Skogsekonomi

Räntorna tycks vara på väg upp

39 inlägg 8407 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Torbjörn Johnsen  
#771624 Skaplig räntehöjning idag. Plus 1%-enhet som lär slå igenom på rörliga låneräntor inom kort. Vad tror ni det får för påverkan på marknaden för skogsfastigheter eller maskininvesteringar? Kommer skogsmarkspriserna att fortsätta öka ändå? Och kommer skogsmaskinentreprenörerna att kunna kompensera sig ökade kapitalkostnader?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riks ... yrrantan-1

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Elis76  
#771631 Höjd styrränta är till för att bromsa inflationen och ekonomin, så visst kommer det påverka. Mindre pengar i plånboken hos konsumenterna slår direkt mot ekonomin. Konsumenterna kommer helt sonika dra in på: restaurangbesök, inköp av sällanköpsvaror, reparationer, dyra semesterresor etc. för att få pengarna att räcka. Prissänkningar på bostadsmarknaden kan även drabba de som måste sälja sin bostad med förlust [fler säljare än köpare].

Men de som är stadd vid kassan, klarar av sina räntebetalningar och utgifter samt får behålla sitt jobb kommer antagligen reda ut den annalkande lågkonjunkturen.

Risken finns även att 80- och 90-talisterna som inte upplevt inflation eller höga räntor kommer att få ett yrvaket uppvaknande. Vi som kommer ihåg fastighetskrisen i början av 90-talet vet vad som vänntar.

Ekonomibyrån i måndags kväll berörde detta.

https://www.svtplay.se/ekonomibyran

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ny-rantehojning-vantas-fran-riksbanken

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tre-ekonomer-tipsar-sa-klarar-du-hojningen
Senast redigerad av Elis76 tis 20 sep 2022, 12:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Robur Clivus  
#771635
Torbjörn Johnsen skrev:Skaplig räntehöjning idag. Plus 1%-enhet som lär slå igenom på rörliga låneräntor inom kort. Vad tror ni det får för påverkan på marknaden för skogsfastigheter eller maskininvesteringar? Kommer skogsmarkspriserna att fortsätta öka ändå? Och kommer skogsmaskinentreprenörerna att kunna kompensera sig ökade kapitalkostnader?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riks ... yrrantan-1


För skogsfastigheter tror jag på ganska kraftigt fall, gjorde en enkel överslagsräkning för hur skev jag tycker marknaden är just nu: Kollar vi i Ludvig & co senaste halvårsstatistik https://kunskap.ludvig.se/rapport-skogs ... alvar-2022 . Tittar man på kr/hektar för en snitt fastighet i mellersta Sverige så kostade den 87 000 sek/hektar i deras rapport.
Högt räknat borde en sådan fastighet avkasta 1 500 sek/hektar/år över tid. Med dagens riksbanksbeslut kan man kanske ansätta en trolig räntekostnad till 4 %. Utifrån dessa enkla nyckeltal kan man inte betala mer än 37 500 sek/hektar för att avkastningen ska täcka räntekostnaden.

Skogsmaskinentreprenörerna borde väl inte vara lika räntekänsliga då detta inte kan vara en särskilt tung kostnadspost i totalkostanden?

Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Robur Clivus  
#771637 Tyska producentpriserna ökade i Augusti med 45,8 % på årsbasis: https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/AUXKDptR , helt otroligt, och detta måste föras vidare till kund för att till slut landa in i KPI. Kan inte vara lätt att jobba som räntehandlare just nu.

Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Sjögården  
#771640
Robur Clivus skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Skaplig räntehöjning idag. Plus 1%-enhet som lär slå igenom på rörliga låneräntor inom kort. Vad tror ni det får för påverkan på marknaden för skogsfastigheter eller maskininvesteringar? Kommer skogsmarkspriserna att fortsätta öka ändå? Och kommer skogsmaskinentreprenörerna att kunna kompensera sig ökade kapitalkostnader?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riks ... yrrantan-1


För skogsfastigheter tror jag på ganska kraftigt fall, gjorde en enkel överslagsräkning för hur skev jag tycker marknaden är just nu: Kollar vi i Ludvig & co senaste halvårsstatistik https://kunskap.ludvig.se/rapport-skogs ... alvar-2022 . Tittar man på kr/hektar för en snitt fastighet i mellersta Sverige så kostade den 87 000 sek/hektar i deras rapport.
Högt räknat borde en sådan fastighet avkasta 1 500 sek/hektar/år över tid. Med dagens riksbanksbeslut kan man kanske ansätta en trolig räntekostnad till 4 %. Utifrån dessa enkla nyckeltal kan man inte betala mer än 37 500 sek/hektar för att avkastningen ska täcka räntekostnaden.

Skogsmaskinentreprenörerna borde väl inte vara lika räntekänsliga då detta inte kan vara en särskilt tung kostnadspost i totalkostanden?

Merparten av dem som köper skogsfastigheter har gott om kapital och /eller lågt belånade fastigheter redan förut.
Kan inte tro att skogsfastigheterna sjunker mer än mariginellt.
Däremot kommer en del fastigheter att komma ut till försäljning för att man köpt med alldeles för lite eget kapital .
Men det är som vanligt i kategorin, lycksökare, som hört och sett att skog är en riskfri placering och köpt med alldeles för lite eget kapital.
De dyker alltid upp i slutet av varje högkonjunktur och försvinner i nästa finanskris. 😉

Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771719
Elis76 skrev:Risken finns även att 80- och 90-talisterna som inte upplevt inflation eller höga räntor kommer att få ett yrvaket uppvaknande. Vi som kommer ihåg fastighetskrisen i början av 90-talet vet vad som vänntar.

