Skogsekonomi

Aktuella räntor skogslån

30 inlägg 7768 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aktuella räntor skogslån

DrW  
#795288 Hej!
Ska förhandla om mina räntor på skogslån och undrar hur era aktuella rörliga räntor ser ut. Är lågt belånad och har goda inkomster. Lån på ca 1,3 miljoner.
Vore intressant att höra hur landet ligger just nu och gärna även vilken långivare.


Senast redigerad av DrW fre 10 mar 2023, 08:02, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Aktuella räntor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795290 3,925% 😢

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Gregzore  
#795297 Jag hade lån på Swedbank och de höjd räntan till 4,6% i början på januari på 800k lån och drygt 20% belåningsgrad. Efter flera timmer i telefonkö sänkt de det till bara 4%. Då betalde jag av lånet och har nu byt bank till en bank med personliga rådgivare. Skall jag betala ränta, då ska jag iaf få en tjänst för det.
Hade gärna haft kvar lånet, men jag gick ju back 3000:- per månad genom att ha pengarn på sparkontot hos de.

Senare pratade jag med en kompis som jobbar längre upp i Swedbank och han tyckte att jag hade gjort helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Elis76  
#795308 Skandiabanken har bästa 3-månadersränta på 3,79%, SBAB på 3,7% och Landshypotek på 3,97%. Samtliga för lån för bostäder med lite olika lånekrav.

Användarvisningsbild

Jo det Re: Aktuella räntor

DrW  
#795309 Ja men det gäller ju inte för skogslån som det gäller här. Var kanske lite otydlig med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Torbjörn Johnsen  
#795311 Tveka inte att konkurrentutsätt bankerna när skogslånen ska läggas om. Det är värt att fråga runt och jämföra/förhandla. Se bara till så att ni börjar i tid med lite marginal fram till omläggningsdatum. Ett problem kan vara att få tag i en levande människa att prata med. En del banker har blivit ganska extrema när det gäller att hantera sina kunder på ”digital distans”.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

DrW  
#795315
Torbjörn Johnsen skrev:Tveka inte att konkurrentutsätt bankerna när skogslånen ska läggas om. Det är värt att fråga runt och jämföra/förhandla. Se bara till så att ni börjar i tid med lite marginal fram till omläggningsdatum. Ett problem kan vara att få tag i en levande människa att prata med. En del banker har blivit ganska extrema när det gäller att hantera sina kunder på ”digital distans”.

Absolut rätt. Precis vad jag tänker göra. Men vi måste då också dela med oss av vad vi lyckats uppnå.
Det som ibland känns lite besvärligt är att många banker vill att man ska flytta allt till dem för att få till vettiga villkor som sedan bara gäller i något eller ett par år. Få orkar hålla på så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Ängagärdet  
#795317 Snart 2,75% Inlåningsränta på Landshypotek.

Användarvisningsbild

Re: Jo det Re: Aktuella räntor

Elis76  
#795334
DrW skrev:Ja men det gäller ju inte för skogslån som det gäller här. Var kanske lite otydlig med det.


Jag lyssnade in på ett föredrag av Landshypotek för något år sedan och insåg att parametrarna som styr varje enskild låntagares räntesats är "oändliga". :-?

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795337 jag har Lågt lån, Fristående Sparbank, vad jag förstår så följer dom Swedbanks räntor, Tror att jag fick 1% enhets rabatt på deras 3 månadersränta.

Just nu ligger min ränta på 3,64%
Tror den skrivs om nu i månadsskiftet.

Avatar Fallback

Re: Aktuella räntor

Bosse1  
#795340 Har man affärerna hos de stora drakarna kan man alltid nämna orden nischbank konkurrens om man vill påverka räntan,det funkar 🤓

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

generationsskifte  
#795345 Talar vi bolån eller skogslån nu? Sitter i samma sits till sommaren då mitt skogslån löper ut. Har idag 1,3 % på Handelsbanken. Skulle gissa att det blir minst det tredubbla denna gången.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Grålle52  
#795346 Landshypotek. Har just nu 4.65% rörligt. Vill jag binda kan ni se bilden.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

Elis76  
#795349 Här är Swedbanks listräntor för jordbrukskrediter.

https://www.swedbank.se/foretag/skog-och-lantbruk/ranta-swedbank-jordbrukskredit.html

Användarvisningsbild

Re: Aktuella räntor

DrW  
#795350
generationsskifte skrev:Talar vi bolån eller skogslån nu? Sitter i samma sits till sommaren då mitt skogslån löper ut. Har idag 1,3 % på Handelsbanken. Skulle gissa att det blir minst det tredubbla denna gången.

Var otydlig i rubriken. Tänkte skogslån.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).