Skogsekonomi

skogskonto

20 inlägg 3780 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogskonto

jannee  
#773862 Banken ordnar oftast ett NYTT konto till dig, inget du märker om du inte har kontroll på dina konton.
Skattemyndigheterna blir också informerad.
Du MÅSTE m.a.o. ta upp inkomsten i din näringsbilaga när du deklarerar.
Skogskontopengarna kan du kvitta mot övriga utgifter du haft i näringen under året, överskottet får du deklarera som inkomst.
I vissa fall kan du komma undan med en skatt på 30 %, ( om du byggt upp en räntefördelning) är du ålderspensionär tar du upp det som lön, något lägre skatt än 30 %.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: skogskonto

Sommar  
#773878 Stort tack! Då finns det möjligheter att göra något bra av det även om jag är sent ute i år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogskonto

Elis76  
#773927 Du får göra precis vad Du vill med kapitalet på skogskontot: köpa en semesterresa, renovera din bostadsrätt, köpa ny platt-TV, köpa nya röjsågsklingor, köpa in röjning till ett skogsskifte, plantering, etc. etc.

Förstår Du däremot inte skattekonsekvenserna av ditt handlande, kan det däremot bli en dyrköpt erfarenhet. @janne ger en bra sammanfattning över skattekonsekvenserna ovan.

Allt går inte att reda ut i efterhand på skogsforum om Du gjort fel tidigare, så lite kurser i skogsekonomi (bokföring, deklaration och skatteregler) kan Du önska Dig i julklapp. Dessa kurser är dessutom avdragsgilla under R6 i NE-bilagan av deklarationen.

Avatar Fallback

Re: skogskonto

Sommar  
#773937 Ja, det var ju lite grundläggande frågor jag kom med, är medveten om det. Ställde dem här eftersom det var akut. Sammanfattningen som Janne gjorde var väldigt bra, den täcker mycket. Skäms lite för att jag ställer enkla frågor ibland, men svårt att lära sig annars och svårt att höra vad jag själv tänker. Lätt att hamna i något sorts limboläge. Tack för att ni finns.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).