Skogsekonomi

A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

9 inlägg 2949 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

Pe_Er_79  
#774561 Kan en arbetssökande (som erhåller a-kassa), plocka ut pengar som sitter på skogskonto?

Jag är dåligt insatt i det här området men när pengar tas ut från skogskonto eller exempelvis Mellanskogs medlemskonto, då dyker även dessa kronor upp som en inkomst på skattemyndighetens papper? Och ser det inte då ut som att man har haft en annan inkomst, parallellt med a-kassan, när a-kassan granskar skattemyndighetens papper?

Det är en känsla jag har, att det skulle kunna bli en riktig soppa av en sån situation. Där man i slutändan blir återbetalningsskyldig till a-kassan.

Anledningen till frågeställningen, är att jag genom sjukdom, gått vidare till arbetslöshet. Och jag har en slant på skogskontot, som jag måste ha till reparation av traktorn, inför kommande vinter. 🤔



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

jannee  
#774573 Tar du ut motsvarande belopp som traktorreparationen är på är det inga problem med skogskontopengar.
Däremot kan det vara lite känsligt om eller när du tar upp pengar från näringen till beskattning som inkomst av tjänst.
Lite annorlunda ställer sig frågan om du har möjlighet till att nyttja räntefördelning.

Användarvisningsbild

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

Elis76  
#774599 Ring och prata med din A-kassa, de borde veta bäst.

Avatar Fallback

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

Pe_Er_79  
#774620 Det borde dom. Men verkligheten kan vara en annan.. Ska prata med dom också men vill höra efter här med..

   TS
Avatar Fallback

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

alias  
#774640
Pe_Er_79 skrev:Det borde dom. Men verkligheten kan vara en annan.. Ska prata med dom också men vill höra efter här med..


Nu är det ett antal år sedan jag nyttjade a-kassan, men jag fick ersättning från AEA efter att ha fyllt i en redovisning av bisyssla. Jag vill minnas att man fick jobba i samma omfattning med bisysslan som man hade gjort när man var anställd och att det fanns begränsningar i hur mycket man fick omsätta eller gå med vinst i verksamheten och jag tror även att man särskilt fick redovisa arbetsfri inkomst såsom sålda avverkningsrätter (kan vara att saldoförändringar på skogskonton och utbetalningar från betalplaner m.m. också hanterades separat).

Om ett skogskonto skulle förfalla till utbetalning p.g.a. ålder under tiden någon är arbetslös så är det ju inget som vederbörande kan påverka och det gör ju inte att denne står till arbetsmarknadens förfogande i lägre grad än annars.

Vilken a-kassa handlar det om?

Jag vet inte hur mycket varje a-kassa själv kan ta beslut i dessa frågor resp. vad som styrs i lagstiftningen. Det verkar som att en del är reglerat i Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, 39:e paragrafen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

jyrrki  
#774679 2018 fick en medlem från sjöbefälsföreningen rätt mot Ledarnas a-kassa i ett likadan fall Han vann i kammarrätten mot a-kassan och fick rätt till ersättning även att han jobbade i sitt egna jord och skogsbruk eftersom det räknades som bisyssla. Bör ju räknas på samma sätt här?
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

Elis76  
#774682 @jyrrki

Är det denna dom Du menar?

https://sjobefalsforeningen.se/nyheter/kammarratten-gav-sbf-medlem-ratt-mot-kassa

Avatar Fallback

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

jyrrki  
#774684 Vet tyvärr ej vad domslutet har för nummer osv men det publicerades 20180420 i tidningen sjöbefälen vilken är sjöbefäls föreningens facktidning.
Var en jobbarkompis som uppmärksammade mig på det eftersom vi tog över föräldrarnas gård det året.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: A-kassa och inkomst från skogsbruk, samtidigt?

jyrrki  
#774686 Missade att du skrivit Elis 76. Helt riktigt det är den jag menar.
Mvh
Jörgen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).