Skogsekonomi

Deklarera stöd från Jordbruksverket

7 inlägg 1133 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Deklarera stöd från Jordbruksverket

lv_101  
#827145 Jag fick en utbetalning från Jordbruksverket 2023. Stödet är en del av EU's landsbygdsprogram (skogens miljövärden). Ett fast belopp pr hektar, jag fick altså inte betalt för min tid eller maskiner. Detta beloppet betalades ut till mitt bankkonto och är som jag förstått det, skattepliktigt. Kommer detta beloppet dyka upp förtryckt på min inkomstdeklaration ? Jag tänkte bokföra beloppet som statligt bidrag inom företaget, men hur funkar det om beloppet också finns förtryckt på deklarationen ? Jag kan ju vänta till Mars och kolla deklarationen, men hur gjorde ni som fått liknande stöd ?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Deklarera stöd från Jordbruksverket

Elis76  
#827147 Jag fick bidrag av Länsstyrelsen för några år sedan för underhåll av kulturhistoriska byggnader.

Jag bokförde det på Ruta R2 på SKV 2150 samt motsvarande ruta på NE-blanketten.

Inget var förtryckt för mig.

Under övriga upplysningar kan Du förklara Dig och uppge ditt diarienummer hos Jordbruksverket.

Användarvisningsbild

Re: Deklarera stöd från Jordbruksverket

lv_101  
#827150 Tack, det låter som ett bra sätt att göra detta 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Deklarera stöd från Jordbruksverket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827163 Stöden är en rörelseintäkt precis som allt annat. Att de inte kostar svett och diesel hör inte hit. Det gör inte ett LRK heller. Jag skulle öppna ett konto som jag skulle kalla t.ex 3900 Övrig försäljning ej momsbelagd.

Avatar Fallback

Re: Deklarera stöd från Jordbruksverket

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827258 Stöd från jordbruksverket kommer upp som förtryckt på deklarationen.

Användarvisningsbild

Re: Deklarera stöd från Jordbruksverket

rokon  
#832823 "Jag är handläggare på jordbruksdepartementet"
🤣
Reuter hade kunnat förtydliga sig med att svara att hon är handläggare på Fuck-kultetet.

Användarvisningsbild

Re: Deklarera stöd från Jordbruksverket

Theodor  
#832833
lv_101 skrev:Jag fick en utbetalning från Jordbruksverket 2023. Stödet är en del av EU's landsbygdsprogram (skogens miljövärden). Ett fast belopp pr hektar, jag fick altså inte betalt för min tid eller maskiner. Detta beloppet betalades ut till mitt bankkonto och är som jag förstått det, skattepliktigt. Kommer detta beloppet dyka upp förtryckt på min inkomstdeklaration ? Jag tänkte bokföra beloppet som statligt bidrag inom företaget, men hur funkar det om beloppet också finns förtryckt på deklarationen ? Jag kan ju vänta till Mars och kolla deklarationen, men hur gjorde ni som fått liknande stöd ?


Beloppet är skattepliktig då det är hänförligt till skogen och således din näringsverksamhet.

Det kan finnas med som upplysning på din deklaration men är inte beaktat av Skatteverket (mer än att de vet om att du fått intäkten). Jordbruksverket lämnar endast en upplysning precis som med t.ex gårdsstöd. Det brukar stå något i stil med "intäkter du ska ta upp i näringverksamheten" eller liknande. Bokför det på ett 398X-konto om du bokför efter lantbrukskontoplan. Då hamnar det i ruta R2 på NE-blanketten. På momsdeklarationen kan du fylla i beloppet i ruta 42.

(Skulle det, mot förmodan, finnas med under kontroll- och inkomstuppgifterna på din deklaration så minskar du bara beloppet i den rutan med samma belopp som du fått i stöd. På samma sätt som om du tex erhållit räntor eller utdelning från skogsägarförening som du tagit upp i näringen).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).