Skogsekonomi

Skogskontoinsättning vid underskott?

16 inlägg 3177 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Skogskontoinsättning vid underskott?

Tapper  
#802647Hej!

Ponera att man säljer en avverkningsrätt för 400kkr, om man då sätter in 200kkr på skogskonto och tar de resterande 200kkr i näven, räknas det då som man gjort ett nollresultat?

TS
Landshypotek Bank

Re: Skogskontoinsättning vid underskott?

alias  
Tapper skrev:Hej!

Ponera att man säljer en avverkningsrätt för 400kkr, om man då sätter in 200kkr på skogskonto och tar de resterande 200kkr i näven, räknas det då som man gjort ett nollresultat?

Utifrån trådrubriken så låter det som att det fattas lite förutsättningar i löptexten för att man ska kunna ge ett relevant och användbart svar.

Jag tolkar dock trådrubriken som att du har med dig ett underskott från föregående beskattningsår som du kan kvitta mot årets överskott, är det korrekt uppfattat?

Oaktat förekomst och storlek på ett ev. underskott från föregående år, samt ev. övriga affärshändelser i verksamheten under innevarande år så innebär ett avverkningsnetto på 400 tkr följt av en skogskontoinsättning på 200 tkr att de kvarvarande 200 tkr utgör en vinst i verksamheten som ska beskattas på något sätt.

Insättning på skogskonto får aldrig leda till att det uppstår ett underskott till slut på sidan 2 av NE-bilagan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#802654Självklart kan TS göra som han tänkt, dock måste du beskatta de 200 tkr du tar i näven.
Vill det sig riktigt illa och du inte kan kvitta dessa pengar mot något kan det bli upp till 55 % du får lägga i skatt (marginalskatten).
De 200 tkr läggs på toppen av din lön - kanske något att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Tapper  
#802655Jag har ett mindre underskott från föregående år, men det kommer att gå ungefär jämt ut mot verksamhetens förväntade intäkter.

Men en skogskonoinsättning räknas som en kostnad om jag tolkat skatteverkets text?

Men låt säga att jag har ett underskott på 200kkr, vill sätta in 200kkr från avverkningen på skogskonto och ta 200kkr i näven. Vad blir då resultatet? Blir det ett underskott på 200kkr eller är det ett nollresultat?

TS
Användarvisningsbild

Tapper  
jannee skrev:Självklart kan TS göra som han tänkt, dock måste du beskatta de 200 tkr du tar i näven.
Vill det sig riktigt illa och du inte kan kvitta dessa pengar mot något kan det bli upp till 55 % du får lägga i skatt (marginalskatten).
De 200 tkr läggs på toppen av din lön - kanske något att ta hänsyn till.

Jag det är det här jag vill komma undan. Jag har en del mindre investeringar som behöver göras, men inte än på något år. Jag funderar på utbetalningsplan, men tyvärr ger skogsbolaget ingen ränta. Jag har dock tillräckligt högt räntefördelningsbelopp för att få en någorlunda rimlig skatt.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802661Om intäkten är 400 kkr, så sätter du in på skogskonto 200 kkr vilket minskar beskattningsbara intäkten med lika mycket, 200 kkr. 400 kkr - 200 kkr = 200 kkr, vilket du får skatta för. Oavsett om du tar det i näven eller har det kvar på banken.

Har du sedan ett underskott från föregående år på 200 kkr, så minskar beskattningsbara intäkten ytterligare 200 kkr, och då får du ett nollresultat.

(Ja, egentligen skall man räkna ihop alla intäkter + utgifter i slutet av året, men jag förenklade lite)

Observera: "Som skogsägare får du göra en skogskontoinsättning på maximalt 60 % av dina intäkter från avverkningsuppdrag, leveransrotköp eller rotpost på din fastighet och 40 % av dina intäkter av leveransvirke. "

Användarvisningsbild

Tapper  
Mangan skrev:Om intäkten är 400 kkr, så sätter du in på skogskonto 200 kkr vilket minskar beskattningsbara intäkten med lika mycket, 200 kkr. 400 kkr - 200 kkr = 200 kkr, vilket du får skatta för. Oavsett om du tar det i näven eller har det kvar på banken.

Har du sedan ett underskott från föregående år på 200 kkr, så minskar beskattningsbara intäkten ytterligare 200 kkr, och då får du ett nollresultat.

