Skogsekonomi

Bokföra sparande kapital

15 inlägg 3530 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Bokföra sparande kapital

frågande och vetande  
#826384Hej,

Står i funderingen hur jag kan kontera följande: Jag har bankkonton anslutit till mitt bokföringsprogram och överföring däremellan är inga problem. Men det är så dålig ränta på dessa kontona att jag har flyttat över kapital till ett temporärt konto med hög ränta (som då inte är inlagt i bokföringsprogrammet), hur skulle jag kunna bokföra denna överföring? Eget uttag? 🤔

Någon som ge sig på en fundering😉

TS
Landshypotek Bank

Re: Bokföra sparande kapital

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826387Eget uttag låter enklast. Då stämmer dessutom saldot på rörelsekontot med det bokförda. Det borde glädja någon petimeter om det blir aktuellt.

Användarvisningsbild

Sunilorblede  
#826399Vet ju inte dina förutsättningar i övrigt men vad ska du göra med pengarna? Vill du ha kvar de i näringen för att utgöra en tillgång i ditt kapitalunderlag kan du skapa ett nytt konto i bokföringen och bokföra summan på det. Är det likgiltigt för dig huruvida tillgången finns kvar i näringen så är Eget uttag enkelt ja.

Svendufva  
#826425Jag bokför alla utgifter och inkomster mot egen insättning/eget uttag.

frågande och vetande  
#826478Tackar för svar hörni! Tror jag tar det som eget uttag i detta fallet. Kapitalet ska för eller senare in i verksamheten, men konterar det nu som ni säger mot eget uttag. 👍

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826501Om det skall vara kvar i verksamheten, så tycker jag du gör ett eget konto för det, så får du räntefördelningsunderlag också. Verksamhetens pengar skall vara kvar i bokföringen.

Användarvisningsbild

Träpatron  
#826572Nej, inte eget uttag om du vill behålla pengarna i verksamheten! Du kan ha pengarna på vilket konto som helst, kom bara ihåg att ta upp räntan som inkomst av näringsverksamhet.

Sörlänningen  
frågande och vetande skrev:Tackar för svar hörni! Tror jag tar det som eget uttag i detta fallet. Kapitalet ska för eller senare in i verksamheten, men konterar det nu som ni säger mot eget uttag. 👍

Om du vill att pengarna skall vara kvar i företaget så skall du *inte* bokföra som "eget uttag". Det här är helt fel.

Du skall bara bokföra det som en överföring mellan konton och sedan se till att det nya högräntekontot räknas till ditt företags balansräkning. Man kan ha mer än ett konto. På det här viset räknas det även till din räntefördelning.
Senast redigerad av Sörlänningen tor 11 jan 2024, 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Träpatron  
#826574Och missa inte möjligheten att öka kapitalunderlaget för räntefördelningen!

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#826594Kommer pengarna från näringen ska du absolut ha dem i bokföringen.
Bara att skapa ett till bokföringskonto, har du tex 1930 nu så kan du skapa ett 1940, ”sparkonto” eller tvärtom.

Som flera säger så ökar räntefördelningsunderlaget.
Kom även ihåg att flytta ränteintäkten från privat till näring när du deklarerar

Tralsmo  
#826595Ja skulle absolut behålla pengarna i verksamheten som dom flesta föreslagit.

Allt sånt där som hör verksamheten till lägger ja bara på ett konto där ja tycker de passar.
När bokslutet kommer å revisorn å ja gör de så går vi igenom de å då ser denne till att de hamnar rätt.
Synnerligen okomplicerat om man låter en revisor göra bokslutet.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Tralsmo skrev:Ja skulle absolut behålla pengarna i verksamheten som dom flesta föreslagit.

Allt sånt där som hör verksamheten till lägger ja bara på ett konto där ja tycker de passar.
När bokslutet kommer å revisorn å ja gör de så går vi igenom de å då ser denne till att de hamnar rätt.
Synnerligen okomplicerat om man låter en revisor göra bokslutet.

En revisor har man sällan kontakt med som skogsägare, en redovisningskonsult är det mest troligen:)

Tralsmo  
Camaro1969 skrev:
En revisor har man sällan kontakt med som skogsägare, en redovisningskonsult är det mest troligen:)

Kan va så.

Vad är den praktiska skillnaden?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#826720en revisor granskar det en redovisningskonsult gjort

Tralsmo  
Camaro1969 skrev:en revisor granskar det en redovisningskonsult gjort

Du har så rätt, gäller bara å koppla in huvet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).