Skogsekonomi

Avstyckning av bostadshus från skogsfastighet

11 inlägg 994 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Avstyckning av bostadshus från skogsfastighet

Berkshire  
#869248 Jag och min hustru har köpt på oss två stycken skogsfastigheter där det medföljt bostadshus. I det ena fallet köpte vi en skogsfastighet med lite drygt 50 hektar skog (tillväxt över 250 M3sk per år) och ett par hektar åker där åkern nästan uteslutande ligger vid bostadshuset (ca 4 hektar). Det finns en rätt stor ekonomibyggnad i okej skick i anslutning till tomtmarken. Skogen ligger på fem olika skiften, men flera av dessa passar in i en skogsfastighet som vi äger sen tidigare.

I det andra fallet köpte vi en fastighet med 25 hektar skogsmark (tillväxt under 150 M3sk per år), 5 hektar åker och 10 hektar vatten, sammanlagt 10 (!) skiften. Bostadshuset ligger fint med sjötomt, och har åkermark om strax under 2 hektar i anslutning till bostadshuset. Det finns två ekonomibyggnader i okej skick i anslutning till tomtmarken. Ingen skogsmark ligger i anslutning till bostadshuset eller åkrarna som finns i anslutning till detta.

Vi skulle vilja utreda möjligheterna att stycka av och sälja bostadshusen på båda fastigheterna.

Förstår jag det rätt med att bostadshus 1 kommer gå galant, i och med att skogsmarken har tillräcklig tillväxt för att vara bärkraftig för sig själv?

Vad är möjligheterna för avstyckning av bostadshus 2? Jag förstår det som att det kan finnas möjlighet att stycka av bostadshus för kombinerat ändamål, men jag undrar huruvida den alltför låga tillväxten i skogen kommer vara ett problem...

TS
Landshypotek Bank

Re: Avstyckning av bostadshus från skogsfastighet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869252 En teknikalitet men att stycka skogen från huset lär inte gå men att stycka huset från skogen lär gå galant. Min egen tolkning enbart.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#869254 Ligger båda fastigheterna i samma kommun och församling? Det kanske går att göra en fastighetsreglering så att all skog (inkl hus & byggnader) hamnar i samma fastighetsbeteckning om det nu underlättar avstyckning? Det borde gå aft rådfråga Lantmäteriet men jag vet inte om de enkelt (och till rimlig kostnad) kan erbjuda sådan rådgivning...

Berkshire  
#869256 Det borde jag varit tydligare med.

Fastigheterna ligger i olika kommuner och olika Län.

TS

jannee  
#869262 Skogsola lär ha rätt, stycka ifrån ett s.k. hästsälle är enkelt = byggnader + ca 2 ha mark.
En långsiktig utarmning av landsbygden, men det är ju så höjdarna vill ha det. 🤬

Lejby24  
#869387 gården jag köpte utanför Övik där var hus o 1 Ha mark avstyckad, jag ville fastighetsreglera så att det skulle bli en gård på ca 10 Ha Lantmäteriet tyckte det var en god ide och gjorde förrättningen 80 000kr
Fick ett brev från Länsstyrelsen att dom avslog på grumliga själ det gick till Miljö domstolen Umeå o dom återremitterade till Lantmätaren, jag hoppade av
Det fanns ett antal intressenter, själv tycker jag att jag vill sälja något som kan skapa ett bättre o meningsfullt liv till en familj
Västernorrland vill att familjer flyttar in säger dom men stoppar det här
LRF är inte intresserade av att driva ärendet

Användarvisningsbild

Elis76  
#869388 Det är som när man har fredagsfika på jobbet. Mot slutet blir tårtbitarna mindre och mindre så de knappt rymms på théskeden.

Samma händer för ofta inom skogs- och lantbruksfastigheterna när man stycker av hyfsat stora gårdar tills det inte blir något kvar.
Klart som tusan att det bli pankaka av allt till slut.
Fastigheterna blir för snuttifierade och det blir bara en massa problem.

Berkshire  
#869391 Vår attityd till skogsbruket är att vi gärna vill utöka både antalet och omfattningen av de brukningsenheter vi har. Att köpa på oss fler hus hjälper oss inte i det ändamålet, men rent praktiskt så kommer det ju ofta ett hus med "på köpet" när man köper en skogsfastighet. Effekten om vi köper en kombinerad bostads- och skogsfastighet på landet för att sen stycka av bostadshuset, är ju såklart att det blir färre aktiva skogsbrukare på landet över tid. Men vår intention är inte att skogsbruket ska bli mindre ambitiöst, tvärtom. De fastigheter vi till dags dato har köpt har i hög utsträckning haft stora skogliga underhållsbehov som vi på ett aktivt sätt ombesörjt för.

Sen har jag full förståelse för att detta kan tyckas irrelevant för frågeställningen om avstyckningar.

TS

jannee  
#869398 Det som nu sker och skett under den senast 50 års perioden är en självklarhet.
När en ann var ung kunde man göra avdrag för underhåll och reparation av näringsfastighetens byggnader, även bostaden.
I.o.m. att detta togs bort försvann incitamentet att underhålla och att bo kvar.
Detta är en orsak, en annan är också att vi på landsbygden blir styvmoderligt behandlade när det gäller den service boende i städer och samhällen erbjuds.
Inte minst kommunikationen, men även i princip allt annat.
Bara en sådan sak som att bli påtvingad att bygga om ett väl fungerande avloppsystem.
Det ska numera vara en markinfiltration, stenkista är ju omodernt.
kommunen har så DJÄVLA ont om pengar att de inte har råd med att sladda bygatan mer än en ggr/år och lägga på nytt grus - efter behov - vilket innebär att det idag är storsten i körbanans mitt.

Berkshire  
#869413 Jag håller med om att det är rent tragiskt det som hänt och händer. Jag tror att det går att skapa värden på landsbygden, annars hade jag inte köpt skog på landsbygden. Dock hjälper det mig inte att ha fler och större hus än vad jag behöver.

Alla tankar och tips kring avstyckningar tas därför emot tacksamt. Det är värdefullt att jag redan fått det påpekat för mig att det går att stycka av husen från marken, men inte tvärtom. Allt annat som är värt att tänka på är jag väldigt intresserad av att få veta från er som gjort sånt här tidigare. Jag vill ju sälja hus för att kunna köpa ännu mer skog!

TS

Lejby24  
#869424 I mitt fall föll det på att Lantmäteriet inte lyfte på luren och tog kontakt med Länsstyrelsen det hade sparat mycket tid o pengar
Budskapet från Lantmäteriet var att jag kunde sälja till dom som var intresserade, blev bjuden 1,6 miljoner och att dom skulle göra regleringen efter att vi skrivit köpekontrakt, klokt nog skrev jag inte på innan jag visste säkert att regleringen gått igenom
Lita inte blint på Lantmäteriet det blir dyrt

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).