Skogsekonomi

Räkna på en skogsfastighet

17 inlägg 4386 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Räkna på en skogsfastighet

Matthiaz  
#893833Har dykt upp en skogsfastighet till salu bara 700m från där jag bor vilket hade varit kul att ha så nära. Den är dock lite stor kanske så vet inte om jag får till det ekonomiska.
Den är ca 40ha och har ca5200m3 varav ca 2100m3 är i S2 och S3 och resten i G1 och R1 och priside är drygt 4 milj. bonitet 9,5 och ligger i västra götaland. Bra tillgänglighet, längs med samma väg som jag bor på.
Skulle kunna sälja fonder o aktier och gå in med nånstans 1-1,5 milj egna pengar. Äger även en obelånad skogsfastighet sen tidigare på 5ha nära Göteborg med ca 800-1000m3 skog på men ligger inte så nära där jag bor.
Hur ska man tänkte här? Gå in med egna pengar och sälja min andra skogsfastighet samt ta ner en del av S2-S3 och gallra? Hur mycket lån skulle man kunna tänkas sitta på efter det? Tar man ner all S2-S3 så är det väl ganska länge till nästa gång man kan få intäkter igen.
Eller är det bättre att fortsätta med aktier/fonder och skippa skogen och vänta på att en lite mindre ska dyka upp?

TS
Landshypotek Bank

Re: Räkna på en skogsfastighet

jannee  
#893848Kan du köpa den för under 5 mille är det inget att fundera över utan bara KÖP.
Aktier och fonder må gå bra men skog går allt ändå betydligt bättre.
40 har är en liten fastighet som du hinner med att sköta på fritiden - om bara intresse finns och sambo/frugan/barnen accepterar att du är där lör och söndagar.

mappe70  
#893893Håller med jannee. Hög bonitet som kommer ge högre avkastning om du sköter del väl på än värdepapper. Dessutom roligare med skog om man har det intresset.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893903Med så hög bonitet så har du snart gallringsskog på nytt.

Kolla varför avdelningarna står som S3. De kan vara avsatta och sakna möjlighet till avverkning eller vara tekniska impediment som gör nettot tveksamt.

Användarvisningsbild

Stolle  
#893913Hej
Samma dilemma som du.

Jag är intresserade av en fastighet. Betydligt större och dyrare än vad jag egentligen vill men den ligger 10 minuter med bil från mitt hem. Tillräckligt stort att släppa kortdrivande jakthund, många möjligheter.

Fått lite rådgivning från banken deras senaste statistik som kom igår var att inom västmanland har man betalat 580kr /m3sk vid köp av skogsfastighet. Den här jag är intresserad av ligger på 900 kr/m3sk.
Visst det finns faktorer som drar upp priset. Samlat skifte, nära till stor stad. Men var drar man smärtgränsen....

Å andra sidan kan man tänka så att jag låter pengarna ligga kvar i fonder i 10 år. När barnen börjar bli stora och mer fritid går tillbaka till mig så kanske ekonomiska förutsättningarna ser betydligt bättre ut i form av att köpa ännu större? Men får man en sådan här chans en gång till mån tro.

Användarvisningsbild

T18  
#893915Bare att låne mere penger och köpe nye ting.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#893957Är det S3 i skogsbruksplanen är väl tanken att det inte ska brukas, eller möjligen skötas m a p naturvärden?
Sedan vill jag lyfta en aspekt. Oftast vill köparen ha så mycket betalt som möjligt, men det kan finnas undantag. Nån gång händer det att en säljare väljer en annan köpare av olika anledningar. T ex om en yngre barnfamilj är köpare. Så mitt råd är väl dels att räkna, helst med hjälp av kunnig bank (Landshypotek kan rekommenderas) vad som är rimligt att bjuda och Sedan kontakta säljaren för att beskriva sin situation och målsättning med förvärvet.
Jag fick köpa en fastighet fast jag inte var högst p g a att jag inte ville ha jakten. Högsta budgivaren var endast intresserad av jakten. Nu tror jag inte att det var så stor skillnad mellan buden, men ändå!

