Skogsekonomi

Skogskyrkogård något för svenska skogsägare?

3 inlägg 2229 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskyrkogård något för svenska skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771617 Under min resa i Tyskland som jag är denna veckan var vi igår och besökte en skogskyrkogård utanför Bergen i norra Tyskland. Det finns ca 400 st sådana kyrkogårdar i hela Tyskland och den vi besökte var från en större förmedlare som hade ca 85 st.

Vilken markägare som helst kan söka för en kyrkogård och det kan ta allt från ett år till flera för att få tillstånd. Man förpliktigar sig att behålla platsen i 100 år

Sedan mäts alla träden in med GPS och vid varje träd kan upp till 12 urn platser finnas. De läggs med kompas och avstånd efter klockans hela timmar

Man kan köpa ett helt träd till familjen med tolv platser eller enstaka gravplatser.
En plats går på från 500€ och upp till ett familjeträd 10000€ allt beroende på vilket träd och vilket läge.

Endel av avgiften läggs på ett framtidskommission för framtida skötsel.
Ingen avverkning i skogen med dåliga och farliga träd ersätts med nya.
I den skogen vi besökte låg det ca 2500 urnor och den har varit igång sedan 2011
Detta året har än så länge 195 urnor grävts ner.

Tror ni detta skulle kunna vara något för svenska skogsägare eller krävs det tosiga tyskar för detta?
Markägaren hade detta som jobb och hans fru vad den som skötte om begravningarna.
Det finns inga blommor eller minnes saker i skogen utan bara en liten bricka med namn och födelse/dödsdatum.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskyrkogård något för svenska skogsägare?

Torbjörn Johnsen  
#771620 Intressant affärsidé för skogsägare. Skulle nog inte vara svårt att sälja in i vårt sekulariserade land. Låt dina molekyler tas upp i ett träd...
Kanske går att kombinera med ersättning för kolksänka? Frågan är väl hur lagar och regler ser ut i Sverige? Får vem som helst anordna gravplatser eller är det förbehållet det offentliga och kyrkorna? Någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Skogskyrkogård något för svenska skogsägare?

Josephine  
#776773 Hej, min kusin som är präst skickade denna länken till mig:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... gsplatser/

Det är en sida som informerar om lagar och regelverk i Sverige för bl.a. kyrkogårdar.

Till skillnad från Tyskland är det betydligt mer reglerat i Sverige, endast trossamfund och stiftelser med tillstånd från begravningslagen får lov att anlägga en begravningsplats. I Sverige får du inte ens sprida askan i havet utan tillstånd , medan i andra länder handlar reglerna mera om minnesmärken och dylikt.

Hon skrev att det finns gott om "skogskyrkogårdar" i Sverige, men det är väl med gravstenar, gångvägar m.m.?
Skogskyrkogårdarna i Tyskland verkar vara betydligt mera skog och mindre kyrkogård.

Om man har en riktigt fin skog och bildar en stiftelse kanske det går att göra något bra?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).