Skogsekonomi

Anställning av sommarjobbare

3 inlägg 1809 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anställning av sommarjobbare

Ränken  
#778196 Vi ska plantera på våran mark nästa år och nu undersöker jag möjligheten att anställa våran son född 07 till och utföra en del av jobbet . Då vi är två markägare så tänkte jag att man kan fakturera den andre parten då hon helst vill anlita nån för jobbet . Spontant känns det som att det är en klokare idé och anställa honom och betala en lön istället för och skatta ut skogsinkomster och ge honom en gåva . Efter vad jag har förstått så är arbetsgivareavgiften endast drygt 10 procent för ungdom . Han får även tjäna upp till 25000 utan och betala skatt . Jag är godkänd för F skattesedel kan jag tillägga . Finns det nån här som har liknande erfarenheter och kan komma med tips , kanske är det inte möjligt och göra så här



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Anställning av sommarjobbare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778231 "Från och med 16 år

Från och med den dag barnet fyller 16 år kan du betala ut en ersättning upp till en nivå som motsvarar en marknadsmässig lön för det arbete din son eller dotter utför i ditt företag. Det gäller oavsett om du har en enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag.

Betalar du ut en lön som är högre än en marknadsmässig lön för det utförda arbetet beskattas dock överskjutande del av lönen på samma sätt som lön till barn under 16 år.

Vad som kan anses vara en marknadsmässig lön är beroende av utbildning och erfarenhet samt vilka arbetsuppgifter barnet utför. Arbetar barnet deltid bör det föras löpande noteringar så att det i efterhand går att konstatera att utbetald lön inte överstigit en marknadsmässig ersättning."

https://www.neblo.se/nyttiga-tips/lon-till-barn/

Användarvisningsbild

Re: Anställning av sommarjobbare

Elis76  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).