Skogsekonomi

Näver som resurs!

31 inlägg 9850 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Näver som resurs!

Sarda  
#790931Hej!
Nu startar vi upp ett projekt för att skörda och sälja svensk näver och letar efter skogsägare i hela landet som är intresserade. Efterfrågan är stor från slöjdare, hantverkare och byggnadsvårdare. De har tidigare köpt näver från Ryssland, men detta är svårt idag p.g.a. kriget.

Näver skördas från glasbjörk, ofta runt midsommar då trädet savar. Man kan ta näver från skog som ska avverkas eller skörda och låta trädet stå kvar. Priset ligger på ca 350 kr/kg för näver med bra kvalitet.

Är du intresserad av att titta på möjligheterna för att ta näver i din skog och sälja den?
Vi är först och främst intresserade av att genomföra intervjuer med skogsägare för att titta på hinder och möjligheter för en svensk nävertäkt. Vi i projektgruppen är Sara Danielsson och Kerstin Sylwan som är verksamma designers i Göteborg. Felix Wink, hemslöjdskonsulent i Umeå och Bror Forslund, näverslöjdare i Halland.

Skicka meddelande om du vill vara med eller vill veta mer om projektet! Hoppas vi hörs😀

Senast redigerad av Sarda tor 02 feb 2023, 11:35, redigerad totalt 1 gång.

TS
Landshypotek Bank

Re: Näver som resurs!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790941Funkar inte med vårtbjörk alltså? Visste jag inte. Är det inte mest vårtbjörk kring Göteborg?

Användarvisningsbild

Sarda  
#790945Helst glasbjörk och vi letar efter skogsägare i hela Sverige som är intresserade.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790951Hm! Glasbjörk växer ju mest på myrar.

När man tar näver, så dör väl trädet? Alltså torde näverskörd bara vara aktuellt i samband med gallring och slutavverkning?

Å eftersom massabruken alltid vill ha med barken, så går ju de travarna bort.

Återstår således de björkar, som ska bli brännved. Hur påverkas brännvärdet av att näven tas runt midsommar och sedan avverkas följande vinter? Ty det är ju inte alla som vill syrfälla björkveden.

Vilken dimensioner brukar ge den bästa nävern?
/Niklas

Användarvisningsbild

Sarda  
#790954Hej! Vad bra frågor, dem tar vi med i projektet!
Vi kan besvara det vi vet och återkomma senare när vi har lite mer koll på de andra frågorna.
Björken dör inte av att man tar näver. Vad vi vet så har det heller ingen negativ påverkan, men vi ska titta djupare in i det. Det går alltså bra att ta näver även på en björk som ska växa vidare, men ett bra tillfälle är innan avverkning, då behöver skogsägaren inte oroa sig. Om nävern tas runt midsommar året innan avverkning hinner inte mycket hända.

Näver är inte den egentliga barken, den är ytterbark, den egentliga barken är kvar, det är därför björken kan fortsätta att växa efter nävertäkt. Om massabruken bryr sig om nävern vet vi inte, det är en sak som vi uppenbarligen måste ta reda på. Och vi vet inte heller hur brännvärdet påverkas.

Dimensionerna är inte så centrala, men det är klart att det blir mer näver på en tjock stam än en tunn.

Det kanske är någon annan här som har svar på de här frågorna? Det vore roligt att få input från andra!

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#790956Kul initiativ!

Hittade länken nedan från Värmlands museum, sidan innehåller förutom bra text även en spännande bild från 1900-talets början.

Precis som sarda skriver här ovan så skadas inte björken om man gör rätt. När det gäller att ta näver känns det också som att det kan finnas en "sweet-spot" i ett björkbestånd. Tillräckligt gammalt för att få ut mycket näver (diameter) men inte för gammalt för att björken skapat för mycket skorpbark?

https://varmlandsmuseum.se/naver_takt_o_teknik/

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790960Rätta mig om jag har fel, men det är väl mest vårtbjörk, som får skorpbark, har jag för mig. Glasbjörk får väl inte det (eller i vart fall inte i samma utsträckning), har jag för mig.

Det klart, om inte glasbjörkarna och dess vedkvalitrt skadas av nävertäkt, så blir det ju klart lättare att ge tillstånd.
/Niklas

Mikko  
#790965350kr kg det var bra betalt. Jag sålde näver för 25år sedan och då fick jag 40kr kg. Det var bra då tyckte jag för man höll lätt 10kg i timmen. Då fick jag bära ut näverbuntarna ur skogen, nu finns ju fyrhjuling.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#790966Har du någon känsla hur många kilo det kunnat bli per hektar @mikko?

Mikko  
#790968Nä men jag fick ihop 100kg. Samtidigt så högg jag dom flesta björkarna till ved. För mig låter det som ett otroligt bra pris för näver.

hfab  
#790995350kr för bra kvalitet.
Vad är lägsta pris?
Vilken är lägsta säljbara kvalitet?

strumpa  
#790999Att träden överlever råder ingen tvekan om. Jag ser då fortfarande en och annan björk med ärr efter näverskörd. När jag var barn på 80-talet såg man sådana björkar överallt. Tror det var poppis med näverslöjd under 60- och 70- talen.

Mikko  
hfab skrev:350kr för bra kvalitet.
Vad är lägsta pris?
Vilken är lägsta säljbara kvalitet?

Ja det skulle jag också vilja veta.
När jag sålde näver var det inget krav på att det skulle vara från glasbjörk.
Huvudsaken det inte var kvistar på björken då blev det ju stora hål i nävret.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791012När grannen fick näver och det passade. Så syrfällde jag björkar innan midsommar när nävern släppte som bäst.

Då gick det o komma åt så mycket som möjligt.

Någon gång så stämplade jag så han fick ta. Sedan kunde dom stå några år innan jag gallrade bort dom.

Mikko  
#791087Det vore roligt veta skillnaden mellan rensad fin näver från vårtbjörk och rensad näver från glasbjörk. Nävret delas ju på tjockleken så den yttre vita delen används ju inte.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).