fre 14 jun 2024, 10:08#846925
Jag har planer på att köpa 40 ha skog och gör det i så fall som privatperson. Jag funderar på att starta ett privat aktiebolag där jag själv och mina (vuxna) barn arbetar och där bolaget fakturerar mig som enskild näringsidkare för utförda arbeten.
Jag tänker väl att det framför allt är tillsyn, plantering och röjning som ska utföras på detta sätt och att markberedning, gallring och avverkning görs av andra. Nu är jag ganska novis, men tänker att fakturering för tillsyn, plantering och röjning kan göras med cirka 50000 per år. (Skulle det kunna vara rimligt?)
Möjligen kan jag väl tänka mig att utföra röjning och plantering åt andra också, men initialt är tanken att bara jobba åt mig själv. Särskilt i början för att lära mig uppskatta tidsåtgång med mera.
Faktureringen från bolaget mot mig som enskild näringsidkare ska täcka inköp av utrustningen som behövs, resor till och från skogen samt timlön för de som utför arbetet.
Är ett aktiebolag för skötsel även av ganska litet skogsområde som jag äger själv ett vanligt och bra upplägg? Någon här som kör den varianten eller har avvägt och kan dela med sig av erfarenheter eller tankar?