Skogsekonomi

Rimlig väntetid på uppdatering av skogsbruksplan?

9 inlägg 2009 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Rimlig väntetid på uppdatering av skogsbruksplan?

Lappskog  
#893977Jag undrar vad som är rimlig väntetid för få en uppdatering av en skogsbruksplan? Jag bokade uppdatering av skogsbruksplan från Norra i februari i år och det är fortfarande inte gjort. Hur lång tid är det rimligt att behöva vänta? Jag hade tänkt att använda underlaget till att ta in anbud för avverkningar i vinter men som det ser ut får det vänta.

Inte nog med det, ingen av de planteringar som jag bokade förra hösten av Norra att göras under sommaren har utförts. Är detta vanligt? Nu missar jag en tillväxtsäsong och plantorna kommer få större konkurrens av andra växter vilket troligtvis kommer minska överlevnaden. Jag har kontaktat Norra men inte fått ngn återkoppling. Kan man avboka planteringen och göra det själv så att man kan vara säker på att det blir utfört? Är en relativt ny skogsägare och medlem i Norra men jag måste erkänna att jag känner mig blåst. Det är nog sista gången jag gången jag bokar några tjänster av Norra. Skillnaden är stor mot Stenvalls där jag fick tjänsten som jag efterfrågade utförd inom en vecka (vilket troligtvis också var en portion tur).

Nu blev det flera frågor på en gång men frustrationen med Norra växer ju mer jag har med dem att göra.

TS
Landshypotek Bank

Re: Rimlig väntetid på uppdatering av skogsbruksplan?

alias  
Lappskog skrev:Jag undrar vad som är rimlig väntetid för få en uppdatering av en skogsbruksplan? Jag bokade uppdatering av skogsbruksplan från Norra i februari i år och det är fortfarande inte gjort. Hur lång tid är det rimligt att behöva vänta? Jag hade tänkt att använda underlaget till att ta in anbud för avverkningar i vinter men som det ser ut får det vänta.

Inte nog med det, ingen av de planteringar som jag bokade förra hösten av Norra att göras under sommaren har utförts. Är detta vanligt? Nu missar jag en tillväxtsäsong och plantorna kommer få större konkurrens av andra växter vilket troligtvis kommer minska överlevnaden. Jag har kontaktat Norra men inte fått ngn återkoppling. Kan man avboka planteringen och göra det själv så att man kan vara säker på att det blir utfört? Är en relativt ny skogsägare och medlem i Norra men jag måste erkänna att jag känner mig blåst. Det är nog sista gången jag gången jag bokar några tjänster av Norra. Skillnaden är stor mot Stenvalls där jag fick tjänsten som jag efterfrågade utförd inom en vecka (vilket troligtvis också var en portion tur).

Nu blev det flera frågor på en gång men frustrationen med Norra växer ju mer jag har med dem att göra.

Vad som är "rimligt" kan väl diskuteras. Hur länge man sedan i verkligheten tvingas vänta kan vara något helt annat.

Har hört från lokala Södrainspektorn att de lokalt har långa väntetider på skogsbruksplaner - tror han nämnde drygt ett års väntetid om det inte var s.k. "prioriterade planer" d.v.s. planer som upprättas inför generationsskiften eller försäljning m.m.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893986Nästan 2 år om det inte prioriteras, var svaret jag fick. Jag har bokat en i alla fall.

Användarvisningsbild

Elis76  
#893997Jag väntade nog lite över ett år på min plan från Norra för flera år sedan - men det berodde på att jag kravställde att planläggaren skulle ha jägmästarutbildning och även jobbat som virkesinköpare.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893999Beställde på morsans i juli förra året och den tror jag inte kommer bli gjord innan sommaren. Nu är snart läget att den behöver prioriteras upp p.g.a. generationsskifte men fortfarande är det extrem väntetid just nu.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:Jag väntade nog lite över ett år på min plan från Norra för flera år sedan - men det berodde på att jag kravställde att planläggaren skulle ha jägmästarutbildning och även jobbat som virkesinköpare.

Det var en udda kravställning för en skogsbruksplanläggare? Hur har du kommit fram till den?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894052Det finns säkert någon person med så brokig yrkeskarriär om det ändå blev en plan till slut. Men vad var grejen? En högutbildad akademiker som inte fick jobb motsvarande utbildningen.

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
alias skrev:
Lappskog skrev:Har hört från lokala Södrainspektorn att de lokalt har långa väntetider på skogsbruksplaner - tror han nämnde drygt ett års väntetid om det inte var s.k. "prioriterade planer" d.v.s. planer som upprättas inför generationsskiften eller försäljning m.m.

Jag har fått höra två år.

Användarvisningsbild

Mellberg  
Lappskog skrev:Jag undrar vad som är rimlig väntetid för få en uppdatering av en skogsbruksplan? Jag bokade uppdatering av skogsbruksplan från Norra i februari i år och det är fortfarande inte gjort. Hur lång tid är det rimligt att behöva vänta? Jag hade tänkt att använda underlaget till att ta in anbud för avverkningar i vinter men som det ser ut får det vänta.

Enklast är väl att du låter Stenvalls uppgradera din skogsbruksplan i första skedet och sedan avboka planteringen hos Norra. Svårare är det inte.

Själv fick jag 350 ha planlagt, inom ett år när jag tecknade skogsägareavtal med Norra.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).