Skogsekonomi

Går min ekonomiska "utanför boxen" plan ihop?

2 inlägg 1496 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Går min ekonomiska "utanför boxen" plan ihop?

Kiwisailor  
#800097 Hej!

Jag har ett mål att stycka av och skapa en liten skogsfastighet. Min dröm är att äga en liten gård och en skogsfastighet. Lite djur, en egen såg, lite enklare skogsmaskiner... ja, sånt som gör livet värt att leva helt enkelt 😉 Något jag är beredd att göra nästan vad som helst för att förverkliga. Men problemet att jag har varken kaptial eller äger något som jag kan belåna till en insats.

Jag har tänkt mig en så liten skogsfastighet som möjligt. Jag räknar med 20 ha som minsta möjliga för välskött gallrad skog c:a 50-60 år gammal. Första frågan, är det rimligt? Kan man skapa mindre? (svårt att svara exakt såklart, men gissa gärna)

Så här har jag tänkt. Och här är goda råd välkomna eftersom jag är novis på detta.

Prisstatistiken säger att skog i södra sverige går på 145 000 SEK / ha. Så vi landar då på 2,9 miljoner och handpenning på 25% ger då 435 000 SEK. Pengar jag inte har på mitt konto då jag tyvärr inte gjort vare sig bostadskarriär eller har rika farbröder - har dock en riktigt okej lön och inga lån förutom CSN.

På Marken står ett hus på ofri grund i dåligt skick men som har ett fantastiskt och eftertraktat läge.

Jag köper huset relativt billigt. Renoverar upp det till ett högre (men relativt spartanskt fortfarande) värde på ett år. Gör en värdering av huset.
Styckar av en tomt runt huset och skapar en fastighet samt får lagfart till denna.
Till detta använder jag huset som insats. Banken kan då vid avstyckningen och skapandet av den ny fastgheten lägga upp ett bolån åt mig.
Jag fortsätter sedan renoveringen och förädling av tomt, gör en ny värdering av fastigheten.
Men min nyskapade fastighet som insats köper jag 20 ha kringliggande skog och styckar av den.

Helt säkert gör jag många tankevurpor här? Eller finns det andra möjligheter som jag inte tänkt på?

All hjälp är så otroligt mycket välkommen!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Går min ekonomiska "utanför boxen" plan ihop?

jannee  
#800098 Jag vill inte göra dig besviken, men det är många om.
Bättre att du slår den tanken ur hågen, i alla fall tillfälligt.
Försök i stället att arbeta ihop ett kapital på någon miljon, inte alls omöjligt för de som verkligen har ett framtida mål.
Köp sedan en färdig fastighet, självklart med renoveringsbehov och troligtvis med den mesta skogen i föryngringsfasen, andra blir kopiöst dyra, eftersom grannar oftast är intresserade.
Kommande ränteläge kan man visserligen bara sia om men räkna med en ränta på minst 5 %.
Hur ser då din budget ut?
Renovera hus på landet kostar oftast för inte säga ALLTID mer än vad huset senare värderas till.
Du kan kanske göra en del jobb själv men de kostsamma projekten måste du ändå leja in arbetskraft/maskiner.
Sedan blir allt alltid minst 30 % dyrare än vad man planerat för.
Tid tar det, kanske du ska förvärvsarbeta den tiden i stället och spara ihop till en ordentlig kontantinsats.
Sedan ska man aldrig räkna med att man kan få köpa in mark, sådana planer spricker oftast - det är tillfälligheterna man ska hoppa på.
Själv "förköpte" (enligt alla grannar) jag mig för ett 50 tal år sedan, sanningen var den att framtiden kanske inte såg speciellt ljus ut. Dock hade jag möjligheterna till att förvärvsarbeta exakt så mycket jag ville/orkade vilket gjorde att jag relativt snabbt kunde minska av skuldbördan och inte minst räntekostnaden, då på 8 %.
Som grädde på moset "köpte" senare min blivande fru in sig = vi blev skuldfria.
Värt att beakta är;
Så länge man är i skuld är man aldrig fri, väldigt beroende av vad som sker i omgivningen - räntekostnader, virkespriser, tillgång på hyfsat betalda arbeten, m.m.
Dagens inflation gör det visserligen optimalt att ha fasta tillgångar, men kostnaden måste ändå vara resonabel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).