Skogsekonomi

Välj annat än snabba cash: Ledare i Hallands Nyheter.

9 inlägg 813 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Välj annat än snabba cash: Ledare i Hallands Nyheter.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862388 I Hallands Nyheter skriver Elin Larsson, regionchef Skogssällskapet i Halland:

Vi vill uppmuntra dig som äger skog på distans att ta dig tid att utforska vad du själv vill med ditt skogsägande. Att gå en annan väg än den som leder till snabb ekonomisk avkastning kräver dock både kunskap och mod.

https://www.hn.se/asikter/ordet-ar-frit ... e713479f2c

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Välj annat än snabba cash: Ledare i Hallands Nyheter.

Torbjörn Johnsen  
#862390 Ja, Skogssällskapet har under en tid kört en kampanj med debattinlägg i svensk dagspress om att det är "Svårt att äga skog på distans". Jag har sett samma budskap i ett antal tidningar i olika delar av landet. Det hela går givetvis ut på att marknadsföra Skogssällskapets tjänster på ett smart sätt (utan att behöva betala för annonsplats). I grunden så är det ju vettiga om än ganska självklara råd som ges och nu fick Skogssällskapet lite utrymme här på Skogsforum också😎

Användarvisningsbild

Badger  
#862392 Torbjörn har nog rätt. Det var en klurigt insmugen gratis annons.

Instämmer i att det är vettigt att fundera över sina mål. Och att som skogsägare hitta rätt mix av mål och metoder för sin fastighet och inte traska på i standardmodell 1A av gammal hävd.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, Skogssällskapet har under en tid kört en kampanj med debattinlägg i svensk dagspress om att det är "Svårt att äga skog på distans". Jag har sett samma budskap i ett antal tidningar i olika delar av landet. Det hela går givetvis ut på att marknadsföra Skogssällskapets tjänster på ett smart sätt (utan att behöva betala för annonsplats). I grunden så är det ju vettiga om än ganska självklara råd som ges och nu fick Skogssällskapet lite utrymme här på Skogsforum också😎

Eftersom fastigheten jag bor på gränsar till en av deras skogar var jag sugen på att få läsa reaktioner från andra.

Jag känner att vi har lite olika syn på vad vad som menas med skogsbruk för industrin, så ur mitt perspektiv och tolkning är det inte riktigt leva som man lär.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Sundhult skrev:Eftersom fastigheten jag bor på gränsar till en av deras skogar var jag sugen på att få läsa reaktioner från andra.

Jag känner att vi har lite olika syn på vad vad som menas med skogsbruk för industrin, så ur mitt perspektiv och tolkning är det inte riktigt leva som man lär.

Det här kräver lite mer förklaring. Vad gör de som är konstigt?

jannee  
#862442 Måste väl ändå vara upp till var och en vilken väg man vill vandra.
Avgörande hur du beter dig är vad du vill ha ut med din gård, vem som förvaltar den bäst är upp till DIG att själv avgöra..
Södra har ett så kallat skötselavtal som man kan teckna på ett valfritt antal år.
Är "kanske" något utbor eller gamlingar borde prova.
Skogssällskapet i alla ära, men har sett gårdar som de verkligen misskött men kanske bara är ett olycksfall i arbetet.
Men till vem som man än vänder sig till har de sina för men även nackdelar.

alias  
#862451 Jag tycker att artikeln är motsägelsefull.

De exempel på "fastighetsutveckling" som nämns, såsom avstyckning av tomter eller upplåtelse av mark för energiproduktion, är ju något som görs för att tjäna mer pengar snabbare än den tidigare pågående markanvändningen (t.ex. skogsbruk).

Utan skogsindustri inget skogsbruk! Att skogen i stora drag sköts efter industrins råvarubehov är väl inte konstigare än att jordbruket i stora drag försöker möta efterfrågan från livsmedelsindustrin?
Sen är det alltid en företagsekonomisk avvägning kring vilka åtgärder som bör utföras (samt när och hur) för att nå så nära målet som möjligt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#862453 Det finns massvis med personer som får skog på halsen genom arv eller gåva.
Det är bara att kolla på detta forum hur ofta det kommer noviser som ber om hjälp.

I N:a Sverige är det tydligt synbart när utsocknes ärver stora fastigheter utan någon som helst kunskap - ofta på grund av att tidigare generationer aldrig invigt sina efterkommande i vad det innebär att vara skogsägare.

På Norras möten i Stockholm finns det alltid nytillkomna medlemmar som blivit med skog och står helt handfallna, allt från ovetande änkor till barn och barnbarn.

Så Skogssällskapet har nog en poäng.

Användarvisningsbild

Badger  
#862455 Alias. Skogsindustrins behov är att tjäna pengar. Så mycket som möjligt. Grundprincipen för att göra vinst är att betala så lite som möjligt för råvaran och ta så mycket som möjligt för slutprodukten. Det går mot skogsägaren som vill ha så mycket betalt som möjligt. Inget konstigt alls. Självklart kan det finnas andra sätt för skogsägaren att få bättre avkastning på sin mark i vissa fall.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).