lör 18 maj 2024, 19:56#844364
Jag förstagallrar tall ner till ca grundyta 10, märkt de bästa träd jag vill ha kvar.
Grandominerat har jag gallrat till ca grundyta 15.
Målet att få grövre träd i kommande gallring eller slutavverkning.
Grövre för att de skall växa även i prislistan för att maximera avkastningen i kr inte i m3sk.
Har för många exempel på mina marker där tallarna växt i spiraler för att nå ljuset eller att de bara har 25% eller mindre barrkrona.
Finns det lite barrmassa (högt upphissad krona) blir tillväxten i tallskärmen låg. För stegvis utglesning ner mot fröträdställning vill man gärna ha tillväxt.
I gallring i äldre skog har jag märkt de som skall avverkas, grundyta har inte styrt utan har gynnat träd med möjligheter till god värdetillväxt.
Har tillslut insett att det behövs grönmassa så i vinter blev gallringen eller skall man kalla det slutaverkning direkt ner till fröträdställning där det stått för tätt de sista 50 åren.
Är intresserad och många gånger läst i t.ex skogsskötselserien. Nu har även definitionerna kring hyggesfritt skogsbruk och funderingar hur det påverkar mej. Hur utvecklas mina bestånd om jag följer reglerna kring t.ex tallskärm och de som tycker att det inte går följa dessa, har de rätt?
Svårt att beskriva alla tankar som styrt mej genom årtionden men vilken typ av skogsägare är jag?
Tror jag är annorlunda och aktiv.