Skogsekonomi

Köp av svärmors skifte men vad gör man med maskinparken?

12 inlägg 4193 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Köp av svärmors skifte men vad gör man med maskinparken?

snowmanx  
#865788Vi ska köpa sista delen av svärmors skog men…
Svärföräldrarna har en hyfsat ny traktor och 4-hjuling plus lite mer prylar som de vill ha kvar och jag har inte råd att köpa, vad händer då rent momsmässigt och vad är smartast att göra? Vi bor nära varandra så jag har inget problem att stå som ägare på prylarna och låta dessa stå kvar hos dom men som sagt inte marginal med att köpa loss dessa.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köp av svärmors skifte men vad gör man med maskinparken?

Elis76  
#865796Det händer ingenting momsmässigt om transaktionen enbart rör skogsfastigheten. Fastighetsöverlåtelser är momsfria.

Maskinerna däremot räknas som inventarier och då skall säljaren återföra utgående moms till SKV och du skall bokföra moms som ingående moms på motsvarande sätt. Men detta gäller enbart om Du köper maskinerna.

Om dina svärföräldrar fortsätter att äga maskinerna kan ni alltid skriva någon form av avtal er sinsemellan angående nyttjanderätt samt var maskinerna skall förvaras, eller så gör ni bara en muntlig överenskommelse. Är ni såta vänner behöver ni inte krångla till det.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865803Har de kvar annan näringsverksamhet, eller skall de upphöra? I det sistnämnda fallet så måste de köpa ut dom till marknadsvärdet från deras näringsverksamhet.

snowmanx  
#865806Vad händer om jag får dessa som gåva? Fördelar vs nackdelar??

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#865808Gåvoskatten är ju avskaffad, så det är bara att tacka och ta emot.

Eftersom det rör sig om ett anseenligt värde, är det nog bra om Du rådgör med någon sakkunnig innan gåvan fullbordas.

Om Du är medlem i Norra kan Du kontakta skogsbyrån så hjälper de Dig. Är Du inte medlem så är stalltipset att ansöka om medlemsskap.

https://www.norraskog.se/skogsbyran/

snowmanx skrev:Vad händer om jag får dessa som gåva? Fördelar vs nackdelar??

De måste fortfarande köpa ut dom från näringsverksamheten. För dig händer ingenting.

alias  
Mangan skrev:
snowmanx skrev:Vad händer om jag får dessa som gåva? Fördelar vs nackdelar??

De måste fortfarande köpa ut dom från näringsverksamheten. För dig händer ingenting.

Hur tänker du nu?

Varför skulle det inte gå att ge bort maskinerna/inventarierna utan att köpa ut dem från näringsverksamheten?

Jag tänker spontant att det borde vara möjligt och att gåvotagaren då övertar givarnas icke avskrivna värde på inventarierna och fortsätter skriva av dessa.

MVH
Alias

jannee  
#865816Är det inte det bokföringsmässiga restvärdet som blir det framtida gåvovärdet ?
Är maskinerna/redskapen avskrivna finns det inget värde, i alla fall inte officiellt - eller ?

Användarvisningsbild

Elis76  
#865821Som huvudregel inträder gåvotagaren i gåvogivarens skattemässiga situation (44 kap. 21 $ inkomstskattelagen).

Därför tror jag @jannee är nära sanningen.

#865837Hmm, så kan det förstås vara. Får lite blandat intryck beroende på vad jag läser:

https://lr-revision.se/tips/koll-pa-regler-pa-gavor/

https://www.bjornlunden.se/skatt/g%C3%A5voskatt__530

jannee  
#865872Man ska undvika så långt det går att delge fel personer (myndigheter) "inaktuell" information 😀

Användarvisningsbild

Elis76  
jannee skrev:Man ska undvika så långt det går att delge fel personer (myndigheter) "inaktuell" information 😀

@jannee

Viska lite i forumets öra hur Du resonerar - har Du egna dåliga erfarenheter?

🌲

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).