Skogsekonomi

Ränta lån?

22 inlägg 6000 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ränta lån?

Chuck Norris  
#800403 Hej alla belånade :)

Jag är ägare till en del skog men har tyvärr också en del lån, ca 8 mkr lån och fastigheten är väl värd 25-30 mkr. Alltså relativt lågt belånad i förhållande till fastighetens värde och i övrigt god ekonomi och betalningsförmåga.

Har under de senaste åren haft bunden ränta men nu går de ut. Har inte hängt med på slutet men blivit erbjuden rörlig ränta 5%.

Är det en vettig nivå på rörlig ränta i dagsläget?

Man kan ju i vart fall genom att titta på bolånens snittränta notera att högbelånade villaägare får betydligt bättre villkor. När det gäller lån på skog så verkar det vara ett väldigt hemlighetsmakeri från bankerna.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

Camaro1969  
#800413 tycker det låter högt...

när räntan gick över 3% löste jag mina... visst inflationen äter även upp lånet, men det känns bättre att vara obelånad... :)

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

generationsskifte  
#800414 Bra tråd för en annan, mitt lån går ut i sommar så kommer hamna i samma sits som dig. Några som har bra tips inför kommande bankmöte? skulle gissa på att jag kommer ligga på runt 50% i belåningsgrad, om jag räknar på det själv.

Avatar Fallback

Re: Ränta lån?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800431 Jag har sedan länge mitt lån kopplat till Stibor 3m + 1%. Slipper man förhandla om hela tiden. Nu blir det 4,6%, vilket med dina siffror du borde kunna nå eller klå.

Edit: Ca 25-30% belåningsgrad.
Senast redigerad av Mangan lör 13 maj 2023, 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

Sjögård 4  
#800433 Edit
Senast redigerad av Sjögård 4 ons 03 maj 2023, 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

rokon  
#800435 Jag förstår inte varför det alltid talas i singular när det gäller fastighetslån, själv har jag tre lån på min skogsfastighet bundna på 5 års tid med olika tidpunkt då de löper ut.
Från början var de 8 st vardera på ~200.000 kr och alla på olika löptider.
Jag fick bra rabatt på lånen när jag gjorde mitt stora tillköp av mark med mestadels ungskog av Sveaskog. Men sedan var det snålt med rabatten. Det resulterade i att jag har löst 5 lån.

Jag har upplevt att ligga med rörligt lån när jag byggde min verkstad nere i Hälsingland och låg även helt rörligt när Carl Bildt år ~1990-91 trodde han skulle kunna försvara värdet på den Svenska kronan när När George Soros spekulerade hårt på att den svenska valutan skulle falla. Då var ju Carl Bildt helt fel ute eller rent av naiv och okunnig om vilken ekonomisk styrka han hade emot sig, jag såg utgången som given efter att Carl Bildt tvingats höja räntan till över 400% så fick han tills sist kapitulera.
Efter denna läxa så har jag alltid haft fast ränta på lån. Mina lån har alltid varit och är amorteringsfria, det är i sig en trygghet, däremot så kan jag varje gång ett av lånen skall sättas om avgöra om jag vill lösa en del av lånet eller hela eller bara låta det efter ny förhandling gälla på då överenskommen räntenivå.
Ps jag har endast lån på skogsfastigheten, i övrigt obelånad Ds

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

Lax  
#801078 Jag har rörlig ränta på båda mina lån, just nu 5,05%. Har totalt 3 mkr i lån på en fastighet som är värd ca 12-15 mkr, så någorlunda liknande förutsättningar som du. Min magkänsla är att det är något högt, ser fram emot fler svar i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

Grålle52  
#801089 5,15% på 1,6. fastighet värd 5,5

Avatar Fallback

Re: Ränta lån?

Blower  
#803079
Mangan skrev:Jag har sedan länge mitt lån kopplat till Stibor 3m + 1%. Slipper man förhandla om hela tiden. Nu blir det 4,6%, vilket med dina siffror du borde kunna nå eller klå.

Edit: Ca 25-30% belåningsgrad.

Vilken Bank?

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

Landbogården  
#803122 4.79% rörligt efter hård förhandling med Landshypotek, ca 20% belåningsgrad på skogsfastigheten.

Mejlade 3-4 relevanta banker och bad om bästa erbjudande utifrån våra förutsättningar (belåningsgrad, virkesförråd, inkomst etc). Sedan ställde jag de bästa mot varandra i stil med "men Swedbank erbjöd mig xx, om ni slår det får ni mig." Det gjorde ytterligare någon tiondels procent, det vill säga tusentals kronor per år.
Senast redigerad av Landbogården tor 08 jun 2023, 08:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ränta lån?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803127
Blower skrev:
Mangan skrev:Jag har sedan länge mitt lån kopplat till Stibor 3m + 1%. Slipper man förhandla om hela tiden. Nu blir det 4,6%, vilket med dina siffror du borde kunna nå eller klå.

Edit: Ca 25-30% belåningsgrad.

Vilken Bank?


Lokala sparbanken.

Avatar Fallback

Re: Ränta lån?

SudCaravelle  
#803131 Länsförsäkringar Bank - Bottenlån Lantbruk - 4,14% rörligt - Mindre än 10% belåningsgrad.

Har även all annan business hos dem, inklusive bolån, vilket gav bästa totaldealen jämfört med alla andra jämförda alternativ.
Senast redigerad av SudCaravelle tor 08 jun 2023, 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ränta lån?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803132 Rörligt/bundet?

Avatar Fallback

Re: Ränta lån?

SudCaravelle  
#803135
Mangan skrev:Rörligt/bundet?


Rörligt (har uppdaterat inlägget nu också)

Användarvisningsbild

Re: Ränta lån?

generationsskifte  
#803137 Skrev om mitt lån igår som löper ut sista Juni. Haft bundet 3 årigt lån på 1,30% på Handelsbanken men när jag tog kontakt med dom om nya räntor så gav dom mig ingen ränterabatt och en allmän taskig attityd. Kunde låsa ett år på 4,60. Annars rörligt med troligtvis två höjningar till som kommer gå en bra bit över 5%. Kontaktade en annan bank som jag är kund hos sen innan
Visade inte så mycket intresse först och sa att dom nog inte kunde erbjuda bättre, men efter att jag mejlat dom skogsbruksplanen så var jag intressant så lyckades binda ett år på 4,04 med rätt att amortera, något som jag tänkt göra. Handlar om rätt många miljoner i skuld men under 50% belåningsgrad. Supernöjd efter haft en klump i magen om att se räntorna sticka iväg lagom tills man skulle förhandla om lånet. Bara ägt skog i 3 år så man är fortfarande ung och färsk när det gäller denna saken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).