Skogsekonomi

Lönsamhet leja bort

18 inlägg 6540 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Lönsamhet leja bort

Carl-Filip  
#837943Godkväll folket! 😀 Jag hade gärna tagit emot lite tips från de skogstokiga :)
Jag är ny inom skogsbruk speciellt gällande ekonomi. Har hjälpt till i skogen i några år hos min farfar med röjning, gallring och skotning. Jag har fått erbjudande att ta över en gård på 100 hektar skog. Men nu är det så att jag kommer till hösten att börja plugga och efter det vet jag inte hur mycket av fritiden jag kan lägga på skogen. Jag undrar om det finns några generella räkneexempel på hur lönsamt det är att leja bort arbete och i slutet av dagen vid föryngring gå plus? Om man tex antingen väljer att göra allt jobb, Plantering, röjning gallring och leja slutaverkning/ eller att leja bort alltihopa. 🌳

Kort fakta om skogen:
Virkesförråd 18 000m3sk
Föryngringsavverkning 7000m3sk
Bonitet 8,5
Mest gran på marken

Kommer isåfall inom några år att bli en del att hugga. Men i långa loppet hur kan man tänka om man gör lite olika kalkyler?

TS
Landshypotek Bank

Re: Lönsamhet leja bort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8379452% real avkastnig är en hyfsad tumregel om man inte lyfter ett finger, skulle jag vilja säga. Värt runt 15-16 miljoner så 300 kkr i avkastning per år (långsiktigt). Plus inflationen då.

Röjning kanske du kan tjäna/spara 300kr/timme om du ligger i lite.

Gallra själv? Svårt att komma över 100:-/h (motorsåg o traktor)

Användarvisningsbild

Carl-Filip  
Mangan skrev:2% real avkastnig är en hyfsad tumregel om man inte lyfter ett finger, skulle jag vilja säga. Värt runt 15-16 miljoner så 300 kkr i avkastning per år (långsiktigt). Plus inflationen då.

Mangan skrev:2% real avkastnig är en hyfsad tumregel om man inte lyfter ett finger, skulle jag vilja säga. Värt runt 15-16 miljoner så 300 kkr i avkastning per år (långsiktigt). Plus inflationen då.

Okej tack för svar:)
Vad kan real avkastning bli om man gör allt jobb själv förutom slutaverkning?

Hade också varit kul och veta när blir det lönsamt att köpa kombimaskin i 6 ton klassen för att gallra allt själv ?
Tar emot så många olika kalkyler som möjligt. Även fast jag förstår svårt att veta utan skogsbruksplanen. Är rookie inom detta men tycker det är kul. Förklara gärna så enkelt som möjligt

TS

Carl-Filip skrev:Vad kan real avkastning bli om man gör allt jobb själv förutom slutaverkning?

Tja, det är ju en svår fråga. Avkastning är ju avkastning på kapital, dvs skogen. Förutsätter att du inte lyfter ett finger. Men om du gör jobb själv, så är det ju inte avkastning utan att du tjänar pengar på arbetet.

Så, ta de timpengarna jag spånade på och gångra med hur många timmar du lägger ner och lägg till de där 300 kkr per år. Ett tips är att du skall plugga på universitet eller högskola kommer du tjäna mer på ditt "riktiga" arbete än att harva i skogen. 😁

Hade också varit kul och veta när blir det lönsamt att köpa kombimaskin i 6 ton klassen för att gallra allt själv ?

Aldrig... 😎 Om du inte gör det till ditt jobb och kör för andra stora delar av året.

Du har 100 ha, och skall gallra två gånger per omloppstid. Det blir 1,25 ha första och 1,25 ha andragallrinmg. Du kanske får ut 50 resp 70 fub per ha. Så per år blir det (50+70)*1,25 = 150 fub. Det säljer du för 550 kr/fub (antar att du är i södra halvan av Sverige?) dvs 82500:- Avverkningskostnad är ca 40 kkr. Det är den avverkningskostnaden du skall finansiera din gallringsmaskiner. Maskiner som kostar långt över miljonen.

Not 1: Siffrorna kanske inte stämmer med dagens priser eller volymer men jag orkar inte dubbelkolla. Sättet att räkna är det viktiga.

Not 2: Det kommer komma in många som säger att "allt inte måste löna sig!" Och till de säger jag "men det var lönsamheten som det frågades efter!"

Not 3: Min fastighet är ungefär som din, och jag gallrar med motorsåg och vajerkran. Hinner inte allt, utan jag gör det som passar för att få in lite stålar. Ibland slutavverkar jag några tiondels ha för att det är kul. Tur att man har (haft) ett riktigt jobb så man har råd att jobba i skogen... 🙃 Om du ärver gården gratis och inte har lån på den, så kan du nog försörja dig med eget arbete. Eller sitta på en stol och låta någon annan göra jobbet och hitta på något roligare... 🥳

Användarvisningsbild

svampbob  
#837966Den där sista meningen är helt fel 😉

"Eller sitta på en stol och låta någon annan göra jobbet och hitta på något roligare... 🥳"

Att vara i skogen är ju det roliga i livet. Att jobba och göra rätt för ett alldeles för högt konsultarvode är mest jobbigt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837969Så är det. Men det finns en gräns för allt och att köpa dyra maskiner för en egen liten fastighet kan innnebära att det kostar stora pengar att arbeta.

