Skogsekonomi

Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper?

6 inlägg 1821 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper?

JohanMathiasson  
#829423 Måste det man köper ha användning i skogsbruket eller i jordbruket i jordbruksföretag?

Kan man tex dra av moms på ett flipperspel på ett jordbruksföretag?
Kan man dra av momsen för en båt?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper

Sandström87  
#829424 Ja du måste ha användning för de du drar av moms för

Avatar Fallback

Re: Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829428 Det måste på något sätt ingå i verksamheten. Har du skog på en ö kan du möjligen hävda momsavdrag på en båt. Flipperspelet blir tuffare.

Avatar Fallback

Re: Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper

Tralsmo  
#829469 Avdrag på moms hänger ju till stor del på va du är reggad på för verksamhet på firman

Är du reggad som skogsägare är ju naturligtvis allt som behövs som skogsägare avdragsgillt.

Är du dessutom skogsentrepenör så tillkommer rätt mycke till.

För många år sen va de många företagare som köpte videokameror på firman vet ja.
De kunde godkännas som behov av dokumentatering nämde min redovisningskonsult.
Njaaa, ja va radio å tv handlare på den tiden. De va därför ja lärde mig de.

Flipperspel blir nog besvärligt om du inte är i den branchen.

Användarvisningsbild

Re: Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper

anersimyra  
#829485 Vad som är avdragsgillt framgår på skatteverkets hemsida och det är betydligt mindre än vad gemene man föreställer sig. Båt är avdragsgillt såvida verksamheten kräver en båt, å andra sidan kommer man svårligen undan förmånsbeskattning för båten. Ett prejudicerande rättsfall finns som gällde en pråmliknande kranförsedd farkost där det konstaterades att företagaren använt arbetspråmen för privata nöjesturer.

Användarvisningsbild

Re: Dra av moms - Spelar det någon roll vad det är jag köper

anersimyra  
#829488 https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/d ... dragsgillt Här är en hyggligt bra guide..🙂 I tillägg till detta så kan faktiskt en kort semester bli avdragsgill såvida man passar på att besöka en mässa som har en koppling till den egna verksamheten. Jag har själv vid två tillfällen rest på en tiodagars dykresa till röda havet på företagets bekostnad..🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).