fre 28 mar 2025, 12:12#876313Hej, söker tips och råd.
Jag och min sambo är i behov av renovering av bostadshus vilket medför vi behöver skaka fram lite kapital. Vi bor på en gård med ca 50 % i belåning så rent krasst finns det utrymme att låna upp på gården men personligen vill jag använda den möjligheten till om något annat dyker upp som kräver den typen av kapital.
Kvar har vi då lövskog som innehåller björk och al. Rör sig inte om några större areal men likväl hade de täckt det mesta av våran renovering. Skogen är egentligen mogen att tas men hade ju rent krasst likväl kunnat stå kvar. Sen står ju dessa lövträd runt huset/ ekonomibyggnad vilket gör att man funderar.
Fått pris på al 670 kr/ fubben
Björk ligger väll en bit över.
Tankar? Belåna fastighet eller avverka, plantera på nytt?
Skogsekonomi
Avverka eller låna pengar?
TS

fre 28 mar 2025, 13:50#876315Nån gång ska man ju avverka. Behöver man pengar dessutom och det finns mogen skog och priser på högsta nivån någonsin så är tillfället väl valt.
fre 28 mar 2025, 19:19#876346Avverka lövskogen, det kommer nytt innan du har hunnit vänt dig om.
Varför skuldsätta sig i onödan, å andra sidan minskar skulder med inflationen.
Högt belånad idag är om 20 år en bagatell, än viktigare är att man klarar av räntekostnaden.
Du kan m.a.o. göra exakt som du känner för, inget är helt rätt eller helt fel.
Varför skuldsätta sig i onödan, å andra sidan minskar skulder med inflationen.
Högt belånad idag är om 20 år en bagatell, än viktigare är att man klarar av räntekostnaden.
Du kan m.a.o. göra exakt som du känner för, inget är helt rätt eller helt fel.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).