Skogsekonomi

Tidigarelägga inkomst?

15 inlägg 3488 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Tidigarelägga inkomst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859836Jag skulle behöva lite mer inkomst i år, så jag får högre SGI. Blir stor avverkning nästa år, men i år blir det tunt.

Har massa expansionsfond men den får man ingen SGI för.

Några ideer? Funkar det med förskott på avverkning?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Tidigarelägga inkomst?

Elis76  
#859839Förskott borde fungera såtillvida Du inte har en massa sparat underskott som tar ut förskottet.
Jag antar att Du bedriver aktiv verksamhet.

alias  
Elis76 skrev:Förskott borde fungera såtillvida Du inte har en massa sparat underskott som tar ut förskottet.
Jag antar att Du bedriver aktiv verksamhet.

Bedriver man passiv näringsverksamhet så vill jag minnas att överskottet varken genererar någon SGI eller PGI.

Om man redovisar enligt kontantmetoden/bokslutsmetoden så anser jag också att det borde fungera. Måste medge att jag inte har koll på om det är någon skillnad med faktureringsmetoden gällande bl.a. SGI.

Jag har för mig att frågan om den skattemässiga tolkning av utbetalning från betalplan för avverkningsrätt kontra förskott har varit uppe i en tråd för något år sedan.

MVH
Alias

#859863SGI beräknas på resultat av verksamheten, men de justerar bort periodisering och expansionsfond. Oklart om de har samma syn på vad aktiv verksamhet är som Skatteverket har.

https://areal.se/kunskapsbank/betalningsplan/

Läste där och vad jag kunde förstå så var inte förskott en intäkt i något av fallen...

TS

alias  
Mangan skrev:SGI beräknas på resultat av verksamheten, men de justerar bort periodisering och expansionsfond. Oklart om de har samma syn på vad aktiv verksamhet är som Skatteverket har.

https://areal.se/kunskapsbank/betalningsplan/

Läste där och vad jag kunde förstå så var inte förskott en intäkt i något av fallen...

Intressant! Då har man lyckats komplicera och försämra praxis för betalningsplanskonceptet sedan jag jobbade med bokföring/bokslut/deklaration.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 29 okt 2024, 20:54, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#859874Vi har en revisor som sköter den ekonomiska delen (deklaration och liknande) men efter vad jag "tror" är det vad den ekonomiska utvecklingen som avgör om man tar ut något från rörelsen, Intäkter minus utgifterna.
Överskottet kan man senare ta ut som lön men även ibland placera på skogskonto = ett förskott bör kunna nyttjas till ett privat uttag = höja inkomsten men även skatten.
Har svårt att förstå varför Mangan vill så göra.
Själv har jag tidigare gjort ALLT vad jag kunnat för att ta ut så lite som möjligt ur rörelsen.
Nu när vi är pensionärer tar vi ut så pass lite eller mycket att vi hamnar EXAKT under brytpunkten - vill absolut inte lägga över 30 % i skatt.
Mangan
Om du inte kan öka inkomsten kan du MINSKA på utgifterna.
Du behöver inte ta upp årets utgifter i din deklaration - i stället sparar du dessa till nästa år = ditt överskott blir då större 😀 👍
Du får som du vill = lägga nästan 60 % i skatt och avgifter. 😀

alias  
jannee skrev:...Mangan
Du behöver inte ta upp årets utgifter i din deklaration - i stället sparar du dessa till nästa år = ditt överskott blir då större 😀 👍

@jannee:
Exakt HUR menar du att man skulle kunna rulla redan uppkomna kostnader i verksamheten över årsskiftet, utan att bryta mot god redovisningssed?

