mån 11 dec 2023, 20:18#821658Är nu äntligen skogsägare efter en lång väntan på Lantmäteriet. 🥳 🤠 🌲
Tänkte nu upprätta en Öppningsbalansräkning.
En oklarhet är hur jag ska sammanfatta fastighetsvärdet(B3). Taxeringsvärdet är högre än det jag betalade för skogen. Har ett särskillt värdebevis som bekräftar detta.
Frågan är helt enkelt om jag ska bokföra det jag betalat för fastigheten eller taxeringsvärdet?
En annan fråga är hur man ska få in skogsavdraget i balansräkningen. Eller ska man hålla det utanför? Det är ju ett ganska stort värde så det borde väl in på något vis?
Skogsekonomi
Öppningsbalansräkning / Skogsavdrag
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 11 dec 2023, 20:29#821665Jag är rätt säker på att det är ditt anskaffningsvärde som ska in i balansräkningen även om taxeringsvärdet är högre. Skogsavdraget tar du upp i första deklarationen för det år du har avverkat skog och börjat nyttjat det. Då kommer det in i balansräkningen när du bokför det samma år. Jag tror inte att man lägger in någon specifik post för avdragsutrymmet innan det är nyttjat utan det blir mer en funktion av anskaffningsvärdet för skogen. Men det finns de som har bättre koll på sakernas tillstånd här på Skogsforum och som kanske kan bidra med lite insikter?
mån 11 dec 2023, 20:39#821672
Tack för snabbt svar. Jag tror också att anskaffningsvärdet är det jag betalat för skogen + lantmäterikostnad(omkostnadsbelopp) +inteckningskostnader(pantbrev)
Torbjörn Johnsen skrev:Jag är rätt säker på att det är ditt anskaffningsvärde som ska in i balansräkningen även om taxeringsvärdet är högre. Skogsavdraget tar du upp i första deklarationen för det år du har avverkat skog och börjat nyttjat det. Då kommer det in i balansräkningen när du bokför det samma år. Jag tror inte att man lägger in någon specifik post för avdragsutrymmet innan det är nyttjat utan det blir mer en funktion av anskaffningsvärdet för skogen. Men det finns de som har bättre koll på sakernas tillstånd här på Skogsforum och som kanske kan bidra med lite insikter?
Tack för snabbt svar. Jag tror också att anskaffningsvärdet är det jag betalat för skogen + lantmäterikostnad(omkostnadsbelopp) +inteckningskostnader(pantbrev)
TS
mån 11 dec 2023, 21:03#821676
Min första motfråga blir om det är fråga om ett oneöst eller benefikt fång?
Det som är relevant är ditt SKATTEMÄSSIGA anskaffningsvärde. Det kan vara din anskaffningskostnad för fastigheten, eller överlåtarens skattemässiga anskaffningskostnad minus gjorda värdeminskningsavdrag (t.ex. skogsavdrag, substansvärdeminskningsavdrag och avskrivningar på byggnader m.m.) beroende på om överlåtelsen klassas som gåva eller köp.
Jag kan inte komma på någon situation där man ska ange ett högre värde än den faktiska anskaffningskostnaden.
MVH
Alias
Jajgert skrev:Är nu äntligen skogsägare efter en lång väntan på Lantmäteriet. 🥳 🤠 🌲
Tänkte nu upprätta en Öppningsbalansräkning.
En oklarhet är hur jag ska sammanfatta fastighetsvärdet(B3). Taxeringsvärdet är högre än det jag betalade för skogen. Har ett särskillt värdebevis som bekräftar detta.
Frågan är helt enkelt om jag ska bokföra det jag betalat för fastigheten eller taxeringsvärdet?
En annan fråga är hur man ska få in skogsavdraget i balansräkningen. Eller ska man hålla det utanför? Det är ju ett ganska stort värde så det borde väl in på något vis?
Min första motfråga blir om det är fråga om ett oneöst eller benefikt fång?
