Skogsekonomi

ATV i enskild firma

41 inlägg 7117 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV i enskild firma

Gust af  
#837743 Ser på att införskaffa en ATV (traktor A) till lantbruket. Lantbruket drivs i egen firma med begränsad veksamhet förutom lite underhåll av skog och vissa intktäkter från bidrag /arrende av betesmark. ca 70 ha totalt.

ATV'n kommer till viss del användas inom ramarna för 'lantbruket' men även en del privat för nöjes skull. Kan helt klart argumentera för att den behövs för underhåll av skog/mark.
Vad jag kunnat läsa är att det blivit mindre fördelaktigt att göra avdrag i Lantbruk om det drivs som AB om den även används privat pga av risk för hög förmåndbeskattning.

Men vad gäller i enskild firma? Kan fullt avdrag göras?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firm

tomfr  
#837749 om terränghjulingen används för en verksamhetsanknuten verksamhet kan dessa kostnader anses avdragsgilla.
Om terränghjulingen används för personliga ändamål kan du inte dra av dessa utgifter från företaget. Detta inkluderar både anskaffningskostnaden och driftskostnader såsom bränsle, försäkringar och underhåll.

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firm

Gust af  
#837769 Tack för svar. Om vi tänker ett användande ca 50% i verksamheten. Kan man då ta halva i firman och halva privat? även då ta 50% av momsen?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firm

Tosca  
#837812 Skatteverket är tveksamma till atv i verksamheten numera:
Förmånsbeskattning av ATV
@svampbob kan nog berätta mer?

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firm

svampbob  
#837823 Staten vill ta ut ett förmånsvärde för att man har möjligheten att nöjesköra med sin atv. Det är inte att man gör det utan att man har möjlighet att göra det. Sånt är väldigt svårt att klara sig ifrån det.
Ska man ha julingen inlåst i skatteverkets garage all annan tid än när man fakturerar tiden till tredje part?

Det slutade med att Yamaha handlaren värderade den och jag köpte loss den privat.

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firma

anersimyra  
#837829 Jag hade ett liknande ekipage som ”svampbob” men sålde hela rasket efter att ha tagit del av vansinnet som drabbade honom..🤬

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837845 Det är som med bilar.

Köp en mf-35 istället. 😀

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837847 De är väl typ 60 år gamla? Köp en flong ny minitraktor. Mer järn för pengen än en ATV.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Ent  
#837854 Som jag har förstått det gäller förmånsvärdesbeskattningseländet bara om man har aktiebolag. När man bedriver skogsbruk/jordbruksfastighet som enskild firma ska det inte vara några problem.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Blondin 750  
#837859
Mangan skrev:Det är som med bilar.

Köp en mf-35 istället. 😀

Finns det inget nöje alls i att köra en sådan?😉

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

jannee  
#837872 En MF 35 fodrar en duktig förare, den har nämligen en förmåga att bli hängande på allt som sticker upp mer än 15 cm över marken 😀
Betydligt bättre då med en BM 400 - 430, fodrar inte lika mycket av föraren, eller en Ford 4 - 5000.
Kommer du inte fram en med en sådan i skogen har du ej heller där att göra. 👎
ATV är helt underbara maskiner för de som har för tjock plånbok. 😀

Användarvisningsbild

Re: ATV i enskild firma

Gust af  
#837917
Ent skrev:Som jag har förstått det gäller förmånsvärdesbeskattningseländet bara om man har aktiebolag. När man bedriver skogsbruk/jordbruksfastighet som enskild firma ska det inte vara några problem.


Precis, läst detsamma. I AB är risken stor för förmånsbeskattning. Är det någon som har erfarenhet av ATV i enskild firma där den även används för nöje?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Ent  
#837919 Vet inte vad man ska säga, köpte min senaste år 2017, drog moms och gjort avskrivningar på den (i jordbruksfastigheten som bedrivs som enskild f:a). Ingen har frågat om mitt eventuella nöje, men även om myndigheten skulle börja forska så har jag endast fått ihop nåt hundratal timmar hittills. Vet inte om det i så fall är bra eller dåligt? Få timmar kan ju indikera att det är en strikt arbetsmaskin och ingen nöjeshoj, eller så kanske man tycker att den använts för lite för att vara avdragsgill? Nu är den väl avskriven så det borde vara lugnt och jag har inte hört om nån häromkring som haft problem.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837930 Man redovisar inventarieinköp som en klumpsumma och i allmänhet bryr sig ingen om vad man köpt. Men man måste kunna motivera det om någon skulle fråga.

Avatar Fallback

Re: ATV i enskild firma

hfab  
#837935
Gust af skrev:Precis, läst detsamma. I AB är risken stor för förmånsbeskattning. Är det någon som har erfarenhet av ATV i enskild firma där den även används för nöje?

Hur används en ATV till nöjen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).