MVH
Alias

jannee  
#859900Varför är det inte ok att skjuta fram utgifterna 1 år för ex ?.
Har man glömt någon utgift tidigare år är det inget som hindrar att man tar fram den senare.
Själv är jag inte så insatt i vad man får göra och inte får göra = vad skattelagen tillåter.
Själv har jag alltid lämnat ALLA papper till revisorn med orden - gör det bästa av situationen = så lite skatt som möjligt. 😀
Storfräsarna manipulerar ju skatteverket så gott de kan, ibland t.o.m. utom lagens gränser.
Vad jag menar är ju bara att man skjuter på avdraget.
Varför kan man ju fråga sig, men?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859905Vill man öka inkomsten så kan man öka på lagret. Vilken taxeringsnisse kan veta ett halvår efteråt hur mycket virke du hade vid vägkanten vid nyår?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Vi har en revisor som sköter den ekonomiska delen (deklaration och liknande) men efter vad jag "tror" är det vad den ekonomiska utvecklingen som avgör om man tar ut något från rörelsen, Intäkter minus utgifterna.
Överskottet kan man senare ta ut som lön men även ibland placera på skogskonto = ett förskott bör kunna nyttjas till ett privat uttag = höja inkomsten men även skatten.
Har svårt att förstå varför Mangan vill så göra.
Själv har jag tidigare gjort ALLT vad jag kunnat för att ta ut så lite som möjligt ur rörelsen.
Nu när vi är pensionärer tar vi ut så pass lite eller mycket att vi hamnar EXAKT under brytpunkten - vill absolut inte lägga över 30 % i skatt.
Mangan

jannee grejen här verkar vara att just komma upp till brytpunkten. Om SGI är olämpligt låg blir både pension, sjukförsäkring och eventuella föräldraförsäkringar kass.

Har man verksamheten som huvudsaklig inkomst är det viktigt att kunna hålla en rimlig lön från år till år av ovanstående skäl.

Det problemet drabbar inte oss som har eller under yrkeslivet har haft anställning med allmän- och tjänstepension, där gäller det snarare att hålla nere inkomsten från verksamheten fram tills pension.

Användarvisningsbild

Elis76  
#859911@busholle

Det stämmer bra, har man exempelvis kollektivavtalad lön åtnjuter man alla socialförsäkringens förmåner plus mycket mer - är man däremot sin egen arbetsgivare har man ett mycket större eget ansvar att säkerställa en jämn inkomst över året/åren för att kunna ta del av socialförsäkringarnas alla förmåner.

alias  
jannee skrev:Varför är det inte ok att skjuta fram utgifterna 1 år för ex ?.
Har man glömt någon utgift tidigare år är det inget som hindrar att man tar fram den senare.
Själv är jag inte så insatt i vad man får göra och inte får göra = vad skattelagen tillåter.
Själv har jag alltid lämnat ALLA papper till revisorn med orden - gör det bästa av situationen = så lite skatt som möjligt. 😀
Storfräsarna manipulerar ju skatteverket så gott de kan, ibland t.o.m. utom lagens gränser.
Vad jag menar är ju bara att man skjuter på avdraget.
Varför kan man ju fråga sig, men?

Det handlar om att affärshändelser ska bokföras löpande för att ge en rättvisande bild av verksamhetens ekonomiska ställning.

Utan att ha forskat närmare i frågan så tror jag att man från myndighetshåll har viss förståelse för att någon enstaka verifikation kan hamna på avvägar (den mänskliga faktorn), men om någon gör det uppsåtligt och systematiskt så lär man inte se lika förlåtande på det.

MVH
Alias

#905847På tal om SGI, åkte på en nit nu. Trodde att uttag fån skogskonto är SGI-grundande, men det är det tydligen inte... Försvann en jävla massa SGI där. 😢. Så en stor intäkt som du använder skogskonto för att fördela över åren kommer inte ge någon SGI utom första året. På Försäkringskassans hemsida står det bara expansionsfond/periodiseringsfond men enligt dom i HFD så gäller det även skogskonto. MIssade det. 😢
https://www.landlantbruk.se/ny-dom-skog ... te-din-sgi

TS

alias  
Mangan skrev:På tal om SGI, åkte på en nit nu. Trodde att uttag fån skogskonto är SGI-grundande, men det är det tydligen inte... Försvann en jävla massa SGI där. 😢. Så en stor intäkt som du använder skogskonto för att fördela över åren kommer inte ge någon SGI utom första året. På Försäkringskassans hemsida står det bara expansionsfond/periodiseringsfond men enligt dom i HFD så gäller det även skogskonto. MIssade det. 😢
https://www.landlantbruk.se/ny-dom-skog ... te-din-sgi

Det är ju i grunden helt ologiskt och orimligt att det inte är samma resultat (rimligen slutgiltigt överskott av aktiv näringsverksamhet) som ligger till grund för PGI och SGI!
Samhällets skyddsnät är tyvätt inte byggt för egenföretagande i enskild firma/näringsverksamhet.

Domen borde ju även medföra att man kan få SGI för en inkomst som senare räntefördelas ut, vilket också känns lite konstigt - om än på ett positivt sätt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#905871Ja, det är det. Vi skattar för det, men får inga förmåner...

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).