Skogsekonomi

Räntefördelning - sparat fördelningsbelopp i balansräkningen

3 inlägg 1760 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Räntefördelning - sparat fördelningsbelopp i balansräkningen

galenpanna  
#863848Enligt Skatteverket: "Sparat fördelningsbelopp ska också läggas till kapitalunderlaget och kommer på så sätt att höja kommande års underlag för räntefördelning."

Var lägger jag till detta belopp så att det kommer med i kapitalunderlaget?
Jag misstänker att det är en omsättningstillgång. Men vilken post på NE-blanketten ska det läggas på? B9 Kassa och bank? (Men det är ju liksom bara en fiktiv summa pengar så den finns ju inte på banken eller i en kassa...??)

TS
Landshypotek Bank

Re: Räntefördelning - sparat fördelningsbelopp i balansräkni

alias  
galenpanna skrev:Enligt Skatteverket: "Sparat fördelningsbelopp ska också läggas till kapitalunderlaget och kommer på så sätt att höja kommande års underlag för räntefördelning."

Var lägger jag till detta belopp så att det kommer med i kapitalunderlaget?
Jag misstänker att det är en omsättningstillgång. Men vilken post på NE-blanketten ska det läggas på? B9 Kassa och bank? (Men det är ju liksom bara en fiktiv summa pengar så den finns ju inte på banken eller i en kassa...??)

Du för över beloppet i punkt 17 under "A. Räntefördelning - kapitalunderlag" på hjälpblankett "SKV 2196" till "Övriga uppgifter p. 10" på "NE-bilagan".
Nästkommande år lyfter du in samma summa i punkt 5 och 14 under "A Räntefödelning -kapitalunderlag" på hjälpblankett "SKV 2196".

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 03 dec 2024, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Räntefördelning - sparat fördelningsbelopp i balansräkni

Elis76  
#863856Beräkning – Räntefördelning och expansionsfond (hjälpblankett) heter SKV 2196.
Beloppen förs in på NE och förtrycks av SKV på deklarationsblanketten.

Är Du oerfaren så tveka inte att ta hjälp av redovisningsekonomer som kan skog eller utbilda dig själv.

Norra skog hade ekonomiskt webinarium för någon vecka sedan och har även kört redovisningskurser under hösten i de olika SBO:erna. För oss som bor i Stockholm, hade Norra motsvarande genomgång inklusive juridik och nya skatteregler för 2025 på Clarion hotel under vecka 48 där 90 personer anslöt. Här gick man bl.a. igenom de nya regler för räntefördelning som införs den 1 januari 2025.

Södra och Mellanskog anordnar säkerligen motsvarande utbildningar.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).