Skogsekonomi

Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

8 inlägg 1697 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

mikael_s  
#855249 Hej,

Jag gick på en riktig mina här i år då jag skulle betala bokslut och deklarationshjälp till Ludvig & Co, fakturan hade plötsligt och utan förvarning blivit dubbelt så stor. Vill bara här ge er andra ett heads-up så ni inte gör sama misstag.

Vi har under 30 år varit trogna kunder hos LRF Konsult. Det har varit lite dyrare än vad jag hör från vänner som använder mindre, lokala firmor. Men det har ändå kännts ok för det har varit rent spel och bra service. Jag har gått vidare med Ludvig sedan de bytte namn och betalt de 5-6000 kr det har kostat varje år. Men nu plötsligt och helt utan förvarning fick jag faktura på det dubbla, efter samma arbete som varje annat år. Dum som man är betaldes fakturan för att inte få inkassoproblem (kolla nya policyn där också med Ludvig...), samtidigt som jag kontaktade kontorschefen (som numera kallar sig Affärschef) för att påpeka att det nog måste ha blivit fel och om hon kunde korrigera fakturan. Jag undrade också vad "Grundavgift 2000:- + moms var.

Svaret var förvånande, och kort:
"Hej,
Vi har gjort justeringar på priserna för de kunder som endast får hjälp en gång per år av oss så fakturan stämmer.
Grundavgift utgår till alla kunder, framgår i våra uppdragsavtal.
Med vänliga hälsningar,"

Det kostar numera alltså 2000:- +moms per år bara att få vara kund hos Ludvig & Co (vilken ynnest). I övrigt var det tydligen också ok att dubbla priserna från ett år till nästa, utan förvarning. Och något avtal som det refereras till har jag inte.

Jag har försökt diskutera med den så kallada Affärschefen, men det hjälper inte, och nu får jag varken svar på email eller telefon.

Det blir väldigt tydligt att Ludvig & Co inte är intresserad av att ha en liten skogsbonde som mig som kund, och det har de såklart rätt i att tycka. Vill som sagt bara varna andra små skogsbrukare att inte falla i samma fälla, till er blir rekommendationen att välja en annan revisionsfirma.

Mvh,
Mikael



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855293 Det stod en del i lant- och skogsbrukspressen i vintras/våras om detta. Småkunderna skulle få storstryk och så har det blivit. De andra firmorna som sysslar med jord och skogsbrukskunder är överhopade med kunder som flyr Luddes.

Avatar Fallback

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

aho  
#855316 Riskkapitalbolaget Altor klev in som huvudägare till Ludvig & Co redan 2018 så det enda som förvånar är att det dröjt så länge innan detta hände.
När riskkapitalbolagen kliver in så går kostnaderna för kunderna upp, de ska ha avkastning på sin investering.

Användarvisningsbild

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

svampbob  
#855321
aho skrev:Riskkapitalbolaget Altor klev in som huvudägare till Ludvig & Co redan 2018 så det enda som förvånar är att det dröjt så länge innan detta hände.
När riskkapitalbolagen kliver in så går kostnaderna för kunderna upp, de ska ha avkastning på sin investering.


Ett populärt system för projektstyrning och dokumentation blev uppköpt och priserna rusade men kunderna satt ju fast i pågående projekt. Nu är systemet i princip borta och alla har bytt till andra system som i mitt tycke är sämre. Det är säkert så att dom kunde tjäna igen sina pengar och lite till under övergångsperioden

Avatar Fallback

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

mikael_s  
#855720
busholle skrev:Det stod en del i lant- och skogsbrukspressen i vintras/våras om detta. Småkunderna skulle få storstryk och så har det blivit. De andra firmorna som sysslar med jord och skogsbrukskunder är överhopade med kunder som flyr Luddes.

Ja jag ser det nu, och det skulle man såklart ha reagerat på redan tidigare.
aho skrev:Riskkapitalbolaget Altor klev in som huvudägare till Ludvig & Co redan 2018 så det enda som förvånar är att det dröjt så länge innan detta hände.
När riskkapitalbolagen kliver in så går kostnaderna för kunderna upp, de ska ha avkastning på sin investering.

Samma här, detta borde man ju också reagerat på, men utan att läsa på trodde jag bara de hade bytt namn. LRF är ju fortfarande 25% ägare, undrar vad de tycker.

Jag upptäckte förresten att de har tagit betalt för "Löpande redovisning helt räkenskapsår", 2 000,00+moms. Men de har inte gjort då jag inför bokslut och deklaration sänder in den löpande redovisningen, under resten av året har jag ingen kontakt med dem och använder heller inte något av deras system eller tjänster. Jag har bestridit den posten, och också "Grundavgift" 2000+moms då jag aldrig har ingått något avtal där jag har accepterat att betala denna avgift. Men nu blir inga av mina kontaktförsök besvarade mer. Otroligt oprofessionellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

mikael_s  
#855726 Jag tror minsann någon på Ludvig läser Skogsforum! 10 minuter efter ovanstående inlägg postats fick jag ett email:

"Hej Mikael,
Bifogar er efterfrågade kredit och meddelar att vi per dagens datum 2024-09-13 avslutar vårt uppdrag med er. Det innebär att vi inte kommer att utföra fler tjänster åt er efter detta datum.
...."

De krediterar alltså 4000kr + moms för posterna som vi aldrig har avtalat, och avslutar därefter vår affärsrelation. Jag är såklart glad att ha fått lite pengar tillbaka, men likaväl fascinerad att 30 års kundrelation avslutas när de inte fick blåsa mig på 5000kr.

Tack Skogsforum, och till alla medlemmar vill jag bara påminna om att välja samarbetspartner med omsorg!

mikael_s skrev:Jag upptäckte förresten att de har tagit betalt för "Löpande redovisning helt räkenskapsår", 2 000,00+moms. Men de har inte gjort då jag inför bokslut och deklaration sänder in den löpande redovisningen, under resten av året har jag ingen kontakt med dem och använder heller inte något av deras system eller tjänster. Jag har bestridit den posten, och också "Grundavgift" 2000+moms då jag aldrig har ingått något avtal där jag har accepterat att betala denna avgift. Men nu blir inga av mina kontaktförsök besvarade mer. Otroligt oprofessionellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855745 Man kan ju fundera lite....
Dom som sitter på dom här bolagen, hur känner dom när dom sätter sig ner efter dagens slut?

Dom tappar kunder, visserligen verkar det vara medvetet, för dom vill inte ha småhundar....
Dom ha tappat personal som sagt upp sig och gått till andra aktörer för att dom inte tycker det är roligt att jobba kvar när dom ser hur sina gamla kunder behandlas...

Sitter dom då efter att dagen är slut och tänker, fasen vad bra jobb jag har gjort!!!
Eller hur tänker dom?

Avatar Fallback

Re: Varning för ny prispolitik, Ludvig & Co

Hema  
#855969 En vän till mig sitter nu drabbad, att Lydvig har skickat ut faktura (ja den var också höjd rejält) på ett icke utfört jobb. Trots dialog före semestern. Så försenat att skattemyndigheten nu tog eget beslut kring momsen..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).