Skogsekonomi

Dagens låneränta skog?

63 inlägg 12806 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagens låneränta skog?

Torbjörn Johnsen  
#811623 Räntehöjningarna i år har ju varit kraftfulla och ska man gå efter vad de flesta bedömare tror så kommer det i alla fall en till nu i september (2023). Kanske ytterligare en innan det vänder ner igen? Om det vänder ner...
Riksbankens s k styrränta ligger för tillfället på 3,75% men den 21 september kommer ett nytt räntebesked och då är det nog ingen högoddsare att den hamnar på 4,00%.

1694511096_styrräntan.jpg


En ränta som ofta refereras till när bankerna sätter räntan på företagslån (t ex till skogsägare) med kortare bidningstider är STIBOR-räntan. Den ändrar sig mer löpande och inte enbart några gånger per år. STIBOR sätts av de svenska bankerna genom Svenska Bankföreningen och deras bolag Swedish Financial Benchmark Facility. Just nu ligger STIBOR 3-månadersränta på 4,05% (11 sept 2023) efter att utvecklingen har planat ut den senaste månaden. Troligtvis är den förväntade räntehöjningen nu i september "inpinkad" och det verkar som att bankerna tror att det blir den sista?

1694511096_stibor.jpg


Dyrare lån för skogsköp än för villalån?
Ska man låna pengar för att t ex köpa en bostad eller en skogsfastighet så erbjuder bankerna räntenivåer som ligger en bit högre än Riksbankens styrränta eller STIBOR-nivån. Normalt sett så ligger även lån till företag (t ex jord- & skogsägare) högre än vad bankerna tar ut för lån till bostadsköpare. Skillnaden mellan bankernas utlåningsränta och deras kostnad för att finansiera denna utlåning utgör en viktig del (den viktigaste?) i bankernas vinst. En del i denna "vinstmarginal" är skillnaden mellan vad bankerna ger kunderna i inlåningsränta och vad de tar ut för ränta på lånen. Fram till idag (Q2 2023) har bankerna gjort mycket stora vinster på denna skillnad och det finns inga spår av "tuffare tider" i deras kvartalsrapporter fram tills nu. Det borde innebära att det finns ett förhandlingsutrymme för bankernas kunder förutsatt att man är beredd att utmana olika aktörer och att kanske ta sig omaket att byta bank.

Vad kan man få för ränta på skogslånet?
Jag tänkte att det kan vara väldigt intressant att se vad det går att få för låneränta för den som behöver låna pengar för t ex ett skogsköp. Bankerna är idag skyldiga att redovisa sina genomsnittsräntor på bolån och inte bara listräntorna. Något liknande finns mig veterligen inte för lån till företagare eller skogsägare. Nu kan det ju vara så att vissa banker jämställer lån till skogsfastigheter med villkoren för lån till en bostad men jag tror inte att det är standard idag?

Hursomhelst så tänker jag att vi kan använda den här tråden för att diskutera dagens och kommande räntenivåer för skogslånen och att här även kunna jämföra olika banker. På sajten konsumenternas.se kan man se snittnivån för boräntor för augusti månad. Tittar man på tremånadersräntan i aug så ligger Nordnet lägst med 3,89 men då krävs det att man har ett sparkapital på fem miljoner. Bland de "vanliga" låneinstituten och bankerna ligger Skandiabanken lägst med 4,44% tätt följd av Landshypotek (4,49%). Men skillnaderna till Danske Bank (4,52%), Ålandsbanken (4,53%), Länsförsäkringar (4,56%) och SEB (4,58%) är ändå ganska små.

Den här snittnivån innebär dock att det finns de som får lägre ränta och frågan är hur mycket man kan komma ner om man försöker förhandla med sin egen och kanske andra banker? I tider av stigande räntekostnader och kostnadsinflation på alla fronter så är det viktigare än någonsin att konkurrensutsätta bankerna. Här kan vi ju hjälpas åt med lite transparens kring möjliga räntenivåer.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Victor97  
#811625 4.87 har jag hos landshypotek. Ungefär 40-50 % belåningsgrad

