Skogsekonomi

SCA-debatt mellan Kopfer och Viceroy

38 inlägg 6552 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

SCA-debatt mellan Kopfer och Viceroy

Elis76  
#830648Klockan 09:35 kommer det bli en dirketsänd SCA-debatt i DI TV.

https://www.di.se/nyheter/09-35-sca-debatt-mellan-kopfer-och-viceroy/

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: SCA-debatt mellan Kopfer och Viceroy

Elis76  
#830689Kopfer vann debatten skriver DI.

https://www.di.se/nyheter/borsens-snabbdom-kopfer-vann-debatten-mot-viceroy/

TS

Alvarsson  
#830709Ja, enligt min mening har blankarna här, huggit i sten.

Användarvisningsbild

Badger  
Alvarsson skrev:Ja, enligt min mening har blankarna här, huggit i sten.

Det tror jag inte alls. Kursen gick ner på rapportdagen så då plockade de in sina pengar och det är deras huvudmål. Rätt eller fel skiter det nog i.

Alvarsson  
#830720Varför skulle dom då lägga ner en massa jobb för att bevisa att de har rätt om de har gått ur sina positioner, så fungerar det inte.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Alvarsson skrev:Varför skulle dom då lägga ner en massa jobb för att bevisa att de har rätt om de har gått ur sina positioner, så fungerar det inte.

Det blev väl en fantastisk möjlighet att få uppmärksamhet i bredare kretsar? Lär ju gynna dem nästa gång de kommer ned nya blanknings-analyser.

Alvarsson  
#830726Jo, så kan det va.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#830734Enligt företrädaren för Viceroy i debatten idag så har de inte gått ur SCA.
Det kanske då i så fall är lite som filmen The Big Short (som f.ö rekommenderas): https://en.wikipedia.org/wiki/The_Big_Short_(film)

Alvarsson  
#830737Nej, det skulle ju varit förödande för deras trovärdighet.

Användarvisningsbild

Badger  
#830740Gjorde en sökning i blankningsregistret men hittade inte Viceroy. Så antingen handlar de via någon annan eller så tar de mindre positioner än 0,5% så de inte syns i registret. Så vi får spekulera. SCA har Börsvärde 99777 MSEK. Om Viceroy tog en position på 0,5% så är det knappt 500 milj och när SCA dök 5% motsvarar det 24,5 mille. Sen får man nog anta att Viceroy handlade med hävstång på kanske 5 gånger. Alltså 100 mille i fickan på en eftermiddag. Då kan de nog unna sig att låta någon få moraliskt rätt och gå vidare och sänka någon annan aktie nästa månad...

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#831114Kopfer säger själv att de transaktioner som görs är många och väldigt små, då blir det ju väldigt tokigt att använda dessa som bas för att värdera en skog vars enda syfte är biomassa. Ludvigs skogsbarometer visade att de flesta köper inte skog för att tjäna pengar, och med det i åtanke blir ju värderingsunderlaget ännu sämre?

Hur ser ni på det?

Användarvisningsbild

Skogz  
Guld och skogar skrev:Kopfer säger själv att de transaktioner som görs är många och väldigt små, då blir det ju väldigt tokigt att använda dessa som bas för att värdera en skog vars enda syfte är biomassa. Ludvigs skogsbarometer visade att de flesta köper inte skog för att tjäna pengar, och med det i åtanke blir ju värderingsunderlaget ännu sämre?

Hur ser ni på det?

Säg att vi har en riskfri pengamaskin som pruttar ut 100 kr avkastning per år, vad borde den värderas till?
100 kr / riskfri ränta (kanske 4%?) = 100 / 0.04 = 2500 kr känns väl rimligt?

Men om samma maskin teoretiskt går att plocka isär och sälja som järnskrot för 3000 kr, vad är då maskinen värd?
Är maskinen värd sin löpande avkastning dividerat med riskfri ränta eller skrotvärdet?

Viceroy menar att SCAs skogar borde värderas utifrån det löpande kassaflödet. Men i praktiken så värderas skogar ute på marknaden efter "hur mycket får jag om varenda träd åker i backen".
Vad är rätt och vad är fel?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Skogz skrev:Men i praktiken så värderas skogar ute på marknaden efter "hur mycket får jag om varenda träd åker i backen".

Nej, vid försäljning värderas virkestillgångar högre än nettovirkesvärdet om du avverkar. Man värderar dessutom alla kubikmeter, inte bara det som går att avverka.

Användarvisningsbild

Skogz  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Skogz skrev:Men i praktiken så värderas skogar ute på marknaden efter "hur mycket får jag om varenda träd åker i backen".

Nej, vid försäljning värderas virkestillgångar högre än nettovirkesvärdet om du avverkar. Man värderar dessutom alla kubikmeter, inte bara det som går att avverka.

Ja mitt exempel utgår från att man teoretiskt kan hugga varenda träd ner till minsta lilla pinne.
SCA värderar sin skog till typ 400 kr/m3sk.
Får inte de mer än 400 kr netto om de avverkar skog?

Tralsmo  
#831136Hur ni värderar skog är er sak.

Själv värderar ja den till dels volymen som står på fastigheten samt åldersfördelning.
Dessutom värderar ja marken i sig.
Hur ser terräng å bonitet ut.
Sånt där har ju värde som kan va högre än volymen å bidrar till lönsamhet på lång sikt ( om man har råd att investera såklart).

Sen värderar ja ju naturligtvis hur de passar in i de innehav ja har

Skulle de va så att mycke av de innebär mycke naturvårds hänsyn eller eventuella tvingande hänsyn till klimat eller biologisk mångfald så får nån annan gärna bjuda över.

Till syvende å sist har man oftast bara en chans som gräns granne.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).