Skogsekonomi

Räntefördelning, expansionsmedel eller periodiseringsfond?

50 inlägg 16080 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Räntefördelning, expansionsmedel eller periodiseringsfond?

Torbjörn Johnsen  
#797681Det kan ju vara intressant så här i deklarationstider att grotta lite mer i de avsättningar som kan göras för en skogsägare. Jag börjar skriva lite här så får ni som kan det här området bättre hjälpa till att reda lite klarhet i något som minst sagt kan tyckas snårigt.

Tråden handlar om de avsättningar och avdrag man kan göra för att undvika att behöva skatta bort en skogsinkomst under ett enskilt inkomstår.

Jag har inte tagit med det kanske mest uppenbara avdraget eller avsättningen i rubriken: Skogsavdraget.
Det finns flera bra trådar om detta på Skogsforum:
Skogsavdrag
Skogsavdrag värt besväret?

Skogsavdraget används för att utan beskattning ta ut pengar för att t ex betala av en del vid ett förvärv. Det man måste komma ihåg med skogsavdraget är att man i princip skjuter upp beskattningen tills den dagen man säljer fastigheten. Då kommer det tillbaka som ett värdeminskningsavdrag och ska läggas in som en beskattninsgbar intäkt om jag inte fattat det fel. Det kan ju bidra till en hög reavinstskatt. Men. Inflationen minskar värdet på detta skogsavdrag över tid så det kommer att vara mycket mindre värt i reala pengar om 25 år än vad det är idag när man gör avdraget.

Den stora frågan är väl om det alltid är bäst att nyttja fullt skogsavdrag eller om det finns situationer där det är bättre att låta bli?

Räntefördelning
Räntefördelningen är ett sätt att ta ut och skatta pengar ur företaget (enskilda firman/skogsbruket). Skatten är dock betydligt lägre (30%?) jämfört om man tar ut pengarna i form av ett rörelseresultat med hög skatt. Beloppet som kan tas ut via räntefördelning räknas fram med hjälp av diverse krångliga regler och det är i princip en andel av företagets egna kapital (skillnad mellan tillgångar och skulder) som utgör grunden. Fördelen med Räntefördelningen är att man får ut pengar ur företaget och att skatten är lägre än vid rörelsevinst. Nackdelen är att den inte ger någon pensionsavsättning. Räntefördelningen är inte till för att i första hand balansera intäkter mellan olika år utan snarare ett sätt att ta ut en vinst ur skogsägandet.
Hur fungerar det med fördelningsunderlaget? Är använt fördelningsunderlag "förbrukat"? Får man nytt fördelningsunderlag varje år?

Så här skriver Skatteverket om Räntefördelning

Periodiseringsfond
Periodiseringsfonden används för att bokföringsmässigt sätta av max 30% av rörelseinkomsten. De här pengarna behöver inte sättas på något speciellt konto utan kan fortfarande "arbeta" i näringen. Men de måste återföras inom en bestämd tid. Tror att det är fem år och den återföringen är tvingande. Varje års avsättning redovisas för sig i deklarationen. Det som sätts av via periodiseringsfond kostar inget i skatt. Varken när man sätter av eller återför. Till skillnad mot expansionsmedel...
Så här skriver Skatteverket om Periodiseringsfond

Expansionsfond
Det här är också ett sätt att jämna ut skogsinkomster över tid. Det liknar periodiseringsfonden men utgår inte från en schablonnivå utan avsättningsutrymmet räknas fram på liknande sätt som för räntefördelningen, baserat på det egna kapitalet. Och, en viktig skillnad: man måste betala en skatt (20,6%) för att sätta av till expansionsmedel. Denna skatt återfås den dagen man återför Expansionsmedel i sin deklaration. Expansionsfonden kräver heller inget speciellt konto för avsättningen utan tanken är att det t ex kan vara för en investering eller liknande och att man t ex kan återföra i den takt man skriver av värdet.
Så här skriver skatteverket om Expansionsfond.

Vilka minor eller fallgropar har jag missat i denna korta beskrivning? Finns det några bra riktlinjer eller tumregler för vilka avsättningar man ska eller kan använda i olika sammanhang?