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#894024bara 700 meter hemifrån, bara det är värt bra många hundra tusen kan ja tycka

går du in med 1 mkr är ju resten inga problem med banken är min förutfattade mening

Matthiaz  
#894042Tack för alla svar, skrev lite fel i inlägget, hade inte skogsbruksplanen framför mig när jag gjorde inlägget. 2100m3 är S1 och S2, största delen i S2. Sen är det ca 900m3 i S3 som skogsburkspanen föreslår att spara. Under 10 års perioden tycker planen man ska avverka S2 och göra gallring, totalt uttag ca 2300m3.
Om man nu skulle köpa den och sitta på ca 3 milj i lån. Hur bör man tänka då, göra en stor åtgärd så fort som möjligt och betala av så mycket som möjligt på lånet fort eller göra delar med några års mellanrum så det räcker att betala lån/amortering och lite extra mera löpande? Har ju som sagt bara ägt 5 ha skog innan och där kan man ju inte göra så mycket löpande. Avverkade 1ha och gallrade resten för 5 år sedan så är ju ett tag till nästa gång man kan göra något där.
Hur mycket kan man tänkas få ut i pengar om man gör som planen och plockar ut 2300m3 (1400 avverkning, resten gallring) de närmsta åren?

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#894066Ja, huruvida man ska avverka hårt eller inte i samband med ett köp? En kristallkula för att se in i framtiden vore bra. Jag har i samband med köp av fastigheter avverkat ganska hårt. För även om skogen rent generellt växer så är det oftast sämre än låneräntorna.
Men det är klokt att spara nåt mindre, växtligare objekt som kan tas efter några år. Det blir ganska stora effekter ”svallvågor” i samband med förvärv och avverkningar. Sedan måste man tänka på skatteeffekter. Det är ju dumt att betala en massa skatt. Använd skogskontoavsättningar. Jag har nog ibland använt momspengar som satts in på skogskonto för att minska resultatet, för att sedan nästa år lösgjort för momsinbetalning. Har ju känts som balansgång på slak lina. Har man inte likviditetsproblem i samband med stora förvärv så är man nog ovanligt lyckad lottad!
Det är ju med några, kanske tio års perspektiv som man till fullo ser affären som lyckad!

mappe70  
#894068Klokt svar av Bjänndal

Tralsmo  
#894070Enligt min uppfattning ska man nog hålla igen på avverkningar å anpassa dom mer uifrån ränteläge än att man ska avverka å betala direkt.

Att riva ner en massa skog å utarma förrådet genom onödigt hårda gallringar är kontraproduktivt på sikt.

Bättre att organisera de så att man har pengar till räntor kan ja tycka.
Tiden är en viktig faktor å smart skötsel genererar mer än man tror , ja de vill säga om man realist.

Men de här beror ju på vilka förutsättningar man har från början.
Själv hade ja ju en vettig å obelånade fastighet från början.

Man kan se de här som att betala räntor är en investering i sin skog inför framtiden.

Tralsmo  
#894072Ja håller med @bjänndal om att de är i de långa perspektivet man ser hur de har gått.

Dom första åren funkar de om man inte varit för optimistisk.
De är 10 år å därefter de visar sig om de håller ihop.

En viktig faktor är ju naturligtvis värdeökningarna på skogsfastigheter.
Där kan man ju fundera å tänka själv lite (som en jyping här på forumet brukar deklarera).

Hur stor är chansen att skogsmark skulle dattna av i värde när allt annat rusar i höjden i den gröna omställningen?

jannee  
#894076Är tillväxten högre än räntekostnaden ska man hålla inne på avverkningarna.
Kan man ska man försöka avverka när prisbilden är gynnsam - vilket är något som man aldrig vet förrän i efterhand.
Långsiktigt stiger skogsfastigheter i värde, har gjort så i alla fall under den senaste 50 års perioden.
Visst något dipp något år sak samma med prisbilden för virket, under "några" år kan den vara väl låg, så har det i alla fall varit sedan Gudrun år 2005, förutom de senaste 3 åren när priserna blivit något så när vettig.
Själv förköpte jag mig för ca 50 år sedan, så tyckte i alla fall alla andra. Nu säger de som fortfarande lever att jag gjorde ett djävla klipp.
Klarar du av räntekostnaderna efter att avverkat en del och gjort skogsavdraget är det bara upp till dig själv om du vill gifta dig med en skogsfastighet.
Räkna med att det ska bli ett livslångt förhållande där du i framtiden kommer att tillbringa den största delen av din fritid - känns det ok - försök då att köpa - MEN inte till vilket pris som helst, utan räkna först NOGGRANT igenom vad du ger dig in på.

jannee  
#894080Jag kommer dock med en brasklapp, eftersom riskerna ökar för var dag som går att vi i Europa snart är i ett storskaligt krig med ryssen, så man vet inte vad som händer med räntorna.
M.a.o. bind räntan så FORT du kan.
Blir det krig och det är tyvärr mycket som talar för det kommer aktiemarknaden att verkligen rasa, men skogsfastigheter kommer att behålla sitt värde - är nästan som guld.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).