Skogsekonomi

Ränta landshypotek skogslån

6 inlägg 3372 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ränta landshypotek skogslån

Heb0001  
#774741 Hej.
Jag ansökte hos Landshypotek men ännu inte fått någon återkoppling.
Kan någon vara vänlig och dela med sig av vad ni fått för ränta på skogslån, när erbjudandet gavs och om rörligt/bundet? Även belåningsgrad och lånevolym.
En fråga de har svårt att svara på är, hur länge gäller rabatten på rörligt ränta innan den ska omförhandlas.
Förutsättningarna är minst sagt låga men allt så viktigt för en liten skogsägare som jag. Begärt lån ca 1 mkr varav värdet ca 3 mkr. Förväntas endast använda dem för lånet om lånet visar sig förmånligare än storbank😀 🌲



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ränta landshypotek skogslån

Elis76  
#774745 Lånevillkoren som erbjuds är helt avhängigt den sökandes ekonomi.

Villkoren för tremånadersräntan "sätts" om var tredje månad och beror helt och hållet på marknadsräntorna. Det är därför man aldrig kan få en utfästelse för kommande tremånadersperiod.

Användarvisningsbild

Re: Ränta landshypotek skogslån

Heb0001  
#774814 Det är innebörden av rörlig ränta, korrekt. Nu gällde en fråga hur länge räntan, med andra ord rabatten på rörligt listränta är satt. Hur ofta behöver en förhandla sin rabatterade (”individuella”) ränta hos Landshypotek? Storbanker har ofta en tid om 1 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ränta landshypotek skogslån

Elis76  
#774820 Storbankerna har inte alls ett år. Om man läser i det allmänna villkoren för sitt lån eller låneerbjudande, så framkommer vad som gäller i varje enskilt fall.

Eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige, står det varje kreditinstitut fritt att formulera sina egna villkor.

Oavsett tycker jag frågan är irrelevant eftetsom ens privatekonomi behöver klara kreditinstitutens stresstest [en ränta motsvarande upptill 4 gånger dagens ränta innan ränteavdrag] för att bli bevilad någon form av lån från de största kreditinstituten.

https://www.finansportalen.se/gor-sa-har-om-du-oroar-dig-for-hojda-rantor/

Användarvisningsbild

Re: Ränta landshypotek skogslån

Heb0001  
#774847 Åh herregud, dags att sätta dig ner Elias 46 år😀 Jag har själv jobbat i flertal av de sk. storbankerna. Dina påståenden är tagna ur luften (kanske Google…).
Ja självklart behöver en kalkylränta ha bäring hos kunden för beviljat lån(!). Det var inte heller frågan.
Senast redigerad av Heb0001 tor 13 okt 2022, 11:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ränta landshypotek skogslån

Heb0001  
#774850 Fick svar på en fråga av erikg8r. Rabatten på rörlig ränta gäller hela löptid, ingen speciell tid (t.ex. halvår, år, flertal år). Fritt att förhandla om.

Inte att förväxla med rörlig räntejustering a 3 mån (haha…)

Då återstår bara nyfikenheten i vad andra fått för sina skogslån vid lägre lånebelopp😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).