Fotnot: Har man inte en tjänsteinkomst från annat håll så kan det ju finnas goda skäl att redovisa en eventuell vinst från skogsbruket och betala skatt för denna inkomst. Inte minst för att den blir pensionsgrundande.

TS
Landshypotek Bank

Re: Räntefördelning, expansionsmedel eller periodiseringsfon

Midgård  
#797769Du glömde att ta med SKOGSKONTO som man kan avsätta till för att skjuta upp skatten. 60% av intäkt från avverkningsuppdrag resp 40% från intäkt av leveransvirke får sättas av till skogskonto där pengarna får stå max 10 år.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Midgård skrev:Du glömde att ta med SKOGSKONTO som man kan avsätta till för att skjuta upp skatten. 60% av intäkt från avverkningsuppdrag resp 40% från intäkt av leveransvirke får sättas av till skogskonto där pengarna får stå max 10 år.

Ja, givetvis ska skogskontot vara med! Tack!
Ränta på pengarna men kapitalet är låst på banken tills de återförs och då tas de upp som en intäkt.

Här finns en tråd om ränta på skogskonto. Hur mycket kan man få idag?
Landshypotek Bank - Landshypotek Bank höjer skogskontoräntorna

TS

bgsentr  
#797965Skogskonto! Ett bra sätt att låta inflation äta upp pengarna🤦‍♂️

Sörlänningen  
#797977De två som de flesta använder för löpande skogsbruk är väl Skogskonto och Positiv räntefördelning, även om jag tror att en del som gör deklarationen själv glömmer den positiva räntefördelningen. Min uppfattning är att både periodiseringsfond och expansionsfond ganska sällan har någon större nytta för skogsägare efterssom räntefördelning och skogskonto finns.

Det finns faktiskt ett viktigt specialverktyg till, som många skogsägare är så vana vid att man inte tänker på det: Betalningsplan. När man säljer en avverkningsrätt kan man ju välja att bokföra (och erhålla!) intäkterna uppdelat på flera år. Såvitt jag kan begripa kan man inte göra så i andra branscher, utan det är en speciell rätt skogsägare har.

bgsentr  
#797984Skogskonto är ju kass!
Pengarna låsta och förlorar varje år i värde eftersom räntan är så dålig.
Bättre att utnyttja de tre andra möjligheterna, då skjuter man delvis skatten framför sig som då delvis äts upp av inflation. Samtidigt använder man pengarna till investeringar som man har nytta av eller som genererar mer pengar.

Användarvisningsbild

Elis76  
#797989Angående räntefördelning bör man vara vaksam på att det finns både positiv och negativ. Den negativa skall man undvika om det går.

För den positiva behöver man räkna fram ett kapitalunderlag, vilket för de flesta tar många år för att komma upp i ett större belopp som man kan använda sig av.
Det är inte bara att använda sig av positiv räntefördelning rakt av som en del tror och komma undan med 30% kapitalskatt, det krävs mer eftertanke än så.

Har man använt sig av räntefördelning tidigare, finns föregående års belopp upptagna i deklarationsblanketten under upplysningar.

Vidare är det för +65-åringar oftast bättre att låta bli räntefördelningen.

alias  
bgsentr skrev:Skogskonto är ju kass!
Bättre att utnyttja de tre andra möjligheterna, då skjuter man delvis skatten framför sig som då delvis äts upp av inflation. Samtidigt använder man pengarna till investeringar som man har nytta av eller som genererar mer pengar.

När jag upprättade bokföring, bokslut och deklaration åt andra så såg jag en del "skräckexempel" som har fått mig att starkt avråda dem som inte har bra koll på sin ekonomi och skattereglerna i stort från att nyttja expansionsfond och framförallt periodiseringsfond!

Räntefördelar man ut resultatet så är pengarna färdigbeskattade och kan nyttjas även för privat konsumtion om man så vill, utan att det dyker upp otrevliga överraskningar efter några år. Sitter pengarna på ett skogskonto så kan de inte nyttjas till privat konsumtion av misstag. Enligt min mening så är bättre att tappa några procent i penningvärde än att hamna i en situation där någon har råkat konsumera icke färdigbeskattade vinster och sedan får likviditetsproblem när vinsten ska upp till slutlig beskattning.