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Sjögården  
#811626 Med tanke på att man kan binda räntan på ett ettårigt sparande med insättargaranti över 4 % hos flera finansinstitut får man nog säga att ränte mariginalen är måttlig just nu.
De stora bankerna hänger inte med på inlåningen men är de konkurrenskraftiga på utlåningen till skogsägare just nu, det hoppas jag denna tråden ger svar på…😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Torbjörn Johnsen  
#811631 Landshypotek kör regelbundna seminarier om räntemarknaden. Det senaste var i slutet av augusti och det är deras ränteanalytiker Åke Källström och Stefan Malmström, affärschef jord och skog som delar med sig om sina spaningar när det gäller räntemarknaden. Det finns en ränteartikel på LHBs sajt från ett tidigare tillfälle där Åke Källström beskriver bankens syn på räntemarknaden. Till skillnad mot många andra banker tror LHB och Källström att det kommer ytterligare en höjning i år efter septemberhöjningen. Alltså ytterligare 0,5 procentenheter högre räntenivå innan året är slut:

Inflationen fortsätter att vara hög och har inte sjunkit tillbaka i den takt som förväntades – där den svaga kronan bidrar till höjda priser på det vi importerar. Mycket talar därför för en höjning av styrräntan med ytterligare 0,25 procentenheter i september. Den allmänna uppfattningen att räntenivåerna därefter skulle plana ut och stabiliseras verkar nu mindre troligt. En höjning kommer sannolikt även i november i linje med Riksbankens strävan att minska efterfrågan och därigenom inflationen.


Är ni intresserade av att höra LHBs syn på räntemarknaden kan ni hänga på nästa ränteseminarium som hålls 2 november kl. 9.15. Här kan ni anmäla att ni vill få mail med inloggning inför nästa möte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

DrW  
#811644
Victor97 skrev:4.87 har jag hos landshypotek. Ungefär 40-50 % belåningsgrad

Ungefärlig storlek på lånet kan vara av intresse också. Verkar som de ger lägre ränta till större lån.

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Victor97  
#811646
DrW skrev:
Victor97 skrev:4.87 har jag hos landshypotek. Ungefär 40-50 % belåningsgrad

Ungefärlig storlek på lånet kan vara av intresse också. Verkar som de ger lägre ränta till större lån.


Nästan 4 millar

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

DrW  
#811647 Också LH men 5,15 just nu lån på 1,2 belåning 25% ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Lax  
#811708 Har också Landshypotek, 5,3% på 2,9 mkr i lån och ungefär 25% belåningsgrad

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Sjögård 4  
#811713 Handelsbanken
Belåningsgrad ca 35%
3 mån ca 200kkr 4,99%
3 mån ca 50kkr 4,69%
Resten låst på längre tid

Avatar Fallback

Re: Dagens låneränta skog?

r93  
#811720 Swedbank
Rörligt 4,30 %

Cirka 1,7 miljoner i lån
Belåningsgrad runt 25-35%

Avatar Fallback

Re: Dagens låneränta skog?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811786 Har precis pratat med banken, måste ju ringa dom en gång om året för att förnya rabatten på lånet. Den går ut efter ett år och om den inte förnyas fortsätter det med ett högre räntebelopp.

Swedbank
5,04% Rörligt (med 0,65% rabatt) Skulle bli ungefär samma om jag band i ett år.
1 miljon i lån
Ca 10% belåningsgrad baserat på dagens prisstatistik. Banken baserar däremot på senaste värderingen, när lånet lades upp och då är belåningsgraden 20%.

Kan tänka mig att jag kan få ner räntan om jag utökar lånet. Då måste banken göra en ny djupare värdering och då ta hänsyn till dagens prisstatistik och tillväxten som har skett i skogen sen lånet lades upp.

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Monark1954  
#811795 Landshypotek 5,3% 4.300 MSEK.

Belåningsgrad, grovt 50%

Tvekar om de för låna ut mer vid kommande tillköp baserat på det lilla underlaget i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Dagens låneränta skog?

alias  
#811800 Hur man från bankernas håll bedömer en obebyggd skogsfastighet resp. ett småbostadshus på en normalstor tomt förefaller tämligen okomplicerat, men hur bedöms utlåning till en bebyggd (med bostadshus) lantbruksfastighet undrar jag?

Det är ju en tämligen vanligt förekommande fastighetstyp.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Grålle52  
#811819 Lh 5,4% ca 1,6. 😤

Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

svampbob  
#811827
alias skrev:Hur man från bankernas håll bedömer en obebyggd skogsfastighet resp. ett småbostadshus på en normalstor tomt förefaller tämligen okomplicerat, men hur bedöms utlåning till en bebyggd (med bostadshus) lantbruksfastighet undrar jag?

Det är ju en tämligen vanligt förekommande fastighetstyp.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jag har tre obebyggda fastigheter och en bebyggd och alla lånen är skrivna på den bebyggda.
Jag gissar att det var enklast för banken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).