Skogsekonomi

Kvitta underskott av kapital?

5 inlägg 2414 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Kvitta underskott av kapital?

Magnus53  
#805414Hej.
Äger en skogsfastighet på 2 ha tillsmmans med frun. (Fastighet 1)
Frun kommer ärva en skogsfastighet på ca 40 ha som ensklid egenom (Fastighet 2)
Nu har vi tillsammans rätt mycket underskott av kapital bokfört på Fastighet 1.

Vad måste vi göra för att kunna nyttja detta underskott när vi gör avverkning på Fastighet 2?
Får frun hälften av underskottet som hon kan kvitta vid avverkningen på Fastighet 2?
Om jag står med som ägare till Fastighet 2, kan vi använda hela underskottet vid avverkningen på Fastighet 2?

TS
Landshypotek Bank

Re: Kvitta underskott av kapital?

Avslutat-05  
#805459Ring Skatteverket ! Å fråga dom rakt ut då har du svaren från Toppen ! Så blir det inget gorm.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#805464Skriv upp namnet på handläggaren som du kontaktat och begär skriftligt svar.

Axl  
#805483Det blir väl som samma ”företag” så ni borde kunna fördela resultatet som det passar er bäst.

alias  
Magnus53 skrev:Hej.
Äger en skogsfastighet på 2 ha tillsmmans med frun. (Fastighet 1)
Frun kommer ärva en skogsfastighet på ca 40 ha som ensklid egenom (Fastighet 2)
Nu har vi tillsammans rätt mycket underskott av kapital bokfört på Fastighet 1.

Vad måste vi göra för att kunna nyttja detta underskott när vi gör avverkning på Fastighet 2?
Får frun hälften av underskottet som hon kan kvitta vid avverkningen på Fastighet 2?
Om jag står med som ägare till Fastighet 2, kan vi använda hela underskottet vid avverkningen på Fastighet 2?

Jag förutsätter att din fråga egentligen gäller möjlighet att nyttja ackumulerat underskott i inkomstslaget näringsverksamhet och inte "underskott av kapital", då det senare är grund för tvingande tillämpning av negativ räntefördelning.

Skatteverkets hemsida är tämligen informativ gällande möjlighet till fördelning av resultat mellan makar som driver gemensam verksamhet:

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31594.html

Det redan uppkomna ackumulerade underskottet i er gemensamma verksamhet ska redan vara fördelat er emellan (kolla bland de förtryckta uppgifterna från Skatteverket). Som jag ser det så är det endast fördelningen av ev. framtida överskott på Fastighet 2
(egentligen det samlade resultatet - förmodligen ett överskott på sista raden - från det samlade näringsfastighetsinnehavet) som ni kan välja hur ni vill fördela, om ni inte vill gå tillbaka och riva upp tidigare års deklarationer (möjligt max 5 år tillbaka om jag mins rätt).

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).