Man tar sig för pannan när man hör någon säga att de är tvungna att ta ut pengar från skogskonto för att ha råd att betala skatten som återföringen av periodieringsfonden medförde. Jag har svårt att likna det vid något annat än att jaga sin egen svans!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797995Fördelen med skogskonto är att halva skogskontot ingår i underlag för räntefördelning.

Användarvisningsbild

Elis76  
alias skrev:När jag upprättade bokföring, bokslut och deklaration åt andra så såg jag en del "skräckexempel" som har fått mig att starkt avråda dem som inte har bra koll på sin ekonomi och skattereglerna i stort från att nyttja expansionsfond och framförallt periodiseringsfond!

Räntefördelar man ut resultatet så är pengarna färdigbeskattade och kan nyttjas även för privat konsumtion om man så vill, utan att det dyker upp otrevliga överraskningar efter några år. Sitter pengarna på ett skogskonto så kan de inte nyttjas till privat konsumtion av misstag. Enligt min mening så är bättre att tappa några procent i penningvärde än att hamna i en situation där någon har råkat konsumera icke färdigbeskattade vinster och sedan får likviditetsproblem när vinsten ska upp till slutlig beskattning.

Man tar sig för pannan när man hör någon säga att de är tvungna att ta ut pengar från skogskonto för att ha råd att betala skatten som återföringen av periodieringsfonden medförde. Jag har svårt att likna det vid något annat än att jaga sin egen svans!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

@alias har helt rätt i det han skriver om expansions- respektive periodiseringsfond.

Förstår man inte innebörden och skattekonsekvensen är det bättre att låta bli att använda dem.

Jag tycker heller inte man skall rekommendera dem rakt av.

Själv använder jag mig inte av dem även om de fyller sina syften för den som förstår att använda dem rätt.

Tralsmo  
#797998Har man inget vettigt att använda pengarna till så gör dom sig bäst på ett skogskonto.
Är man någorlunda begåvad å insatt. Så har man tid på sig att planera för nåt som behövs å är avdragsgillt.

Att bara sätta dom på skogskonto å sen räntefördela dom när man blir tvungen är nog däremot en dålig ide.

Då är de bättre att plocka ut dom på räntefördelning å använda dom te de som behövs i stunden.

Allt hänger ju på planering å kunskaper.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798064Hur är det med insatskapitalet i skogsägareföreningarna? Ingår det i räntefördelningunderlaget?

alias  
Skogsola skrev:Hur är det med insatskapitalet i skogsägareföreningarna? Ingår det i räntefördelningunderlaget?

Om du har en anskaffningsutgift för andelarna i föreningen så får de räknas med i räntefördelningsunderlaget. Så inbetalt insatskapital ingår men normalt sett ej emitterat dito. Undantaget är om man har köpt emitterat insatskapital.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798069Precis, köper man 1000 kr emitterat eller 'inbetalt' för 1,25 kurs dvs 1250 kr, så ingår 1250 i tillgångar för räntefördelning.

Sörlänningen  
bgsentr skrev:Skogskonto är ju kass!

Man bör ju överlag, på sikt, bar ha skogskonton om man varje år har inkomster över brytpunkten. Men om man har inkomster över brytpunkten och man har möjlighet till positiv räntefördelning tycker jag att man kan räkna med en förräntning på skogskontot på mellan 3 och 4%, om man slår ihop räntan man får från banken med räntefördelningen på halva summan skogskontolikviden. (Det exakta värdet varierar med räntan hos din bank och med den räntan för positiv räntefördelning som gäller för respektive år.)

Jag antar att man kan diskutera om man för det mest verkligen kan utnyttja räntefördelningen så effektivt att det är ett rättvist sätt att räkna på.

3 till 4% är ju betydligt lägre än de över 10% inflation vi har haft det senaste året, också sämre än börsen över tid, men klart över den "förväntade" inflationen på 2%.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).