Skogsekonomi

Underskott

7 inlägg 2083 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Underskott

Peter_Högdahl  
#876929Hur funkar det med underskott?
Är det sånt man kan kvitta av mot inkomst i skogen för att slippa skatt?
Har ev runt 250-300 kubik mogen skog att hugga ned och underskottet överstiger inkomsten utan problem.
Så ni som har koll berätta gärna om jag tänkt rätt angående detta 🌲

TS
Landshypotek Bank

Re: Underskott

alias  
Peter_Högdahl skrev:Hur funkar det med underskott?
Är det sånt man kan kvitta av mot inkomst i skogen för att slippa skatt?
Har ev runt 250-300 kubik mogen skog att hugga ned och underskottet överstiger inkomsten utan problem.
Så ni som har koll berätta gärna om jag tänkt rätt angående detta 🌲

Jodå, om det har uppstått underskott i din näringsverksamhet under tidigare år så rullas dessa över årsskiftena och ackumuleras över tid så att du kan kvitta framtida intäkter i näringsverksamheten mot underskottet, för att sänka/eliminera det beskattningsbara resultatet från avverkningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#876938Tack för svar 👍
Är 20 år sedan det gjordes slutavverkning senast så underskottet har hunnit bygga på sig rejält sen dess

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
alias skrev:
Är det sånt man kan kvitta av mot

Jodå, om det har uppstått underskott i din näringsverksamhet under tidigare år så rullas dessa över årsskiftena och ackumuleras över tid så att du kan kvitta framtida intäkter i näringsverksamheten mot underskottet, för att sänka/eliminera det beskattningsbara resultatet från avverkningen.

MVH
Alias

Föressten måste man ha ett skogskonto eller går det att överföra direkt till privat konto?
Jag tänker mest så det inte blir något strul med skatteverket och det läggs som inkomst...

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#877002Verktyg för skogsavdrag och skogskonto?

Här kan du själv testa lite olika scenario.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Fredrik Reuter skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=19&t=46917

Här kan du själv testa lite olika scenario.

Underskottet är över 600 000 och beräknad inkomst av virke är runt 250 000 så finns ju stor marginal att kvitta av allt 🌲

TS

alias  
Peter_Högdahl skrev:
alias skrev:
Är det sånt man kan kvitta av mot

MVH
Alias

Föressten måste man ha ett skogskonto eller går det att överföra direkt till privat konto?
Jag tänker mest så det inte blir något strul med skatteverket och det läggs som inkomst...

Nej, inget skogskonto behövs.

Ett separat konto för att hålla verksamhetens pengar skilda ifrån ens resterande tillgångar kan vara klokt ur räntefördelningssynpunkt (då är det ofta företagskonto eller skogslikvidkonto som används), men det är inget krav.

Observera att det är skillnad på skogskonto (insättning och uttag från detta konto påverkar ditt beskattningsbara resultat) medan ett skogslikvidkonto fungerar som vilket konto som helst.

Att sätta in pengar på skogskonto kan bli aktuellt först om ett års överskott är större än det sparade underskottet från föregående år, då insättning av medel på skogskonto (insättning av medel på skogskonto sänker det beskattningsbara resultatet med motsvarande belopp och uttag från ett skogskonto höjer det på motsvarande sätt) inte får medföra att det aktuella årets resultat blir negativt.

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).