Skogsekonomi

EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

12 inlägg 4119 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#773370 Landshypotek har finansierat och engagerat sig för det svenska familjeskogsbruket i snart 190 år. Med anledning av att EU-parlamentet nyligen antog ett skarpt förslag till nytt regelverk för skogen lyfter bankens vd, Per Lindblad, och hållbarhetschef, Martin Kilhberg, återigen den bristande politiska förståelsen för de enskilda skogsbrukarna och deras bidrag till den gröna omställningen. I en debattartikel i SvD säger de bland annat att ” Aldrig tidigare har vi varit med om att familjeskogsbrukare och svenska skogsbruket har varit under en sådan stor press från EU som nu".

Om EU-parlamentets förslag går igenom riskerar det i praktiken närmast ett stopp för banker att ge lån som finansierar svensk skog och svenskt skogsbruk och dramatiska konsekvenser för Sverige som skogsnation, menar Per och Martin.

Läs mer om förslaget till avskogningsförordningen och hur Landshypotek ser på dess konsekvenser på https://www.landshypotek.se/om-landshypotek/press-nyheter/nyheter/2022/eu-riskerar-forbjuda-lan-till-skogsbruk/



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

jannee  
#773381 Att vi gick med i EU är nog på både gott och ont.
Tyvärr blev vi manipulerade, visste egentligen inte ett skvatt vad vi röstade för.
Tyvärr har vi nu involverat oss väl mycket med EU så det kostar troligtvis mer än vad det smakar att krypa ur.
Personligen har jag inte förstått ett skvatt om vad EU varit bra för oss i Sverige.
Stora nettobetalare som vi ändå är borde vi fått mer gehör för våra intressen, tyvärr verkar det vara tvärtom.
Krasst så är EU inget annat än en stor gökunge.

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Hema  
#773383
Landshypotek Bank skrev:Landshypotek har finansierat och engagerat sig för det svenska familjeskogsbruket i snart 190 år. Med anledning av att EU-parlamentet nyligen antog ett skarpt förslag till nytt regelverk för skogen lyfter bankens vd, Per Lindblad, och hållbarhetschef, Martin Kilhberg, återigen den bristande politiska förståelsen för de enskilda skogsbrukarna och deras bidrag till den gröna omställningen. I en debattartikel i SvD säger de bland annat att ” Aldrig tidigare har vi varit med om att familjeskogsbrukare och svenska skogsbruket har varit under en sådan stor press från EU som nu".

Om EU-parlamentets förslag går igenom riskerar det i praktiken närmast ett stopp för banker att ge lån som finansierar svensk skog och svenskt skogsbruk och dramatiska konsekvenser för Sverige som skogsnation, menar Per och Martin.

Läs mer om förslaget till avskogningsförordningen och hur Landshypotek ser på dess konsekvenser på https://www.landshypotek.se/om-landshypotek/press-nyheter/nyheter/2022/eu-riskerar-forbjuda-lan-till-skogsbruk/

Om detta stämmer, kommer det väl bara leda till att de som kan vid försäljning, kommer göra åkermark av allting, innnan försäljningen, för att öka andelen köpare (om myndigheterna sätter stopp för detta)? Eller kommer det även drabba åkermark?

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

hfab  
#773393
jannee skrev:Att vi gick med i EU är nog på både gott och ont.
Tyvärr blev vi manipulerade, visste egentligen inte ett skvatt vad vi röstade för.

Riktigt vad som är gott har jag aldrig riktigt förstått.
Redan 1995 hade jag på känn att det inte skulle gynna mig iallafall. Men jag kanske inte är nog intelligent för att låta mig manipuleras 😎

Användarvisningsbild

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Ove Lindberg  
#773405 Stål och kolunionen var meningen från början efter andra världskriget.

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Hema  
#773418 I den direkta förlängningen kommer det direkt drabba alla producenter av skogsmatriell. Traktorer, maskiner osv, listan kan göras lång. Finns en stor risk att tillverkare likt Kranman kommer få det betydligt kämpigare framöver om kunderna inte får ta lån för att förnya sin maskinpark.

Vad kommer detta leda till? Skogsägare blir tvingade att sälja av sin skog och storbolagen kommer köpa upp och massabruken kommer få än billigare råvara. Det här är inte ett sätt att förbättra miljön, det är ett sätt att råna befolkningen på deras tillgångar, med slagordet mångfald som svärd.

Samt för den som inte vill läsa om konspirationer, så kan ni sluta läsa här.
Men detta går helt i WEF:s och Agenda 2030:s linje.
You will own nothing and you will be happy.

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Robur Clivus  
#773435 Då blir det onekligen "Cash is king" på fastighetsmarknaden.
Men sannolikheten att sådant här klubbas igenom är nog ändå obefintlig.
Det som är mer skrämmande är hur ofta förslag som bereds inom EU s tjänstemannakår på tusentals anställda, totalt saknar konsekvenstänk och verklighetsförankring, när de släpps ut i offentligheten blir de totalsågade och behöver revideras i grunden.

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

WarPeter  
#773438 En olycklig bieffekt blir ju också att det blir väldigt svårt för att lösa ut syskon vid generationsskifte om det inte går att låna pengar till det. Resultatet blir direkt försäljning eller samägande och trolig försäljning vi nästa generationskifte. Så ett effektivt sätt att få ut fler fastigheter på en marknad med få men kapitalstinna köpare. För mig låter det som en ganska otrevlig framtidsvision.

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Ekman  
#773441 Någon som har lust att klippa in hur de i artikeln gör kopplingen till finansieringen? Betalvägg..
Allt kan hända förstås, men utifrån förslaget och andra befintliga krav på bankerna så tänker iaf jag att det är utlåning till skogsbolag som kan bli en utmaning och kostnad för banken.

Användarvisningsbild

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#773784 Svaret på frågan är att det inte finns någon sådan begränsning att endast skogsbolag skulle träffas. Så som förslaget är skrivet från parlamentet skulle även privata skogsägare/familjeskogsbrukare omfattas av informationskravet och riskbedömningen som banken behöver göra, vilket är en av de stora utmaningarna med parlamentets förslag. Mer om kopplingen till finansieringen går att läsa här:
https://www.landshypotek.se/om-landshypotek/press-nyheter/nyheter/2022/eu-riskerar-forbjuda-lan-till-skogsbruk/

Hälsningar
Martin Kihlberg

   TS
Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774339 Hur var det med EUs fyra stora friheter? Fri rörlighet för kapital var en av grundpelarna.

Avatar Fallback

Re: EU riskerar att förbjuda lån till skogsbruk

Hema  
#774354
Skogsola skrev:Hur var det med EUs fyra stora friheter? Fri rörlighet för kapital var en av grundpelarna.

Ja, du pratar i dåtid. 👍 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).