Axl  
svampbob skrev:Den där sista meningen är helt fel 😉

"Eller sitta på en stol och låta någon annan göra jobbet och hitta på något roligare... 🥳"

Att vara i skogen är ju det roliga i livet. Att jobba och göra rätt för ett alldeles för högt konsultarvode är mest jobbigt

Men du hade aldrig kunna ha de maskiner du har om du inte hade haft konsultinkomsten att betala dom med. Det finns ju dom som köper båt för samma pengar som du köpt maskiner för så inget fel i att köpa maskiner istället men båda är på nöjeskontot!

Användarvisningsbild

svampbob  
Axl skrev:
svampbob skrev:Den där sista meningen är helt fel 😉

Men du hade aldrig kunna ha de maskiner du har om du inte hade haft konsultinkomsten att betala dom med. Det finns ju dom som köper båt för samma pengar som du köpt maskiner för så inget fel i att köpa maskiner istället men båda är på nöjeskontot!

Att jag klagar är det ultimata I-lands problemet. Det skulle vara värre om ingen skulle vilja köpa mina tjänster. Att vara hemma på heltid och köra i skogen skulle inte passa mig.

Användarvisningsbild

Elis76  
Carl-Filip skrev:Godkväll folket! 😀 Jag hade gärna tagit emot lite tips från de skogstokiga :)
Jag är ny inom skogsbruk speciellt gällande ekonomi. Har hjälpt till i skogen i några år hos min farfar med röjning, gallring och skotning. Jag har fått erbjudande att ta över en gård på 100 hektar skog. Men nu är det så att jag kommer till hösten att börja plugga och efter det vet jag inte hur mycket av fritiden jag kan lägga på skogen. Jag undrar om det finns några generella räkneexempel på hur lönsamt det är att leja bort arbete och i slutet av dagen vid föryngring gå plus? Om man tex antingen väljer att göra allt jobb, Plantering, röjning gallring och leja slutaverkning/ eller att leja bort alltihopa. 🌳

Kort fakta om skogen:
Virkesförråd 18 000m3sk
Föryngringsavverkning 7000m3sk
Bonitet 8,5
Mest gran på marken

Kommer isåfall inom några år att bli en del att hugga. Men i långa loppet hur kan man tänka om man gör lite olika kalkyler?

Hur gammal är Du och vad tänker Du plugga till?

I vilken kommun har Du skogen?

bikupan1  
#837993Hej.
Självklart så ska du ta tillfället i akt och köpa den gården om du har lite intesse. Med denn boniteten så kommer du nästan att få uppleva andra gallring på det som du planerar nu. Lej bort det mesta och gallra något område som ligger nära huset manuellt om det är så att du vill och kan göra lite själv. Med tanke på att det är din farfar som äger gården nu så kommer ni säkert finna en lösning på betalningen. Lycka till.

jannee  
#838061100 ha och du ska studera = du har inte så mycket tid till att sköta fastigheten.
Ta hand om kommande planteringar men framförallt alla röjningar. Du kan även trava runt och upparbeta kommande vindfällen.
Resten lejer du bort om du inte verkligen är en arbetsnarkoman.
Gallrar gör man för sin höga nöjes skull, visst du sparar några kronor om du har tillgång till en traktor med vajerkran ännu hellre en griplastvagn.
Lönsamheten ligger i att värdet på att fastigheten ständigt stiger.
Räkna bara med att avverka så pass mycket att det täcker räntekostnaden och eventuella amorteringar.
Du lär få möjlighet att göra ett skogsavdrag, kan vara smart att utnyttja denna möjlighet nu när virket är förhållandevis hyfsat prissatt.
180 M3sk/ha innebär detta att du har många ha ungskog/nyplanteringar ? den kan då kräva ganska mycket skötsel, och just där du kan spara pengar + forma skogen som du vill ha den.

svampbob skrev:

Jag kan relatera. 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:
svampbob skrev:

Jag kan relatera. 😉

Jag blev ute och gallrade till 20.00 ikväll och kunde samtidigt gruva mig för veckans uppdrag.

surjämten  
#838119Har varit skogsägare i 45 år.
Som mest ca 250 hektar.
Har medvetet undvikt att ha maskiner pga kunnande, intresse, kostnader o tid.
Har oftast två motorsågar, två röjsågar, två planteringsrör.
Jobbar med röjning, plantering, ved, rågångar, planering, kontakter, bär, promenader mmm
Har funkat mkt bra att leja bort!!!!

jannee  
#838122Håller helt med Surjämten, investera i dyra maskiner innebär också att man måste ha tid att verkligen nyttja dessa.
Betydligt bättre att själv göra de s.k. "simpla" arbetsuppgifterna.
Också bra med en "billig" traktor så man själv kan plocka reda på vindfälle, ströträd men även att själv skota ut riset - om man nu har tid med detta.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).