https://www.di.se/nyheter/09-35-sca-debatt-mellan-kopfer-och-viceroy/
Usus magister est optimus
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
Alvarsson skrev:Ja, enligt min mening har blankarna här, huggit i sten.
Alvarsson skrev:Varför skulle dom då lägga ner en massa jobb för att bevisa att de har rätt om de har gått ur sina positioner, så fungerar det inte.
Guld och skogar skrev:Kopfer säger själv att de transaktioner som görs är många och väldigt små, då blir det ju väldigt tokigt att använda dessa som bas för att värdera en skog vars enda syfte är biomassa. Ludvigs skogsbarometer visade att de flesta köper inte skog för att tjäna pengar, och med det i åtanke blir ju värderingsunderlaget ännu sämre?
Hur ser ni på det?
Skogz skrev:Men i praktiken så värderas skogar ute på marknaden efter "hur mycket får jag om varenda träd åker i backen".
Vad är rätt och vad är fel?
Lars Lundqvist SLU skrev:Skogz skrev:Men i praktiken så värderas skogar ute på marknaden efter "hur mycket får jag om varenda träd åker i backen".
Vad är rätt och vad är fel?
Nej, vid försäljning värderas virkestillgångar högre än nettovirkesvärdet om du avverkar. Man värderar dessutom alla kubikmeter, inte bara det som går att avverka.