Skogsekonomi

Skogsekonomi eller Ebberöds bank

4 inlägg 2328 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Skogsekonomi eller Ebberöds bank

Riga  
#883321Min gamle far, 85+, var på besök på gården jag köpte för ett och ett halvt år sedan. Ingenjör och har drivit några företag. Vet inget om skogsbruk men nyfiken på hur ekonomin runt det hela ser ut.
Så efter att vi resonerat ett tag säger far:
Hmmm, så för att sammanfatta, du har köpt en skogsfastighet för 2 miljoner, räntan på de pengarna är inte avdragsgill mot inkomst utan endast mot vad skogen ger. Men tillväxten på skogen är runt 100 kubikmeter per år och värderas till knappt 500 kr/kubikmeter. Så i snitt är intäkten storleksordningen 50 000 kr/år. Räntan du betalar på lånet är storleksordningen 80 000 kr/år. Så tillväxten betalar bara drygt hälften av räntekostnaden. Och skulle du avverka och få in en klumpsumma så kan du inte amortera på lånet med den utan att först ta upp hela beloppet som inkomst och skatta på summan. Detta efter att du först betalat för markberedning och plantering med ovisst resultat och dessutom kanske två röjningar där älgen som du visat gärna smaskat i sig tallens toppskott. Vill du inte betala för plantering och röjning får du ägna en stor del av din lediga tid till den skötseln och dessutom köpa erforderliga redskap och maskiner.

Har jag förstått rätt?

Jepp.

Jaja - så länge du bara skadar dig själv...

TS
Landshypotek Bank

Re: Skogsekonomi eller Ebberöds bank

jannee  
#883334Du får för f*n inte börja räkna krasst ekonomiskt om du ska inhandla eller äga en skogsgård.
Det handlar istället om en spekulationsaffär, kan vara positiv men även negativ - allt upp till betraktaren 😀
Vi har två helt skilda skogsägare här på forumet,. Vedproducent men även Ulf.
"Sköter" du din skog som Ulf blir det Ebberöds bank - inte annars 😀

Berkshire  
#883354Din far har en sund inställning till ekonomi och livet.

Det går att skruva lite på variablerna dock. En variabel som är viktig är att räntan är nominell medan tillväxten över lång tid kan antas vara real. När du väl summerar de skogliga inkomsterna när du själv är 85 år, så ska du nog se att intäkterna är väsentligt högre än det din far antar.

En annan aspekt är att skogsavdrag och skogskonto ger en del skatteplaneringsverktyg. I sammanhanget skulle jag betrakta aktivt skogsbruk som förhållandevis lågbeskattat.

Jag tycker avkastningen på skog i dagsläget är attraktiv i förhållande till många andra alternativ.

Användarvisningsbild

T18  
#883396Verkar rimligt

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).