lör 23 mar 2024, 23:25#837950Carl-Filip skrev:Vad kan real avkastning bli om man gör allt jobb själv förutom slutaverkning?
Tja, det är ju en svår fråga. Avkastning är ju avkastning på kapital, dvs skogen. Förutsätter att du inte lyfter ett finger. Men om du gör jobb själv, så är det ju inte avkastning utan att du tjänar pengar på arbetet.
Så, ta de timpengarna jag spånade på och gångra med hur många timmar du lägger ner och lägg till de där 300 kkr per år. Ett tips är att du skall plugga på universitet eller högskola kommer du tjäna mer på ditt "riktiga" arbete än att harva i skogen. 😁
Hade också varit kul och veta när blir det lönsamt att köpa kombimaskin i 6 ton klassen för att gallra allt själv ?
Aldrig... 😎 Om du inte gör det till ditt jobb och kör för andra stora delar av året.
Du har 100 ha, och skall gallra två gånger per omloppstid. Det blir 1,25 ha första och 1,25 ha andragallrinmg. Du kanske får ut 50 resp 70 fub per ha. Så per år blir det (50+70)*1,25 = 150 fub. Det säljer du för 550 kr/fub (antar att du är i södra halvan av Sverige?) dvs 82500:- Avverkningskostnad är ca 40 kkr. Det är den avverkningskostnaden du skall finansiera din gallringsmaskiner. Maskiner som kostar långt över miljonen.
Not 1: Siffrorna kanske inte stämmer med dagens priser eller volymer men jag orkar inte dubbelkolla. Sättet att räkna är det viktiga.
Not 2: Det kommer komma in många som säger att "allt inte måste löna sig!" Och till de säger jag "men det var lönsamheten som det frågades efter!"
Not 3: Min fastighet är ungefär som din, och jag gallrar med motorsåg och vajerkran. Hinner inte allt, utan jag gör det som passar för att få in lite stålar. Ibland slutavverkar jag några tiondels ha för att det är kul. Tur att man har (haft) ett riktigt jobb så man har råd att jobba i skogen... 🙃 Om du ärver gården gratis och inte har lån på den, så kan du nog försörja dig med eget arbete. Eller sitta på en stol och låta någon annan göra jobbet och hitta på något roligare... 🥳
Självvald väg i egen skog