tis 10 dec 2024, 15:46#864617I somras leverera jag ett par mindre högar med Leveransvirke till Södra , då när dom skulle betala ut så hamna hälften på frugan .
Enligt Södra så gick inte detta ändra på , utan jag får låta en revisor ändra på detta .
Under hösten teckna jag två nya avtal med dom ,och då sa jag ifrån om jag ska teckna något avtal ska pengarna hamna på mig , inga problem enligt Södra ,och jag teckna avtalen ,nu är första avverkningen klar ,vad tror ni hände hälften hamna på frugan , dessutom låste dom in pengarna på ett konto ,så om jag vill ha ut dom får jag be snällt , och en revisor måste återigen försöka få ordning på Södras klantiga ekonomiavdelning.
Skogsekonomi
Orkar man sälja virke till Södra mer
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 10 dec 2024, 16:23#864620Eftersom ni båda står som ägare till fastigheten gör Södra egentligen HELT RÄTT.
Är du dessutom på kant med din lagvigda är det ännu bättre, för nu kan det inte ta mer hus i helvete.
Frugan och jag har det likadant, men vid bokslutet är det ändå jag som står för momsen.
Är du dessutom på kant med din lagvigda är det ännu bättre, för nu kan det inte ta mer hus i helvete.
Frugan och jag har det likadant, men vid bokslutet är det ändå jag som står för momsen.
tis 10 dec 2024, 16:37#864625
@Sture Andersson - Vad menar du med att de låst in pengarna på ett konto - det har jag svårt att tro.
Du behöver berätta mer.
Sture Andersson skrev:I somras leverera jag ett par mindre högar med Leveransvirke till Södra , då när dom skulle betala ut så hamna hälften på frugan .
Enligt Södra så gick inte detta ändra på , utan jag får låta en revisor ändra på detta .
Under hösten teckna jag två nya avtal med dom ,och då sa jag ifrån om jag ska teckna något avtal ska pengarna hamna på mig , inga problem enligt Södra ,och jag teckna avtalen ,nu är första avverkningen klar ,vad tror ni hände hälften hamna på frugan , dessutom låste dom in pengarna på ett konto ,så om jag vill ha ut dom får jag be snällt , och en revisor måste återigen försöka få ordning på Södras klantiga ekonomiavdelning.
@Sture Andersson - Vad menar du med att de låst in pengarna på ett konto - det har jag svårt att tro.
Du behöver berätta mer.
Usus magister est optimus
tis 10 dec 2024, 16:51#864632Frågan är väl var inkomsten hamnar ,inte var momsen hamnar , då det är jag som gör investeringarna i maskiner och fastigheter . All inkomst överförs till investeringar . Frugan har skickat in fullmakt att vi sköter ekonomin så . Om du tror frugan är glad ska du veta att hon var helt skogstokig på Södra .Ska lyssna runt lite med andra uppköpare ,,se om det är lika hopplösa .
TS
tis 10 dec 2024, 16:56#864635
Det normala måste väl vara att Södra betalar ut mina pengar ,men nej pengarna sätts in på Södra och jag måste be om att dom betalar ut det.
Elis76 skrev:Sture Andersson skrev:I somras leverera jag ett par mindre högar med Leveransvirke till Södra , då när dom skulle betala ut så hamna hälften på frugan .
Du behöver berätta mer.
Det normala måste väl vara att Södra betalar ut mina pengar ,men nej pengarna sätts in på Södra och jag måste be om att dom betalar ut det.
TS
tis 10 dec 2024, 17:01#864639Ny utbetalningsrutin i år. Pengarna parkeras automatiskt i betalplan så man tar ut när man vill, överstående pengar står kvar mot ränta. Smidigt när man har bank ID, hopplöst annars.
Borde gå att permanent ändra så allt betalas ut vid redovisning.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tis 10 dec 2024, 17:09#864642Det där började Vänerskog med på sin tid. Ett tag efter så konkade de. Skogsindustrin har det jobbigt just nu. Jämför med Stora som härom veckan skulle medvetet maska med fakturor. När det kom ut så gjorde de en pudel.
Vad gäller det där med att dela upp betalningar så är det ett satans oskick som innebär att de idiotförklarar oss som företagare. Jag väntar på en faktura på en skogsbruksplan. Det handlar om 75 000 och Mellanskog har 30 000 medlemmar. Det bli 2 kronor och femtio öre per medlem så det blir lite jobbigt att dela ut det men jag är sjukskriven så jag har ju tid.
Vad gäller det där med att dela upp betalningar så är det ett satans oskick som innebär att de idiotförklarar oss som företagare. Jag väntar på en faktura på en skogsbruksplan. Det handlar om 75 000 och Mellanskog har 30 000 medlemmar. Det bli 2 kronor och femtio öre per medlem så det blir lite jobbigt att dela ut det men jag är sjukskriven så jag har ju tid.
