tor 10 jul 2025, 12:23#887353Hejsan! Jag har kraftledningar på två av mina fastigheter och jag är nyfiken på om man kan begära ersättning från energibolagen för att de har sina kraftledningar där? Jag tänker att det torde vara rimligt eftersom kraftledningsgatan utgör en avsevärt yta av fastigheterna.
Skogsekonomi
Ersättning för kraftledning?
TS

tor 10 jul 2025, 12:58#887357
Nej. Ledningsgator engångsersätts redan vid byggnation.
MVH
Alias
Lilltorparen skrev:Hejsan! Jag har kraftledningar på två av mina fastigheter och jag är nyfiken på om man kan begära ersättning från energibolagen för att de har sina kraftledningar där? Jag tänker att det torde vara rimligt eftersom kraftledningsgatan utgör en avsevärt yta av fastigheterna.
Nej. Ledningsgator engångsersätts redan vid byggnation.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tor 10 jul 2025, 15:04#887371@alias har nog rätt för de är va ja erfarit ochså.
De man kan fråga sig är varför inte detta blir ett arende av marken?
Priserna på mark ökar ju hela tiden å denna mark blir ju oanvändbar för andra ändamål än viltbete över tid.
Priserna på mark ökar ju hela tiden å denna mark blir ju oanvändbar för andra ändamål än viltbete över tid.
lör 12 jul 2025, 10:13#887555
Både Ledningsrättslagen, såväl som Väglagen och Lagen om byggande av järnväg hänvisar ersättningsfrågan till det som stipuleras i paragraferna i 4 kap. Expropriationslagen.
Det finns nog flera anledningar till att lagstiftaren har landat i att engångsersättning är bästa alternativet. Jag kommer att tänka på några;
- Den skadedrabbade får hela ersättningsbeloppet att förfoga över direkt (ingen risk för att exploatören t.ex. går i konkurs efter några år) och kan investera pengarna i något annat som ger avkastning. Ett arrendeupplägg hade sannolikt medfört att endast en bråkdel av marknadsvärdeminskningen på fastigheten hade betalats ut årligen.
- Ev. panträttshavare i egendomen uppskattar att låntagaren får en summa pengar att amortera sina lån med då den "pantsatta" egendomens värde sjunker p.g.a. intrånget.
-Ett upplägg med årliga arrendeutbetalningar hade blivit administrativt mycket tungt, framförallt för små intrång. Tänk så krångligt att få tag i kontonummer för de årliga utbetalningarna när - det hade nog slutat med att de hade skickat ut utbetalningsavier istället, vilket sannolikt inte heller hade varit särskilt uppskattat av mottagarna.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Tralsmo skrev:alias har nog rätt för de är va ja erfarit ochså.
Både Ledningsrättslagen, såväl som Väglagen och Lagen om byggande av järnväg hänvisar ersättningsfrågan till det som stipuleras i paragraferna i 4 kap. Expropriationslagen.
Det finns nog flera anledningar till att lagstiftaren har landat i att engångsersättning är bästa alternativet. Jag kommer att tänka på några;
- Den skadedrabbade får hela ersättningsbeloppet att förfoga över direkt (ingen risk för att exploatören t.ex. går i konkurs efter några år) och kan investera pengarna i något annat som ger avkastning. Ett arrendeupplägg hade sannolikt medfört att endast en bråkdel av marknadsvärdeminskningen på fastigheten hade betalats ut årligen.
- Ev. panträttshavare i egendomen uppskattar att låntagaren får en summa pengar att amortera sina lån med då den "pantsatta" egendomens värde sjunker p.g.a. intrånget.
-Ett upplägg med årliga arrendeutbetalningar hade blivit administrativt mycket tungt, framförallt för små intrång. Tänk så krångligt att få tag i kontonummer för de årliga utbetalningarna när - det hade nog slutat med att de hade skickat ut utbetalningsavier istället, vilket sannolikt inte heller hade varit särskilt uppskattat av mottagarna.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
lör 12 jul 2025, 10:33#887559
En bra å klargörande kommentar @alias, tack för de.
Håller me dig.
Frågan dök ju upp hastigt för ja har aldrig tänkt på de där å är inte alls insatt mer än att ja råkat ut för engångsersättning ett par gånger ( bredband å el i backen) som i mitt tycke varit barnsligt små.
Å andra sidan har dom plockat bort en km luftledning så de innebär ju ett plus på mitt "konto" ser ja de som.
alias skrev:Tralsmo skrev:alias har nog rätt för de är va ja erfarit ochså.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
En bra å klargörande kommentar @alias, tack för de.
Håller me dig.
Frågan dök ju upp hastigt för ja har aldrig tänkt på de där å är inte alls insatt mer än att ja råkat ut för engångsersättning ett par gånger ( bredband å el i backen) som i mitt tycke varit barnsligt små.
Å andra sidan har dom plockat bort en km luftledning så de innebär ju ett plus på mitt "konto" ser ja de som.
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).