Skogsekonomi

Skogsavdrag värt besväret?

11 inlägg 2888 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsavdrag värt besväret?

Ardeth  
#770780 Hej,
Nybliven skogsägare som har en liten fundering på skogsavdraget.

Sålde förra året lite skog för 160k där jag kan utnyttja skogsavdraget fullt ut. Som jag förstår det kan jag då göra avdrag på hälften dvs 80k. Förstår jag saken rätt om detta fungerar ungefär som att sätta de pengarna i en periodiseringsfond utan tidsbegränsning? Så när jag sedan säljer fastigheten i framtiden behöver jag ta upp dessa 80k till beskattning.

Jag missade använda mig av skogsavdraget när jag deklarerade 2021, men det går ju alltid att begära omprövning och rätta, Matar jag in dessa siffror i deklarationen så sänks min skatt med ca 20k och då jag inte ligger över nån brytpunkt så funderar jag på om det ens är värt besväret?

Fördelen som jag kan se är att jag får 20k skattefritt i "lån" i 10-15 år innan jag räknar med att sälja fastigheten. Inflationen kommer gnaga på det, men sen ska de betalas tillbaka i samband med försäljningen

Har jag förstått det hela rätt?

Tacksam för synpunkter.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770781 Du har förstått det rätt. Observera också att skogsavdrag sänker underlaget för räntefördelning (och expansionsfond), preics som avsättning i periodiseringsfond.

Betala skatt nu eller sen? Ju senare desto bättre brukar vara en bra utgångspunkt, men han som gör min deklaration är ingen stor fan av skogsavdrag.

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

alias  
#770787
Mangan skrev:Du har förstått det rätt. Observera också att skogsavdrag sänker underlaget för räntefördelning (och expansionsfond), preics som avsättning i periodiseringsfond.

Betala skatt nu eller sen? Ju senare desto bättre brukar vara en bra utgångspunkt, men han som gör min deklaration är ingen stor fan av skogsavdrag.


Det är nog den förste redovisningskonsulten med den inställningen, som jag har hört talas om. Vet du varför han ogillar skogsavdraget?

Ett bra grundtips gällande skogsavdraget är att om man utnyttjar det så ska man amortera lån i verksamheten med minst samma summa som man yrkar skogsavdrag med (om man har lån i verksamheten) - då försämras inte räntefördelningsunderlaget.

Personligen tycker jag att expansionsfonden och periodiseringsfonden kan ställa till det bra mycket mer för folk som inte har koll på ekonomin.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag värt besväret?

Elis76  
#770789 Jag håller med Mangan. Det gäller att ha en god överblick över hur skogsavdraget påverkar helheten.

T.ex. minskar skogsavdraget fastighetens skattemässiga värde vilket påverkar möjligheterna till räntefördelning.

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770835
alias skrev:Det är nog den förste redovisningskonsulten med den inställningen, som jag har hört talas om. Vet du varför han ogillar skogsavdraget?


Ja, för att man inte kan återlägga det om det skulle bli tillfälle. Expansions o periodiseringsfond kan ju öka/minska mer friviligt.

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

alias  
#770842
Mangan skrev:
alias skrev:Det är nog den förste redovisningskonsulten med den inställningen, som jag har hört talas om. Vet du varför han ogillar skogsavdraget?


Ja, för att man inte kan återlägga det om det skulle bli tillfälle. Expansions o periodiseringsfond kan ju öka/minska mer friviligt.


Det är ju förvisso sant, men personligen har jag har svårt att se när behovet av att kunna återföra skogsavdraget innan fastigheten avyttras skulle komma att uppstå.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770874 Du får ringa och fråga en redovisningskonsult som vet, så jag slipper rådbråka mitt minne över vad exakt han sa. 👍

Bara mina sex ören...

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag värt besväret?

toker72  
#771078 Det är ju ganska vanligt att fastigheter går i arv eller som gåva och då blir det som jag uppfattat det aldrig tal om återbetalning av skogs avdraget.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag värt besväret?

Mellberg  
#771109 Ibland har skogsavdragen avskrivits efter ett visst antal år. Längesen nu dock , någon som har koll? Annars var det egentligen grejen före 1992.

Med stigande låneräntor, blir ett möjligt skogsavdrag allt intressantare. Dags att kolla avdragsutrymmet helt enkelt.

Annars räntefördela 70 % kvar, som aktiv pensionär upp till statliga skattetaket 81 % kvar. :D

Annat var det på 80-talet, då blev det i bästa fall 20 - 30 % kvar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

alias  
#771130
Mangan skrev:Du får ringa och fråga en redovisningskonsult som vet, så jag slipper rådbråka mitt minne över vad exakt han sa. 👍

Bara mina sex ören...


Problemet är väl i så fall vem man ska ringa, då det förefaller vara en lite ovanlig åsikt.

Jag hade under några år förmånen att ha några erfarna redovisningskonsulter som kollegor och jag kan inte dra mig till minnes att någon av dem förespråkat att inte nyttja skogsavdraget.

Nåväl, folk får göra som de vill - nyttja skogsavdraget eller låta bli om de hellre vill det!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag värt besväret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771150 Kanske det var innan expansionsfond infördes?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).