Senast redigerad av Skogsola tis 10 dec 2024, 17:10, redigerad totalt 1 gång.
tis 10 dec 2024, 17:10#864643@Sture Andersson - Så här fungerar det på Norra och jag ser inga konstigheter i det.
När du gjort en virkesaffär med Norra Skog får du välja om pengarna ska sättas in på virkeskontot eller betalningsplanekontot, beroende på om du vill ha hela summan på en gång eller om du vill sprida ut inkomsten över flera år. Väljer du att hela summan ska betalas ut på en gång kommer inkomsten att redovisas det år pengarna sätts in på virkeskontot.
Fakta om samägande
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/medlem-i-sodra/sa-fungerar-sodra/dina-pengar/fakta-om-samagande/
Så här fungerar utbetalningar från Södra
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/medlem-i-sodra/sa-fungerar-sodra/dina-pengar/
När du gjort en virkesaffär med Norra Skog får du välja om pengarna ska sättas in på virkeskontot eller betalningsplanekontot, beroende på om du vill ha hela summan på en gång eller om du vill sprida ut inkomsten över flera år. Väljer du att hela summan ska betalas ut på en gång kommer inkomsten att redovisas det år pengarna sätts in på virkeskontot.
Fakta om samägande
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/medlem-i-sodra/sa-fungerar-sodra/dina-pengar/fakta-om-samagande/
Så här fungerar utbetalningar från Södra
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/medlem-i-sodra/sa-fungerar-sodra/dina-pengar/
Usus magister est optimus
tis 10 dec 2024, 20:44#864682
Hej
Jag är också medlem i Södra och samäger också med min sambo.
Ring medlemsservice och be om blanketter att fylla i att du ska vara ekonomiskföreträdare i Södra.
Fullmakten du har i Södra rör endast tecknanderätt för avtal skulle jag gissa.
Standard är att man väljer att pengarna för en avverkningslikvid hamnar på Södras betalningsplanslösning som för övrigt är mycket bra.
Med den nya lösningen så administreras betalningsplanen av skogsägaren själv. Man har rätt till två fria uttag per år som man enkelt gör med bank-id på min skogsgård.
Vill man inte ha betalningsplan så går det att välja bort vid kontrakteringstillfället.
Sture Andersson skrev:Frågan är väl var inkomsten hamnar ,inte var momsen hamnar , då det är jag som gör investeringarna i maskiner och fastigheter . All inkomst överförs till investeringar . Frugan har skickat in fullmakt att vi sköter ekonomin så . Om du tror frugan är glad ska du veta att hon var helt skogstokig på Södra .Ska lyssna runt lite med andra uppköpare ,,se om det är lika hopplösa .
Hej
Ring medlemsservice och be om blanketter att fylla i att du ska vara ekonomiskföreträdare i Södra.
Standard är att man väljer att pengarna för en avverkningslikvid hamnar på Södras betalningsplanslösning som för övrigt är mycket bra.
Med den nya lösningen så administreras betalningsplanen av skogsägaren själv. Man har rätt till två fria uttag per år som man enkelt gör med bank-id på min skogsgård.
Vill man inte ha betalningsplan så går det att välja bort vid kontrakteringstillfället.
John Deere 1170
tis 10 dec 2024, 20:52#864684
Tack för denna information ,ska kolla detta i morgon .
timberjack810c skrev:Sture Andersson skrev:Frågan är väl var inkomsten hamnar ,inte var momsen hamnar , då det är jag som gör investeringarna i maskiner och fastigheter . All inkomst överförs till investeringar . Frugan har skickat in fullmakt att vi sköter ekonomin så . Om du tror frugan är glad ska du veta att hon var helt skogstokig på Södra .Ska lyssna runt lite med andra uppköpare ,,se om det är lika hopplösa .
Hej
Tack för denna information ,ska kolla detta i morgon .
TS
tis 10 dec 2024, 21:29#864689Öppna ett gemensamt bankkonto som används för både intäkter och utgifter för verksamheten så slipper ni strulet.
Beskattningen blir samma oavsett.
Beskattningen blir samma oavsett.
Hva 346XPG, 242XPG, 245RX, 555FXT, Jonsered CS2152W
fre 13 dec 2024, 08:50#864973Vill dom inte hjälpa säljaren till en bra lösning finns det nog andra som vill köpa virke och är mera mån om att ge service. När jag tecknade avtal sist fick vi välja vart pengarna ska gå inga problem alls men det var inte södra dom är inte verksamma här.
fre 13 dec 2024, 08:52#864974
hur gör dem när man tar ut hela beloppet år 3 och inte uppfyller villkoren för betalplan?
busholle skrev:Ny utbetalningsrutin i år. Pengarna parkeras automatiskt i betalplan så man tar ut när man vill, överstående pengar står kvar mot ränta. Smidigt när man har bank ID, hopplöst annars.
hur gör dem när man tar ut hela beloppet år 3 och inte uppfyller villkoren för betalplan?
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).