Skogsekonomi

nytt taxeringsvärde

5 inlägg 1980 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nytt taxeringsvärde

Sommar  
#776375 Kanske kan ingen svara, ens på Skogsforum, men jag provar. Ska skriva in ett nytt taxeringsvärde för min fastighet där 95% av den avverkningsbara skogen är inlämnat av Skogsstyrelsen till Länsstyrelsen. Jag har sagt nej till försäljning ett flertal gånger, nästan varje gång jag säger nej skickar länsstyrelsen ett mail med en bild där antalet hektar är större än gången innan. Det har gått från 30 till 61,8 hektar. Min fråga är, om jag skulle förlora skogen och tvingas sälja, är det då bättre att ha ett högre eller ett lägre taxeringsvärde? Jag frågade Skatteverket, de visste inte. Vet att jag borde ringa en jurist, men har i det här läget bara kostnader i företaget. Som sagt, en svår fråga, kanske till och med svår i Skogsforum...



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: nytt taxeringsvärde

Bosse1  
#776377 Det där låter skumt, ingen kan tvinga dig att sälja.Namn på tjänstemännen i fråga är nog viktigt.

Avatar Fallback

Re: nytt taxeringsvärde

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776382 Ett taxeringsvärde ska vara rätt oavsett vad. Eftersom skogen inte är inlöst så ska den deklareras som produktionsskog eller impediment precis som vanligt.
Värdering inför inlösen tar ingen hänsyn till taxeringsvärde och om nuvarande regering står sig behöver du inte oroa dig för någon beskattning av fastigheten.

Om skogen blir inlöst så förändras bilden och då ska du upprätta en ny deklaration där det framgår att skogen har avverkningsförbud.

Avatar Fallback

Re: nytt taxeringsvärde

Sommar  
#776400 Det har ju en logik, även om jag inte får vidta åtgärder i skogen. Fick en skrivelse med hot om vite om jag gör något sådant. Så ett mellanting, känns inte som jag har något att säga till om, även om jag säger att jag vägrar sälja. Just nu är det inte produktionsskog, mera som impediment. Men som du säger, om nuvarande regering håller, så kan det fungera ändå. Finns gott om bra saker att lägga tid och kraft på.

   TS
Avatar Fallback

Re: nytt taxeringsvärde

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776408 Den tydliga brytpunkten blir när du mottagit ersättning för avverkningsförbudet, fram tills dess är det produktionsskog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).