Skogsekonomi

skogskonto

20 inlägg 5127 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

skogskonto

Sommar  
#773516Har ett skogskonto som jag satte in 2012, var för 2011 års deklaration. Försöker planera årets utgifter och undrar om skogskonto för 2011 kom in på förra årets eller om det kommer på 2022 års inkomster? Danske Bank kunde inte svara på frågan, får inte tag på min revisor. Kanske är det någon av er som vet?

TS
Landshypotek Bank

Re: skogskonto

alias  
Sommar skrev:Har ett skogskonto som jag satte in 2012, var för 2011 års deklaration. Försöker planera årets utgifter och undrar om skogskonto för 2011 kom in på förra årets eller om det kommer på 2022 års inkomster? Danske Bank kunde inte svara på frågan, får inte tag på min revisor. Kanske är det någon av er som vet?

Jag vill minnas att pengarna får stå inne på skogskontot i 10 år.

Om jag tänker rätt så ska pengarna upp till beskattning för innevarande år. Antingen så bör skogskontot omvandlas till ett vanligt konto senast 31/12 2022 eller också borde beloppet betalas ut till ett annat av dina konton i banken. Beloppet höjer ditt resultat i näringsverksamheten för inkomståret 2022 och tas upp i deklarationen som du lämnar in i maj 2023 (om du inte har anstånd).

MVH
Alias

Sommar  
#773530Det verkar vara så, men känns konstigt eftersom det är resultat från näringsverksamheten 2011. Men om det nu är så bör jag kanske sätta sprätt på lite pengar för skogsvård, även om jag missar momsen.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#773533Banken avslutar skogskontot per automatik och omvandlar det till ett vanligt konto när tiden är inne.

Jag har flera sparkonton som initialt varit skogskonton.

alias  
Elis76 skrev:Banken avslutar skogskontot per automatik och omvandlar det till ett vanligt konto när tiden är inne.

Jag har flera sparkonton som initialt varit skogskonton.

Min erfarenhet är att det i förekommande fall brukar ske den 31/12 det tionde året efter att insättningen skett, och då är det ju lite sent att dra ner resultatet via inköp av saker eller tjänster.

MVH
Alias

alias  
Sommar skrev:Det verkar vara så, men känns konstigt eftersom det är resultat från näringsverksamheten 2011. Men om det nu är så bör jag kanske sätta sprätt på lite pengar för skogsvård, även om jag missar momsen.

Hurdå missar momsen?

Det enda som händer är ju att du får ligga ute med momsen ett tag (förutsätter att du har årsmoms och inte kvartalsvis eller månadsvis momsredovisning).

MVH
Alias

Sommar  
#773570Jo, jag har årsmoms... Men är det inte så att jag måste dra moms från intäkt från avverkning samma år? Ingen blir gladare än jag om det inte är så. Trodde jag måste kvitta på det sättet?

TS

alias  
Sommar skrev:Jo, jag har årsmoms... Men är det inte så att jag måste dra moms från intäkt från avverkning samma år? Ingen blir gladare än jag om det inte är så. Trodde jag måste kvitta på det sättet?

Nej, du kan ha en momsfordran på staten över årsskiftet likväl som att du kan ha en momsskuld till staten.

Skillnaden blir att du får en utbetalning från ditt skattekonto till angivet bankkonto efter att du redovisat momsen i momsdeklarationen, istället för att göra en inbetalning, som du gör när du har en momsskuld till staten att reglera.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#773578När man säljer produkter i sitt skogs- eller lantbruksföretag kallas den momsen för utgående moms och skall betalas in till staten.

Momsen för rörelsens omkostnader kallas för ingående moms och är vad staten skall återbetala.

Momsen separeras i bokföringen och deklareras separat.

Skillnaden mellan utgående- och ingående moms skall antingen betalas in eller återfås från Skatteverket.

Momsen påverkar även det egna kapitalet i bokföringen beroende på om det är en momsskuld eller momsfodran.

Din revisor bör ha koll på detta.

Sommar  
#773603Tack Elis! Ja, det har han säkert, dock så svarar han inte just nu. Kanske på älgjakt. Och tänker att jag får väl lära mig så sakteliga. Jag är väldigt tacksam att Skogsforum finns.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#773686I praktiken 12 år, avverkade du 11 och satte in 12 faller pengarna ut 2023 om du inte gör något

alias  
Camaro1969 skrev:I praktiken 12 år, avverkade du 11 och satte in 12 faller pengarna ut 2023 om du inte gör något

Jag kanske misstolkar vad du menar med att pengarna faller ut 2023, men jag har svårt att få ihop dina siffror.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#773768Om det finns pengar kvar på skogskontot 10 år efter insättningen, ska banken betala ut de kvarvarande pengarna. Det innebär att det kvarvarande beloppet också ska tas upp till beskattning det elfte året efter insättningen.

Har man större belopp på skogskontot mot slutet av löptiden, har man mest troligt gjort en dålig ekonomisk kalkyl för sin verksamhet. Då hade det förmodligen varit bättre att behålla sina träd rotstående i skogen än att avverka dem.

Sommar  
#773853Ja, mycket med det här med ekonomi. Har jag förstått det rätt att jag kan använda en del av skogskonto-pengarna från 2011 till röjning 2022? Och att det är lika fördelaktigt som att avverka en del 2023 eller 2024 och ta dessa pengar till röjning samma år?

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
alias skrev:
Camaro1969 skrev:I praktiken 12 år, avverkade du 11 och satte in 12 faller pengarna ut 2023 om du inte gör något

Jag kanske misstolkar vad du menar med att pengarna faller ut 2023, men jag har svårt att få ihop dina siffror.

MVH
Alias

Alltså om man inte gör något faller de ut per automatik enligt redogörelsen ovan.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).