Skogsekonomi

Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

19 inlägg 6139 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

alias  
#771558 Jag kikade i bokföringen på vad jag betalade för markberedning med harv våren 2020 och då var flyttkostnaden på 1500 kr och timpriset 1350 kr. Totalt för ca 2,5 ha blev hektarkostnaden ca 3500 kr inkl. flyttkostnaden. Det priset borde rimligen vara högre idag - frågan är väl bara hur mycket?

MVH
Alias

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

jannee  
#771562 Min senaste faktura visar 1300 kr i startavgift (flyttning) men även timdebiteringen är på 1300 kr/tim.
Nu hade jag 6 skiften utspridda över 150 ha, står inget om antalet ha men däremot antalet sträckmeter.
Moms tillkommer

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

alias  
#771572
jannee skrev:Min senaste faktura visar 1300 kr i startavgift (flyttning) men även timdebiteringen är på 1300 kr/tim.
Nu hade jag 6 skiften utspridda över 150 ha, står inget om antalet ha men däremot antalet sträckmeter.
Moms tillkommer


För grundfrågeställningen i tråden så vore det intressant att få reda på hur många hektar som du fick markberett och vad snittkostnaden blev per hektar inkl. flyttkostnad?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

jannee  
#771609 Tyvärr har jag ingen hauppgift men spårsträckning var 12,434 km
12 tim a 1300 + startkostnad 1300 = 16 900 + moms.
Jag planterar glest, tryckte ändå ned 6 000 plant - försöker hålla mig runt 1 500 - 1 600 plant/ha = 2,5 meter mellan plantorna.
Räknar jag bakåt så var plättarna tillsammans ca 4 ha.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).