Når de föddes var ju boräntorna på tvåsiffriga nivåer, rekordet slogs väl 1992 med nästan 25% ränta. Ä andra sidan var ju lönehöjningarna också 10-20% och med höga marginalskatter med full avdragsrätt så blev det inte så blodigt ändå :wink:

Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771746 2008 hade jag 6% ränta några månader...

https://hypotek.swedbank.se/rantor/hist ... -2018.html

Hade precis köpt 85 ha skog + mangårdsbyggnad, blev lite svettigt där ett tag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Hema  
#771965 Fick ränta på över 4% för ett lån idag. Men jag tror att vi bara sett början på räntekarusellen.. :(

Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Sjögården  
#772339 Tar riksbanken i ordentligt ett par gånger till så kommer långräntorna att stanna på denna nivån.
Alternativet är höga löneavtal och inflationsbrasan är i full gång på några års sikt.
Då vet vi inte hur det slutar.
Vad vi nu ser är kombinationen stagnation, lågkonjunktur och inflation.
Det är egentligen det allra knepigaste.
När höginkomsttagarna kommer med sina fetmercor och smyger in på Lidl på att köpa lågprismat är det lite intressant att följa utvecklingen.
Vi är faktiskt där denna vintern tror jag… 😉

Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Robur Clivus  
#772364
Sjögården skrev:Tar riksbanken i ordentligt ett par gånger till så kommer långräntorna att stanna på denna nivån.
Alternativet är höga löneavtal och inflationsbrasan är i full gång på några års sikt.
Då vet vi inte hur det slutar.
Vad vi nu ser är kombinationen stagnation, lågkonjunktur och inflation.
Det är egentligen det allra knepigaste.
När höginkomsttagarna kommer med sina fetmercor och smyger in på Lidl på att köpa lågprismat är det lite intressant att följa utvecklingen.
Vi är faktiskt där denna vintern tror jag… 😉


Ja, så kan det nog vara, det som är lite oroande efter senaste räntebeskedet var hur Svenska kronan fortsatte att tappa mot framförallt dollarn men även mot Euron (Visst kronan tappar alltid när vi är på väg in i lågkonjuktur men detta känns lite för mycket denna gång), detta behöver nog riksbanken korrigera med än hökaktigare räntebana vid nästa möte samt att kanske även långräntor börja korrigera uppåt?

Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Sjögården  
#772379 Riksbanken har höjt för sent ,därav den svaga kronan.
Nu är växelkursen för jordbruksstöden för faställande den sista bankdagen i september om jag minns rätt så det vore ju charmigt om euro kursen gick över 11 kr i slutet av veckan.
Lite självisk får man väl vara…

Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Robur Clivus  
#772383
Sjögården skrev:Riksbanken har höjt för sent ,därav den svaga kronan.
Nu är växelkursen för jordbruksstöden för faställande den sista bankdagen i september om jag minns rätt så det vore ju charmigt om euro kursen gick över 11 kr i slutet av veckan.
Lite självisk får man väl vara…


Haha, ja man får hitta de små guldkornen.

Visst är det så att man varit för långsam i sina höjningar, men även tidigare minusränta och Corona stöd spelar in.
En viktigare diskussion jag hoppas kommer igång efter det senaste decenniumets havererade penningsmarknadspolitik är att det behövs ett nytt inflationsmått som även inkluderar tillgångsinflationen.

Avatar Fallback

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Hema  
#772447
Robur Clivus skrev:
Sjögården skrev:Tar riksbanken i ordentligt ett par gånger till så kommer långräntorna att stanna på denna nivån.
Alternativet är höga löneavtal och inflationsbrasan är i full gång på några års sikt.
Då vet vi inte hur det slutar.
Vad vi nu ser är kombinationen stagnation, lågkonjunktur och inflation.
Det är egentligen det allra knepigaste.
När höginkomsttagarna kommer med sina fetmercor och smyger in på Lidl på att köpa lågprismat är det lite intressant att följa utvecklingen.
Vi är faktiskt där denna vintern tror jag… 😉


Ja, så kan det nog vara, det som är lite oroande efter senaste räntebeskedet var hur Svenska kronan fortsatte att tappa mot framförallt dollarn men även mot Euron (Visst kronan tappar alltid när vi är på väg in i lågkonjuktur men detta känns lite för mycket denna gång), detta behöver nog riksbanken korrigera med än hökaktigare räntebana vid nästa möte samt att kanske även långräntor börja korrigera uppåt?

Enligt konspiratorerna, så är planen att kronan ska kollapsa och att vi går med i Euron. Vilken sedan kommer bytas ut mot en digital Euro. Den som lever får väl se.

Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Torbjörn Johnsen  
#772453 Vems plan är det?

Användarvisningsbild

Re: Räntorna tycks vara på väg upp

Arvid0  
#772459
Torbjörn Johnsen skrev:Vems plan är det?

Måste vara den illuminatiskaislamjude-sammansvärjningens plan. Hoppas man lever så man får se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).