Det som är relevant är ditt SKATTEMÄSSIGA anskaffningsvärde. Det kan vara din anskaffningskostnad för fastigheten, eller överlåtarens skattemässiga anskaffningskostnad minus gjorda värdeminskningsavdrag (t.ex. skogsavdrag, substansvärdeminskningsavdrag och avskrivningar på byggnader m.m.) beroende på om överlåtelsen klassas som gåva eller köp.
Jag kan inte komma på någon situation där man ska ange ett högre värde än den faktiska anskaffningskostnaden.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 12 dec 2023, 06:31#821700Huvudprincipen lyder:
Om betalningen understiger fastighetens taxeringsvärde för överlåtelseåret kommer hela överlåtelsen istället betraktas som en gåva. Det innebär att gåvotagaren kommer att träda in i gåvogivarens skattemässiga ställning och överta gåvogivarens anskaffningsvärde.
Norra Skog hade ekonomigenomgång i Stockholm för två veckor sedan om fastighetsöverlåtelser där bl.a. detta diskuterades.
Lantmäterikostnad och pantbrevsavgift har ingen koppling till fastighetens bokföringsmässiga värde och hör inte hemma under B3, däremot kan de påverka det bokföringsmässiga resultatet.
Bäst är att Du pratar med en revisionsbyrå som kan skogsbeskattning.
Om betalningen understiger fastighetens taxeringsvärde för överlåtelseåret kommer hela överlåtelsen istället betraktas som en gåva. Det innebär att gåvotagaren kommer att träda in i gåvogivarens skattemässiga ställning och överta gåvogivarens anskaffningsvärde.
Norra Skog hade ekonomigenomgång i Stockholm för två veckor sedan om fastighetsöverlåtelser där bl.a. detta diskuterades.
Lantmäterikostnad och pantbrevsavgift har ingen koppling till fastighetens bokföringsmässiga värde och hör inte hemma under B3, däremot kan de påverka det bokföringsmässiga resultatet.
Bäst är att Du pratar med en revisionsbyrå som kan skogsbeskattning.
Usus magister est optimus
tis 12 dec 2023, 22:48#821791
Är din fångeshandling ett köpekontrakt eller ett gåvobrev?
I och med att du skrev att du betalat mindre än taxeringsvärdet för fastigheten så indikerar det att det skatterättsligt kan vara tal om en gåva och inte per automatik ett köp, vilket påverkar dina ingångsvärden.
MVH
Alias
Jajgert skrev:Hittade bokföringsnämdens fina hemsida.
Där står det
Köp av mark
6.21 Vid köp av mark är anskaffningsvärdet inköpspriset plus andra utgifter för förvärvet."
Är din fångeshandling ett köpekontrakt eller ett gåvobrev?
I och med att du skrev att du betalat mindre än taxeringsvärdet för fastigheten så indikerar det att det skatterättsligt kan vara tal om en gåva och inte per automatik ett köp, vilket påverkar dina ingångsvärden.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 13 dec 2023, 06:33#821799Skatterättsmässigt räknas det som gåva.
Problemet är att det blir fel både för köpare och säljare i många avseenden.
Saknas dessutom gåvobrev i fångsthandlingen, missar man möjligheten att skriva in att fastigheten och dess avkastning skall vara enskild egendom liksom att fastigheten skall vara utmätningsfri för egen såsom annans skuld.
Har Du inte haft en sakkunnig som Du diskuterat alla överlåtelsealternativ med på förhand, kan det lätt ha blivit fel som är svåra att rätta till i efterhand även om Du fått lagfart.
https://www.landlantbruk.se/far-man-skogsavdrag-vid-kop-under-taxeringsvardet
Problemet är att det blir fel både för köpare och säljare i många avseenden.
Saknas dessutom gåvobrev i fångsthandlingen, missar man möjligheten att skriva in att fastigheten och dess avkastning skall vara enskild egendom liksom att fastigheten skall vara utmätningsfri för egen såsom annans skuld.
Har Du inte haft en sakkunnig som Du diskuterat alla överlåtelsealternativ med på förhand, kan det lätt ha blivit fel som är svåra att rätta till i efterhand även om Du fått lagfart.
https://www.landlantbruk.se/far-man-skogsavdrag-vid-kop-under-taxeringsvardet
Usus magister est optimus

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).