röjning å föryngring borde gå att inventera kan ja tycka. Även gränser för avverkning , vägar å annat som man vill korrigera i planen.
De här me baggar å vindfällen blir ju lite bonus men inget ja själv värderar.
Att göra en plan eller uppdatera kräver en hel del ytterligare som Torbjörn nämner.
Ja har för många projekt som alldrig blir av så ja hoppar denna lösning för 58tusen. Annars tycker ja nog de kunde va värt å satsa på om man har energin å tiden.
10år å den pengen blir ju hanterbar kan ja tycka.
Ja har 365ha å de är inte lätt å hålla reda på allt utan plan trotts att ja besökt min fastighet på varenda punkt i många år även när ja inte ägde hela innehavet.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).