Skogsekonomi

Fastighet lån

2 inlägg 1445 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Fastighet lån

wiggan87  
#877212Hej

Vad är rimlig belåning på skogsfastighet?
Jag ligger på 22% Men har möjlighet att köpa till mer mark med belåning grad på 28% så fall.

TS
Landshypotek Bank

Re: Fastighet lån

Berkshire  
#877217Jag tycker det beror väldigt mycket på, men som läget är nu har jag svårt att se hur en belåningsgrad på 28% någonsin skulle vara ett problem. Har man tagit höjd för förändrade virkespriser och/eller ändrade räntor, exempelvis genom att man bundit räntor samt att man har gott om kassaflöde från annat håll än skogen - då tycker jag att även belåningsgrader om över 50% kan vara konservativa. Jag har gjort alla varianter när jag köpt skog. Jag har köpt obelånat, belånat 50%, och belånat 75%. Grundförutsättningarna och vad banken går med på, får styra.

Av ditt namn att döma antar jag att du är född samma år som jag är (1987). En väldigt viktig aspekt i sammanhanget är att du rimligen inte är beroende av ett kassaflöde från skogen på väldigt många år. På sin höjd kanske det är pensionskapitalet du bygger upp via skogen? I vilket fall talar vi om väldigt många år av "naturlig amortering" via den skogliga tillväxten.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).