Skogsekonomi

Investera kapital i näringsverksamheten genom insatser

7 inlägg 2207 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Investera kapital i näringsverksamheten genom insatser

T18  
#871729Hej,

Har så småningom 500 tusen kr över. Tänkte först amortera på lån med pengarna. Men funderar på om man skulle "investera" pengarna i alla möjliga föreningar genom insatser? Tänker om man maxar Landshypotek insatsen, maxar Mellanskog insatsen.
Kan man också skaffa medlemskap hos Norra & Södra och maxa insatsen i dessa?
Fastigheten ligger i Mellansverige så kommer i praktiken aldrig sälja till Södra eller Norra.

Vad tror ni? Verkar som att "alla" ger 8-10% ränta årligen så i praktiken blir det ju en bra affär när låneräntan är 3.5% i jämförelse.

TS
Landshypotek Bank

Re: Investera kapital i näringsverksamheten genom insatser

Berkshire  
#871741Jag tycker det är en bra fråga, så jag hör gärna lite argument för och emot.

Däremot funderar jag på om det inte är rimligare att jämföra räntan mot den ränta du kan förväntas ha på ditt egna kapital, exempelvis om du hade köpt mer skog för pengarna och belånat dig till 75% eller 50%. Jag tänker att insatskapitalet i sig inte är en belåningsbar tillgång, men att du sätter in skattade pengar som skulle kunna användas till att köpa just belåningsbara tillgånga.

Visst skulle den typen av insatskapital du investerar, bli en del av kapitalunderlaget när man räknar ut räntefördelning?

//David

Användarvisningsbild

Elis76  
#871751Är det inte att krångla till det i onödan att binda upp sitt kapital i insatser. 🤔

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#871771Ett råd är ju att sprida risker. Lägg inte alla ägg på samma ställe.
Sedan är det ju bra att ha en buffert som är lätt tillgänglig. Där kan insatser vara ett frågetecken. Ibland finns regler om uttag.
Men sedan är det ju bra att konsolidera och betala av lån. Så även om det är tråkigt, så är det kanske bäst.
Men jag kan även rekommendera att skaffa grejor som behövs i skogen. Jag blir i alla fall glad över en ny såg eller skyddskläder, istället för att slita på nåt gammalt.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871793Till att börja med så lär du behöva köpa skog i både norr och söder om du ska bli medlem i både norra och södra. Ett grundkrav för medlemskap är att man har skog inom föreningens verksamhetsområde.

När det gäller grundfrågan så är insatser det enda aktiva jag gjort på sparfronten de senaste 10 åren. Jag har succesivt puttat in alla utdelningar och efterlikvider från Södra och Lantmännen i insatsemissioner och sett pengarna växa vidare.
Hur Mellanskog valt att göra vet jag inte men blev nyligen uppmärksammad att Södra stoppat möjligheten att sätta in externt kapital för att köpa insatser. Det begränsar möjligheten till köp av insatskapital drastiskt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871796Antar att hela tanken bakom de här insatserna med hög ränta är att belöna medlemmar för lång och trogen tjänst genom virkesleveranser. Inte att locka investerare.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Antar att hela tanken bakom de här insatserna med hög ränta är att belöna medlemmar för lång och trogen tjänst genom virkesleveranser. Inte att locka investerare.

Absolut är det så, därför sticker det nog i ögonen hos en del när styrelseledamöter har insatser överskridande 10000kr/ha efter att ha varit medlemmar i mindre än 10 år.
Innan någon skriker rakt ut så menar jag med insatser både insatskapital och emitterat insatskapital. Södra har en maxgräns gällande insatskapital på 5000kr/ha men inte på emitterat insatskapital.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).