(Ja, egentligen skall man räkna ihop alla intäkter + utgifter i slutet av året, men jag förenklade lite)

Observera: "Som skogsägare får du göra en skogskontoinsättning på maximalt 60 % av dina intäkter från avverkningsuppdrag, leveransrotköp eller rotpost på din fastighet och 40 % av dina intäkter av leveransvirke. "

Ok. Avverkningen måste göras pga törgranar, bakborrar och stormskador. Jag vill egentligen inte ha några pengar just nu. 😅

Men just det där att en avsättning till skogskonto räknas som en kostnad, innebär det tex att om jag vill sätta in 60% så blir det ett underskott om man antar att jag ej har några övriga intäkter eller kostnader? Vilket i så fall innebär att jag bara kan sätta in Max 50%?

TS

jannee  
#802669Läs igenom nedan så finner du säkert på hur du ska lösa "problemet"
https://www.skogskunskap.se/aga-skog/va ... -over-tid/

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tapper skrev:Men just det där att en avsättning till skogskonto räknas som en kostnad, innebär det tex att om jag vill sätta in 60% så blir det ett underskott om man antar att jag ej har några övriga intäkter eller kostnader? Vilket i så fall innebär att jag bara kan sätta in Max 50%?

Ja, om du har sparade underskott på 200 kkr så kan du bara sätt av 200 kkr av dina 400 kkr. Det blir noll i skatt.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tapper skrev:Men just det där att en avsättning till skogskonto räknas som en kostnad ....

Varifrån har du fått att det räknas som en kostnad :?:

Bara för att avsättningen till ett skogskonto minskar den beskattningsbara intäkten ett visst är det inte en kostnad under det året, utan den är bara ett speciellt sätt att skjuta upp intäkten och dela upp den på flera år.

jannee  
#802681Har över huvud taget Tapper något underskott att luta sig emot ?
Verkar på hen som hen i stället har extremt god ekonomi.

alias  
jannee skrev:Har över huvud taget Tapper något underskott att luta sig emot ?
Verkar på hen som hen i stället har extremt god ekonomi.

På vilket sätt skulle det vara motsägelsefullt att ha en god ekonomi totalt sett och att samtidigt låta näringsverksamheten gå med underskott något eller några år?

Har man likviditet från annat håll (t.ex. anställning) så behöver ju inte näringsverksamheten bära sina egna kostnader varje år, utan då lånar man som privatperson ut beskattade pengar till näringsverksamheten en tid (underskottet från tidigare år rullar med tills man får inkomster i verksamheten att kvitta detta mot).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Tapper  
th skrev:
Tapper skrev:Men just det där att en avsättning till skogskonto räknas som en kostnad ....

Varifrån har du fått att det räknas som en kostnad :?:

Bara för att avsättningen till ett skogskonto minskar den beskattningsbara intäkten ett visst är det inte en kostnad under det året, utan den är bara ett speciellt sätt att skjuta upp intäkten och dela upp den på flera år.

Det är den här meningen från Skatteverket som jag inte riktigt begriper. ” Det insatta beloppet dras av som en kostnad och blir därför skattefritt så länge det står kvar på bankkontot.” https://www.skatteverket.se/foretag/dri ... 3761d.html

Men då är det alltså så att om jag varken har intäkter eller kostnader utöver avverkningen så kan jag sätta in 60% på skogskonto. Eller 80% om jag kan fixa ett intyg på att skogen måste avverkas pga torka och insekter.

TS

jannee  
#802688Helt rätt, du bara sparar/tar inte upp till beskattning dina skogspengar i 10 eller 20 år om det blir på ett skogsskadekonto.

Tralsmo  
#802691Skogskonto eller skogsskade konto är till för att jämna ut inkomster över längre tid.

Du behöver avverka nu men behöver pengarna senare.
Då sätter man dom på skogskonto å skjuter upp skatten 10 Eller 20 år.
Tills när man behöver dom inom den period man får ha dom på skogskonto.

Det här är till just för skogsägare som. Måste ( av olika anledningar) avverka nu men inte behöver pengarna.

Allteftersom inom perioden så plockar man ut pengar från skogskonto till dom kostnader man behöver under perioden.

Förhoppningsvis ( ja de beror ju på hur man ser de() så är dom slut innan perioden är slut.

De du ska tänka på är att inte sätta pengarna på skogskonto förrän bokslutet är gjort.
Har du ett underskott så räknas de upp till noll innan du kan sätta på skogskonto.

Alias me sina 5öre har bra koll på detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).