Skogsekonomi

1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex

5 inlägg 2156 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex

Fredrik Reuter  
#772662 Om man tar rundvirkespriset för sågtimmer av gran från 2012 och indexerar upp detta med SCB:s exportprisindex för sågade trävaror så skulle snittpriset idag, för hela Sverige, ligga på 1080 kr/m3fub. Motsvarande pris för barrmassaved skulle vara 585 kr/m3fub. Notera att detta är efter att priserna för sågade trävaror nu i augusti gått ner.

Vi gjorde igår en genomgång där vi använde oss av just detta exportprisindex för både sågade trävaror och massa/papper. Artikeln finns på iSkogen och länkas här nedan.

Jämför man med den officiella statistik som finns för rundvirkespriser så visar dessa siffror att privata skogsägare tillsammans kan tappa 14 miljarder kronor i intäkter 2022. Det motsvarar 362 kr/m3fub.

https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sve ... esmarknad/



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: 1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex

JörgenO  
#772664 Hej
Undrar om ni tittat på
Hur ser denna trend ut i jämförelse med övriga råvaror (metaller, olja etc)?
Utvecklingen för rundtimmer vs sågade trävaror i andra länder?
Min obekräftade och ovetenskapliga känsla är att de senaste 10-20 åren har råvarupriser blivit mer volatila med fallande real pristrend. Mer o mer pengar går till förädlingsvärdet och råvaruprisets andel av den färdiga varan blir mindre.
Jag tror utvecklingen är strukturell och resultat av låginflationsekonomi. Jag tror inte att låginflationsregimen är slut ännu och att därför borde förädlingsvärdet fortsätta växa på råvarors bekostnad men skulle inflationen stanna kvar kan det ev ändras.
Ovanståenden är inget jag undersökt eller fördjupat mig i så jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: 1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex

Elis76  
#772693 En 26" färg-Tv som kostade runt 4.000:- i början av 1970-talet kostar fortfarande runt 4.000:-

Vad kan det bero på? . . . . . . 😀

Vem är vinnare respektive förlorare.

Användarvisningsbild

Re: 1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex

JörgenO  
#772696 Det beror på produktivitet och tekniska landvinningar, utveckling av halvledare t.ex.
Största vinnaren är konsumenten... har svårt att se förlorare. Amerikanska och Europeiska tjock-TV tillverkare har för länge sedan ställt om och producerar nu annat som vi behöver.

Användarvisningsbild

Re: 1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex

Elis76  
#772698
JörgenO skrev:Det beror på produktivitet och tekniska landvinningar, utveckling av halvledare t.ex.
Största vinnaren är konsumenten... har svårt att se förlorare. Amerikanska och Europeiska tjock-TV tillverkare har för länge sedan ställt om och producerar nu annat som vi behöver.


Och om Du gör samma analys för skogsnäringen under samma tidsperiod.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).