Skogsekonomi

Prisutveckling skogsfastigheter

7 inlägg 2655 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Prisutveckling skogsfastigheter

Jobba på du bara  
#808883Hej,

Finns någon bra sida med statistik eller index på marknadspris över tid för skogsfastigheter?

Allt jag hittar är Ludvig & Co som emellanåt publicerar hur priserna rör sig och dom har inte kommit med nått under 2023.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Prisutveckling skogsfastigheter

Torbjörn Johnsen  
#808885Svefa sammanställer data för skogsmarkspriser men jag är osäker på om de har några data från 2023 ännu:
Fastighetspriserna skenar men prisvärd skog i norr?

Användarvisningsbild

Jobba på du bara  
#808993Tack!

Märkligt att de inte finns mer tillgänglig aktuell statistik över prisutvecklingen... Det är ju en rätt kapitalintensiv bransch där alla inblandade parter borde ha ett intresse av det..?

Samtidigt får man veckovisa uppdateringar från varenda dagstidning över prisutvecklingen på tomater och bostadsrätter…

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#808998Och vem tänkte Du skall ansvara för den statistiken och hur skall den samlas in?

De flesta fastighetsöverlåtelser sker direkt mellan parterna och involverar inte någon mäklare.
En släkting till mig håller just på att överlåta ett litet skifte om 100 hektar skog till en annan släkting. Vad som står i köpekontraktet vet ingen förutom de berörda eftersom de vill hålla köpeskillingen hemlig.
Senast redigerad av Elis76 tis 15 aug 2023, 08:48, redigerad totalt 1 gång.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808999Stämpelskatt ska betalas så myndigheterna har järnkoll.

Användarvisningsbild

Elis76  
#809000Myndigheterna har koll, men ingen skyldighet att sammanställa prisstatisktik och publicera det. Vidare är de flesta släktöverlåtelser så pass förmånliga för övertaganden att det skulle snedvrida eventuell statistik. Det går inte att jämföra med de miljardärer som köper till vilka priser som helst.

Användarvisningsbild

Jobba på du bara  
#809002Min tanke var inte att någon part har ett ansvar eller en skyldighet att redovisa detta.

Men jag förvånas över att det uppenbarligen saknas intressen och incitament från inblandade parter att publicera tillgänglig kvalitetssäkrad statistik. Jag levde nog i den villfarelsen att jag tänkte att både banker, stat, skogsägarföreningar, fastighetsmäklare mfl kunde ha ett egenintresse att sådan statistik offentliggörs…

Men får helt sonika konstatera att så inte är fallet och är därmed nöjd med dom svaren jag fått! 🙂

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).